Origin of the
empathy can be traced back to 1900-1905, Greek empáthei is derived from love
and passion. C. Roger defined in the 1970s is that empathy is the period when a
person puts himself in the place of someone else and correctly understands his
feelings, feels his feelings and tells him about it. In this study, nurses’
opinions and attitudes related to the empathy were tried to be determined by the
3-point Likert type scale study. The study was conducted with nurses working in
private hospitals in Eskişehir province on a totally voluntary basis. Data were
gathered by means of a questionnaire and face-to-face interview method. SPSS
21.0 Statistical Program was used in analyzing the data. The average age of the
nurses participating in the study is 40 ± 6.97. 22(73,3%), 22(73,3%) nurses are
married and 23 nurses(76,7%) have children. All of the nurses participating in
the study have under graduate and post-graduate education and 17 nurses(56.7%)
are working with nurse titles. Twenty of nurses (66,7%) are working in internal
clinics, 27 nurses (97%) have experience more than 10 years. Twenty-nine of the
nurses (96.7%) are subject to a 40 hours working hour perweek.
In the study,
it was determined that the nurses participated in 8 questions on the positive
side about empathy. It was determined that the nurses regarded empathy as
cognitive communication as a means of acquiringin formation, sharing emotions,
understanding the patient, respecting him and developing personal control. A
statistically significant relationship was found between the educational
background of the nurses and the expression "cognitive experience is the
key to good communication" and the expression "stereo typed minds,
hindering mental activities." (p<0.05). Nursing is a help and care
occupation. This process, where mutual communication is inevitable, is the
field where empathy is most needed.It is undeniable that the nurse who can be
empathetic to the person serving will provide a more desirable care.
Kökeni 1900’lere kadar
götürülebilen empati kelimesi, Yunanca empátheia sevgi, tutku kelimesinin
karşılığıdır. C.Roger’ın 1970’li yılarda empatiyle ilgili yaptığı tanıma göre
empati, bir insanın kendisini bir başkasının yerine koyarak onun düşüncelerini
doğru olarak anlama, duygularını hissetme ve bu durumu ona anlatma sürecidir.
Bu araştırmada, iş yaşamındaki hemşirelerin hizmet verdikleri süreçte empatiyle
ilgili algıları 3’lü likert tipi ölçek kullanılarak belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırma, Eskişehir ilinde özel
hastanelerde çalışan hemşireler ile tamamen gönüllülük esas alınarak
planlanmış, veriler anket aracılığıyla ve yüz yüze görüşme yöntemiyle
toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 21.0 İstatistik Programı
kullanılmıştır. Çalışmaya katılan hemşirelerin yaş ortalaması 40±6,97’dir.
Hemşirelerin 22(%73,3)’si evli, 23’ü (%76,7) ise çocuk sahibidir. Çalışmaya
katılan hemşirelerin tamamı lisans ve lisanüstü eğitim almış, 17’si(%56,7)
hemşire ünvanlıyla çalışmaktadır. Hemşirelerin 20’si(%66,7) dahili kliniklerde
27’si ise (%97) 10 yıl üstü mesleki deneyime sahiptirler. Hemşirelerin 29’u
(%96,7) haftada 40 saatlik bir mesai saatine tabidirler. Çalışmada, hemşirelerin empati ile ilgili
pozitif yönde 8 soruya yüksek oranda katıldıkları tespit edilmiştir.
Hemşirelerin empatiyi bilişsel olarak iletişim aracılığıyla bilgi edinme, bu
doğrultuda duygu paylaşımı, hastayı anlama, ona karşı saygı ve kişisel kontrol
geliştirme aracı olarak gördükleri saptanmıştır. Hemşirelerin öğrenim durumları ve “Bilişsel
yaşantı, iyi iletişimin anahtarıdır.” ifadesi arasında ve “Kalıplaşmış
düşünceler, zihinsel etkinlikleri engeller.” ifadesi arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. (p<0,05). Hemşirelik bir yardım ve
bakım mesleğidir. Karşılıklı iletişimin kaçınılmaz olduğu bu süreç, empatinin
en çok ihtiyaç duyulduğu alandır. Hizmet verdiği kişi ile empati kurabilen hemşirenin
daha istenilir bir bakım sağlayacağı kuşku götürmez bir gerçektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 41 Sayı: 4 |