Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 49, 696 - 711, 10.10.2022
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1156443

Öz

Kaynakça

  • Abdurrezzak, S., & Uğurlu, C. T. (2018). Eğitimde okulların hesap verebilirliğine yönelik yönetici, öğretmen ve veli görüşleri: Nitel bir araştırma. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-19.
  • Argon, T. (2015). Teacher and administrator views on school principals' accountability. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(4), 925-944.
  • Aslan, H. & Karip, E. (2014). Okul müdürlerinin liderlik standartlarının geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(3), 255- 279.
  • Atar, E. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarında okul müdürlerinin hesap verebilirlik davranışları (Kocaeli İl Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Breaux, D.M., Munyon, T.P., Hochwarter, W.A. and Ferris, G.R. (2009). Politics as a moderator of the accountability–job satisfaction relationship: Evidence across three studies. Journal of Management, 35(2), 307-326.
  • Cohen, M. I. (2014). In the back of our minds always’: Reflexivity as resistance for the performing principal. International Journal of Leadership in Education, 17(1), 1-22.
  • Cranston, J. (2007). Holding the reins of the professional learning community: Principals’ perceptions of the normative imperative to develop schools as professional learning communities. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Manitoba.
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (M. Sözbilir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory Into Practice, 39, 124-130.
  • Çalmaşur, H. (2019). Eğitimde okul geliştirme aracı olarak hesap verebilirlik. (Yüksek lisans tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Çalmaşur, H., & Uğurlu, C. T. (2021). Eğitimde okul geliştirme aracı olarak hesap verebilirlik. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 114-153.
  • Çetin, M. & Demirbilek, M. (2018). Okul müdürlerinin eşitlik ve hesapverebilirlik görüşlerinin incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(2), 107-134.
  • Demerouti, E., Bakker, A.B., Nachreiner, F. and Schaufeli, W.B. (2001). The job demands–resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86, 499-512.
  • DuFour, R., & Marzano, R. J. (2011). Leaders of learning: how district, school, and classroom leaders improve student achievement. Bloomington, IN: Solution Tree Press.
  • Engin, M. K. (2013). İlköğretim okulu müdürlerinin hesap verebilirliğe ilişkin görüşlerinin analizi. (Yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Enzele, M. E., & Anderson, S. C. (1993). Surveillant intentions and intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 64(2), 257−266.
  • Erdağ, C. (2013). Okullarda hesap verebilirlik politikaları: Bir yapısal eşitlik modelleme çalışması. (Yayınlanmamış doktora tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Erdağ, C. (2021). Validating the personal accountability measure for Turkish teachers. Educational and Developmental Psychologist, 38(1), 99-109.
  • Eski, N., Özben, D. İ. & Günbayı, İ. (2019). BİMER ve CİMER ’e gelen şikayetler ile ilgili Maarif Müfettişlerinin, İlçe Milli Eğitim Müdürlerinin ve Şube Müdürlerinin görüşleri: Bir durum çalışması. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 163-182.
  • Fırat, A. (2015). Okul müdürlerinin yönetsel yetkinlikleri ile hesap verebilirliklerine yönelik okul yöneticisi ve öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Frink, D. D. & Ferris, G. R. (1998). Accountability, impression management, and goal setting in the performance evaluation process. Human Relations, 51, 1259–1283.
  • Frink, D. D. & Klimoski, R. J. (1998). Toward a theory of accountability in organizations and human resource management. In G. R. Ferris (Ed.), Research in Personnel And Human Resources Management, 16, p.1−51. Stamford, CT: JAI Press.
  • Frink, D. D., Hall, A. T., Perryman, A. A., Ranft, A. L., Hochwarter, W. A., Ferris, G. R. & Royle, M. T. (2008). A meso-level theory of accountability in organizations. In J. J. Martocchio (Ed.), Research in Personnel And Human Resources Management (27, p.177–245). Bingley, UK: Emerald Group Publishing Ltd.
  • Fullan, M. (2001). The new meaning of educational change (Third Edition). New York: Teachers College Press.
  • Güçlü, N., & Kılınç, A. Ç. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin görüşlerine göre okul yöneticilerinin hesap verebilirlik düzeyleri. NWSA e-Journal of New World Sciences Academy, 6(3), 2110-2122.
