This research was conducted in 5 central districts of Kayseri province in the 2022-2023 academic year in order to examine the pre-school teachers' levels of computational thinking skills and their attitudes towards using technological tools and the relationship between these two variables. The sample of the study consists of 210 preschool teachers. The survey model, which is one of the quantitative research methods, was used in the research. "Demographic Information Form”, "Computational Thinking Skills Scale” and "Attitude Scale Towards the Use of Technological Tools in Preschool Education" were used to obtain research data. In this study, pre-school teachers' computational thinking skills and attitudes towards technology use were examined in terms of teachers' gender, educational status, seniority, technology-related education status, and it was tried to determine whether there was a significant relationship between these 2 variables. At the end of the research findings, it was revealed that there is a positive and moderate relationship between pre-service teachers' computational thinking skills and attitude towards technology use. In addition, it was concluded that the pre-school teachers' computational thinking skills and attitudes towards the use of technological tools and equipment did not make a significant difference according to the variables of gender, educational status, professional seniority, and education status related to technology.
preschool teacher computational thinking technology attitude
Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin bilgi işlemsel düşünme düzeyleri ve teknolojik araç kullanmaya yönelik tutumları ve bu iki değişken arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla 2022-2023 eğitim öğretim yılı içerisinde Kayseri ilinin 5 merkez ilçesinde (Melikgazi, Talas, Kocasinan, İncesu, Hacılar) yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 210 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden birisi olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verilerini elde etmek “Demografik Bilgi Formu”, “Bilgisayarca Düşünme Becerileri Ölçeği” ve “Okul Öncesi Eğitimde Teknolojik Araç-Gereç Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Bu çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin bilgi işlemsel düşünme becerileri ile teknoloji kullanımlarına yönelik tutumları öğretmenlerin cinsiyet, öğrenim durumu, kıdem, teknoloji ile ilgili eğitim alma durumu değişkenleri açısından incelenmiş ve bu 2 değişken arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma bulguları sonunda öğretmen adaylarının bilgi işlemsel düşünme becerileri ile teknoloji kullanımları arasında pozitif yönde ve orta seviyede bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca okul öncesi öğretmenlerinin bilgi işlemsel düşünme becerilerinin ve teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumlarının cinsiyet, öğrenim durumu, mesleki kıdem, teknoloji ile ilgili eğitim alma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir fark oluşturmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Okul Öncesi Öğretmeni Teknoloji Kullanımı Tutum. Bilgi İşlemsel Düşünme Becerisi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 56 |