Öz
Amaç: Çalışmada Y ve Z kuşağındaki bireylerin öz yeterlilik durumlarının ve katılım kısıtlılıklarının incelenmesi amaçlandı.
Materyal ve Metot: Çalışmaya dahil olan Y ve Z kuşağındaki bireylerin katılımlarını değerlendirmek amacıyla Katılım Ölçeği uygulandı. Y kuşağındaki bireylerin öz yeterlilikleri Öz Yeterlilik Ölçeği ile değerlendirilirken, Z kuşağındaki katılımcıların öz yeterlilikleri Ortaokul Öz Yeterlilik Ölçeği ile değerlendirildi. Çalışmaya Y ve Z kuşağından 40 birey dahil edildi.
Bulgular: Y ve Z kuşağındaki bireylerin öz yeterlilik puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark görülmedi (p>0,05). Y kuşağındaki bireylerin katılım ölçeği puan ortalaması 11,28±10,55; Z kuşağındakilerin katılım ölçeği puan ortalamaları ise 53,70±18,05 olarak belirlendi. Y ve Z kuşağındaki bireylerin katılım kısıtlıkları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu tespit edildi (p<0,05). Aynı zamanda Y ve Z kuşağındaki öz yeterlilik ve katılım kısıtlılığı arasındaki ilişki incelendiğinde aralarında istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu belirlendi (p<0,001).
Sonuç: Z kuşağındaki bireylerin liseye giriş sınavı sürecinde olmaları, katılmak istedikleri aktivitelerin finansal kaynağını elde etmede aileye bağımlı olmaları ve ergenlik dönemine bağlı olarak gelişen duygu durumu değişikliği ile birlikte daha fazla kısıtlanmış hissetmeleri mümkün olabilmektedir. Bu nedenle bu popülasyondaki bireylerin katılımlarını artırmak için ergoterapi müdahalelerinin planlanması ve geliştirilmesinin faydalı olacağına inanılmaktadır.