  • Hall, A. T., Ferris, G. R., Bowen, M. G., & Fitzgibbons, D. E. (2007). Accountability as a perceptual lens for framing management education. Business Horizons, 50, 405–413.
  • Hallinger, P. (2018) Bringing context out of the shadows of leadership. Educational Management Administration and Leadership, 46(1), 5–24.
  • Himmetoğlu, B., Ayduğ, D. & Bayrak, C. (2017). Opinions of school administrators about accountability in educational organizations. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 39-68.
  • Huber, S.G. (2004) School leadership and leadership development. Journal of educational administration, 42(6), 669–684.
  • Işık, M. & Bahat, İ. (2019). Hesapverebilirlik bağlamında MEBİM 147 hakkında eğitim yöneticilerinin görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49(49), 50-68.
  • Kalman, M., & Gediklioğlu, T. (2014). Okul Yöneticilerinin hesap verebilirliği ile örgütsel adalet arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 115-128.
  • Karagöz, S. (2017). Cumhuriyet öncesi dönem öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik mesleği üzerine bazı görüş ve öneriler. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 51-67.
  • Karagöz, S. (2021). An Investigation into the changes and developments in teaching methods applied in Ottoman educational institutions: Sati Bey‟s suggestions and practices. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(2), 160-171.
  • Karagöz, S. (2018). Sadrettin Celal Antel’s ten-year ministry development report: An assessment based on the divisions of the educational sciences. Universal Journal of Educational Research, 6(5), 1119-1128.
  • Kardaş, D.P. (2016). Eğitimde hesap verebilirliğe ilişkin model önerisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Louis, K. S., Leithwood, K., Wahlstrom, K., & Anderson, S. (2010). Learning from Leadership: Investigating the Links to Improved Student Learning. New York: The Wallace Foundation.
  • Merriam, S., B. (2015). Nitel araştırma. (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. H. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousands Oaks, CA: Sage.
  • Moustakas, C. E. (1994). Phenomenological research methods. Sage Publications, Inc.
  • Niesche, R. (2010) Discipline through documentation: a form of governmentality for school principals. International Journal of Leadership in Education, 13(3), 249-263.
  • Oplatka, I. (2004). The principal’s career stage: An absent element in leadership perspectives. International Journal of Leadership in Education, 7(1), 43–55.
  • Özgan, H. (2011). Organizational transparency in schools: Effects and obstacles. The New Educational Review, 25(3), 116-127.
  • Özken, M. (2020). Okul yöneticilerinin hesap verebilirlik davranışları: öğretmen görüşlerine dayalı karma bir araştırma. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztuzcu K. R. & Balkar B. (2021). Teacher accountability for teacher occupational professionalism: The effect of accountability on occupational awareness with the mediating roles of contribution to organization, emotional labor and personal development. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 14(3), 167-179.
  • Skrla, L., Scheurich, J., Johnson, J. F.J., & Koschoreck, J. W. (2001). Accountability for Equity: Can state policy leverage social justice? International Journal of Leadership in Education, 4(3), 237-260.
  • Tamadoni, A., Hosseingholizadeh, R., & Bellibaş, M. Ş. (2021). A systematic review of key contextual challenges facing school principals: Research-informed coping solutions. Educational Management Administration & Leadership, 0(0). https://doi.org/10.1177/17411432211061439.
  • Thomson, P. (2009). School leadership: Heads on the block. London: Routledge.
  • Wicher, M. (2017). Positive psychology: A pathway to principal wellbeing and resilience. Education Today, 1, 24–26.
  • Yağ, T. (2019). Okul Yöneticilerinin Yönetim Tarzları İle Hesap Verebilirlik Yönelimleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Yarnold, P. R., Mueser, K. T., & Lyons, J. S. (1988). Type A behavior, accountability, and work rate in small groups. Journal of Research in Personality, 22(3), 353−360.
  • Yenipınar, Ş. (2021). Instructional accountability in the Turkish context: A qualitative descriptive analysis. Eurasian Journal of Educational Research, 91, 257-280.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, K. & Yenipınar, Ş. (2019). Okul yöneticilerine göre öğretimsel hesapverebilirlik olgusunun nitel analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 151-162.

