En az insanlık tarihi kadar uzun bir geçmişe sahip olan göç olgusu insan fıtratının ayrılmaz bir parçası olmuştur. Daha çok dinî, ekonomik ve siyasi sebeplere dayanmış, olumlu veya olumsuz etkiler bırakmıştır. Yemen Araplarının dinî nedenlere bağlı göçlerinin Mısır, Basra, Bağdat ve Endülüs’e, ticari göçlerinin de daha çok Güney Doğu Asya, Güney Hindistan sahilleri ile Afrika sahilleri taraflarına olduğu kaydedilmiştir. Bununla beraber ticari amaçla yapılan göç ve seferlerin maddi alanla sınırlı kalmadığı, tüccarların dinî saiklerle de hareket ettiği, seferlerinde sûfîlerin de onlara eşlik ettikleri böylece İslamiyet’in daha uzak diyarlara yayıldığı tespit edilmiştir. Tüccarlara eşlik eden sûfîlerin başında Bâ Alevî tarikatı şeyhleri ve müntesipleri gelmektedir. Bâ Alevî tarikatı hicri VI. Asırda Yemen’de Muhammed b. Ali Bâ Alevî tarafından kurulmuş Sünni bir tarikattır. Ayderûsiyye, Haddâdiyye ve Attâsiyye gibi kollara ayrılan tarikat, zaman içerisinde Endonezya başta olmak üzere, Hindistan, Doğu Afrika ve Uzak Doğu ülkeleri gibi dünyanın pek çok ülkesine yayılma imkânı bulmuştur. Müslüman nüfusun en yoğun şekilde görüldüğü Endonezya’da İslamiyet’in yayılması ve tasavvuf kültürünün benimsenmesine dair Bâ Alevî tarikatı müntesiplerinin rolünü ortaya koyan bir çalışma bulunmamaktadır. Bu nedenle çalışmamız Arap toplumunun göç tarihine değindikten sonra, Bâ Alevî tarikatı üyelerinin İslâm dinîni yaymak adına Endonezya’ya gerçekleştirdikleri göçün tarihsel serüvenini, Endonezya’nın İslamlaşmasındaki rollerini, irşat ve tebliğ metotlarını ortaya koymuştur. Ayrıca devlet yöneticileri ile oluşturdukları ikili ilişkiler neticesinde, kurdukları veya kurulmasında öncülük ettikleri beylikler ele alınmış, bölgedeki dinî ve siyasi etkileri irdelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 20 |