Exploring the Accountability Relationships of Turkish School Principals: A Qualitative Study

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 49, 696 - 711, 10.10.2022
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1156443

Öz

In developed countries, accountability mechanisms, external control and standardized testing to increase student academic achievement have fundamentally influenced school principals and their management styles. On the other hand, much is unknown about the Turkish principals’ experiences in their accountability environment. This is significant because accountability relationships might be even destructive for principals and the school learning environment despite the intended formative and supportive purposes. Therefore, the purpose of this study is to explore the accountability relationships of Turkish K12 school principals. The data of seventeen purposefully-sampled Turkish school principals were collected through in-depth phenomenological interviews. Data analysis yielded five major themes with supporting sub-themes: bureaucratic accountability environment, market accountability environment, professional accountability environment, accountability intensity, and accountability impacts on principals, teachers, schools, students and parents. Knowing the nature of context-dependent accountability environments can help principals adopt new roles and help policymakers improve their ill-natured accountability relationships, principal preparation and development programs.

Kaynakça

  • Abdurrezzak, S., & Uğurlu, C. T. (2018). Eğitimde okulların hesap verebilirliğine yönelik yönetici, öğretmen ve veli görüşleri: Nitel bir araştırma. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-19.
  • Argon, T. (2015). Teacher and administrator views on school principals' accountability. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(4), 925-944.
  • Aslan, H. & Karip, E. (2014). Okul müdürlerinin liderlik standartlarının geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(3), 255- 279.
  • Atar, E. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarında okul müdürlerinin hesap verebilirlik davranışları (Kocaeli İl Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Breaux, D.M., Munyon, T.P., Hochwarter, W.A. and Ferris, G.R. (2009). Politics as a moderator of the accountability–job satisfaction relationship: Evidence across three studies. Journal of Management, 35(2), 307-326.
  • Cohen, M. I. (2014). In the back of our minds always’: Reflexivity as resistance for the performing principal. International Journal of Leadership in Education, 17(1), 1-22.
  • Cranston, J. (2007). Holding the reins of the professional learning community: Principals’ perceptions of the normative imperative to develop schools as professional learning communities. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Manitoba.
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (M. Sözbilir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory Into Practice, 39, 124-130.
  • Çalmaşur, H. (2019). Eğitimde okul geliştirme aracı olarak hesap verebilirlik. (Yüksek lisans tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Çalmaşur, H., & Uğurlu, C. T. (2021). Eğitimde okul geliştirme aracı olarak hesap verebilirlik. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 114-153.
  • Çetin, M. & Demirbilek, M. (2018). Okul müdürlerinin eşitlik ve hesapverebilirlik görüşlerinin incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(2), 107-134.
  • Demerouti, E., Bakker, A.B., Nachreiner, F. and Schaufeli, W.B. (2001). The job demands–resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86, 499-512.
  • DuFour, R., & Marzano, R. J. (2011). Leaders of learning: how district, school, and classroom leaders improve student achievement. Bloomington, IN: Solution Tree Press.
  • Engin, M. K. (2013). İlköğretim okulu müdürlerinin hesap verebilirliğe ilişkin görüşlerinin analizi. (Yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Enzele, M. E., & Anderson, S. C. (1993). Surveillant intentions and intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 64(2), 257−266.
  • Erdağ, C. (2013). Okullarda hesap verebilirlik politikaları: Bir yapısal eşitlik modelleme çalışması. (Yayınlanmamış doktora tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Erdağ, C. (2021). Validating the personal accountability measure for Turkish teachers. Educational and Developmental Psychologist, 38(1), 99-109.
  • Eski, N., Özben, D. İ. & Günbayı, İ. (2019). BİMER ve CİMER ’e gelen şikayetler ile ilgili Maarif Müfettişlerinin, İlçe Milli Eğitim Müdürlerinin ve Şube Müdürlerinin görüşleri: Bir durum çalışması. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 163-182.
  • Fırat, A. (2015). Okul müdürlerinin yönetsel yetkinlikleri ile hesap verebilirliklerine yönelik okul yöneticisi ve öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Frink, D. D. & Ferris, G. R. (1998). Accountability, impression management, and goal setting in the performance evaluation process. Human Relations, 51, 1259–1283.
  • Frink, D. D. & Klimoski, R. J. (1998). Toward a theory of accountability in organizations and human resource management. In G. R. Ferris (Ed.), Research in Personnel And Human Resources Management, 16, p.1−51. Stamford, CT: JAI Press.
  • Frink, D. D., Hall, A. T., Perryman, A. A., Ranft, A. L., Hochwarter, W. A., Ferris, G. R. & Royle, M. T. (2008). A meso-level theory of accountability in organizations. In J. J. Martocchio (Ed.), Research in Personnel And Human Resources Management (27, p.177–245). Bingley, UK: Emerald Group Publishing Ltd.
  • Fullan, M. (2001). The new meaning of educational change (Third Edition). New York: Teachers College Press.
  • Güçlü, N., & Kılınç, A. Ç. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin görüşlerine göre okul yöneticilerinin hesap verebilirlik düzeyleri. NWSA e-Journal of New World Sciences Academy, 6(3), 2110-2122.
  • Hall, A. T., Ferris, G. R., Bowen, M. G., & Fitzgibbons, D. E. (2007). Accountability as a perceptual lens for framing management education. Business Horizons, 50, 405–413.
  • Hallinger, P. (2018) Bringing context out of the shadows of leadership. Educational Management Administration and Leadership, 46(1), 5–24.
  • Himmetoğlu, B., Ayduğ, D. & Bayrak, C. (2017). Opinions of school administrators about accountability in educational organizations. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 39-68.
  • Huber, S.G. (2004) School leadership and leadership development. Journal of educational administration, 42(6), 669–684.
  • Işık, M. & Bahat, İ. (2019). Hesapverebilirlik bağlamında MEBİM 147 hakkında eğitim yöneticilerinin görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49(49), 50-68.
  • Kalman, M., & Gediklioğlu, T. (2014). Okul Yöneticilerinin hesap verebilirliği ile örgütsel adalet arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 115-128.
  • Karagöz, S. (2017). Cumhuriyet öncesi dönem öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik mesleği üzerine bazı görüş ve öneriler. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 51-67.
  • Karagöz, S. (2021). An Investigation into the changes and developments in teaching methods applied in Ottoman educational institutions: Sati Bey‟s suggestions and practices. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(2), 160-171.
  • Karagöz, S. (2018). Sadrettin Celal Antel’s ten-year ministry development report: An assessment based on the divisions of the educational sciences. Universal Journal of Educational Research, 6(5), 1119-1128.
  • Kardaş, D.P. (2016). Eğitimde hesap verebilirliğe ilişkin model önerisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Louis, K. S., Leithwood, K., Wahlstrom, K., & Anderson, S. (2010). Learning from Leadership: Investigating the Links to Improved Student Learning. New York: The Wallace Foundation.
  • Merriam, S., B. (2015). Nitel araştırma. (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. H. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousands Oaks, CA: Sage.
  • Moustakas, C. E. (1994). Phenomenological research methods. Sage Publications, Inc.
  • Niesche, R. (2010) Discipline through documentation: a form of governmentality for school principals. International Journal of Leadership in Education, 13(3), 249-263.
  • Oplatka, I. (2004). The principal’s career stage: An absent element in leadership perspectives. International Journal of Leadership in Education, 7(1), 43–55.
  • Özgan, H. (2011). Organizational transparency in schools: Effects and obstacles. The New Educational Review, 25(3), 116-127.
  • Özken, M. (2020). Okul yöneticilerinin hesap verebilirlik davranışları: öğretmen görüşlerine dayalı karma bir araştırma. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztuzcu K. R. & Balkar B. (2021). Teacher accountability for teacher occupational professionalism: The effect of accountability on occupational awareness with the mediating roles of contribution to organization, emotional labor and personal development. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 14(3), 167-179.
  • Skrla, L., Scheurich, J., Johnson, J. F.J., & Koschoreck, J. W. (2001). Accountability for Equity: Can state policy leverage social justice? International Journal of Leadership in Education, 4(3), 237-260.
  • Tamadoni, A., Hosseingholizadeh, R., & Bellibaş, M. Ş. (2021). A systematic review of key contextual challenges facing school principals: Research-informed coping solutions. Educational Management Administration & Leadership, 0(0). https://doi.org/10.1177/17411432211061439.
  • Thomson, P. (2009). School leadership: Heads on the block. London: Routledge.
  • Wicher, M. (2017). Positive psychology: A pathway to principal wellbeing and resilience. Education Today, 1, 24–26.
  • Yağ, T. (2019). Okul Yöneticilerinin Yönetim Tarzları İle Hesap Verebilirlik Yönelimleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Yarnold, P. R., Mueser, K. T., & Lyons, J. S. (1988). Type A behavior, accountability, and work rate in small groups. Journal of Research in Personality, 22(3), 353−360.
  • Yenipınar, Ş. (2021). Instructional accountability in the Turkish context: A qualitative descriptive analysis. Eurasian Journal of Educational Research, 91, 257-280.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, K. & Yenipınar, Ş. (2019). Okul yöneticilerine göre öğretimsel hesapverebilirlik olgusunun nitel analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 151-162.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Coşkun Erdağ 0000-0002-6173-6340

Şenyurt Yenipınar 0000-0002-0568-876X

Yayımlanma Tarihi 10 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Erdağ, C., & Yenipınar, Ş. (2022). Exploring the Accountability Relationships of Turkish School Principals: A Qualitative Study. OPUS Journal of Society Research, 19(49), 696-711. https://doi.org/10.26466/opusjsr.1156443