Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik Öğrencilerinin Güdülenme Düzeylerinin Mesleki Kariyer Planlarına Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 44 - 52, 05.03.2021
https://doi.org/10.26453/otjhs.689406

Öz

Amaç: Araştırma, ebelik bölümü öğrencilerinin güdülenme düzeylerinin mesleki kariyer planlarına etkisinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır.
Materyal ve Metot: Tanımlayıcı türdeki araştırmanın örneklemini, İstanbul ilinde bir devlet üniversitenin sağlık bilimleri fakültesi ebelik bölümünde öğrenim gören 234 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında öğrencilerin sosyo-demograk özelliklerini içeren “Tanıtıcı Bilgi Formu” ile “Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler bilgisayarda analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmada, öğrencilerin %77,8’inin ebelik mesleğini isteyerek ve %35,9’unun kolay iş bulma umuduyla seçtiği saptanmıştır. Öğrencilerin mezuniyetten hemen sonra %32,9’unun kariyer olarak yüksek lisans yapmayı planladığı, %35,9’unun sağlık hizmetlerinin birinci basamağında çalışmak istediği ve %20,9’unun sağlık hizmetlerinin diğer alanlarında ebelik statüsü/pozisyonunda çalışmayı düşündüğü saptanmıştır. Öğrencilerin ebelik bölümünü isteyerek seçmesi ile içsel ve dışsal güdülenmesi arasında, eğitimin kariyer planını etkileme durumu ile içsel güdülenmesi arasında anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: Öğrencilerin becerilerine yönelik kariyer planlamaları yapabilmeleri için danışmanlık verilmesi önerilir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Çalışmaya, gönüllü olarak katkıda bulunan tüm öğrencilere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Bengtsson M, Ohlsson B. The nursing and medical students motivation to attain knowledge. Nurse Educ Today. 2010;30(2):150-156. doi:10.1016/j.nedt.2009.07.005
  • Martin, A. School motivation of boys and girls: differences of degree, differences of kind, or both? Aust J Psychol. 2004;56(3):133-146. doi: 10.1080/00049530412331283363
  • Acat MB, Köşgeroğlu N. Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2006;7(4):204-210.
  • Cevher E. Üniversitelerde kariyer planlama faaliyetleri ekseninde kariyer merkezlerine yönelik bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015;5(2):164-177.
  • Anafarta N. Orta düzey yöneticilerin kariye planlamasına bireysel perspektif. Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2001;2(1):1-17.
  • Acar R, Özdaşlı K. Bireysel kariyer planlama yapmanın öğrenci başarısı üzerindeki etkisi: SBMYO öğrenci üzerine bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;9(21):301-314.
  • Musriha, HJ, Msi DE. The impact of individual characteristics and organizational culture on performance and career development of employees case studies five star hotel in Surabaya Indonesia. Journal of Business and Management. 2013;14(3):21-27.
  • Kanagaraj AK, Archana S, Malathi K. A study of employees career planning and development. Global Journal for Research Analysis. 2014;3(7):196-197.
  • Ulaş Ö, Özdemir S. Üniversite son sınıf öğrencilerinde algılanan kariyer engellerinin yordayıcıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;33(3):672-688. doi: 10.16986/HUJE.2017033806
  • Taşkın Yılmaz F, Tiryaki Şen H, Demirkaya F. Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2014;3(1):130-139. doi:10.5222/SHYD.2014.130
  • Amanak K, Şeker S, Çitil Canbay F, Esen E. Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi: Bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2020; 10(1): 58-67.
  • Erkal SG, Yalçın AS, Sancar B. Ankara üniversitesi sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin ebelik ve hemşirelik bölümlerini seçme nedenleri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;1(1):73-90.
  • Yurtsal ZB, Biçer S, Duran Ö, Şahin A, Arslan M, Yavrucu ÖK. Sağlık bilimleri fakültesi ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2014;2(2):15-25.
  • Yücel U, Tuna Oran N, Yüksel E. Ebelik öğrencilerinin meslek ile ilgili görüşlerinin ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri kurumların değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(4):69-76.
  • Sheehy A, Smith RM, Gray JE, Homer CSE. Midwifery pre-registration education and mid-career workforce participation and experiences. Women Birth. 2018; 32(2): 1-7. doi.10.1016/j.wombi.2018.06.014.
  • Ay F, Keçe M, İnci İ, Alkan N, Acar G. Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(2):74-82. doi: 10.5505/bsbd.2018.09815
  • Kozak MA, Dalkıranoğlu T. Mezun öğrencilerin kariyer algılamaları: Anadolu üniversitesi örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;13(1): 41-52.
  • Dinç A, Cangöl E, Söğüt S. Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017; 2(2):15-23.
  • Şahin S, Özdemir K, Semiz O, Gültekin Z, Duman E. Ebelik öğrencilerinin ebelik mesleğine ve eğitimine ilişkin bakış açıları. II. Ulusal Ebelik Öğrenci Kongresi Özet Kitabı. 27-29 Nisan 2011; Aydın, 60.
  • Dinç A, Cangöl E, Söğüt S. Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017; 2(2):15-23.
  • Bacanlı F. Kariyer karar verme güçlükleri ve meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançların ilişkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2012;4(37):86-95.
  • Bilgin Z, Ocakçı AF. Ebelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011;14(3):40-46.
  • Woeber K, Sibley L. The effect of prior work experiences on the preparation and employment of early-career midwives. Journal of Midwifery & Women’s Health. 2018; 63(6): 668-77. doi:10.1111/jmwh.12910.
  • Ertekin Pınar Ş, Yıldırım G, Duran Ö, Cesur B, Üstün Z, Güler E. Ana çocuk sağlığı hizmetlerinde kilit rolde olan ebe adaylarının güdülenmeleri yeterli mi? Bir anket çalışması. HEMARGE. 2014;11(3):22-31.
  • Kinsella D, Fry M, Zecchin A. Motivational factors influencing nurses to undertake postgraduate hospital-based education. Nurse Education in Practice Journal. 2018; 31: 54-60. doi:10.1016/j.nepr.2018.04.011.
  • Zamanzadeh V, Valizadeh L, Praskova A, Ghahramanian A, Rassouli M, Asghari E. Reaching for the stars: Iranian nurses' perceptions of career success. International Nursing Review. 2019; 66(1): 78-86. doi:10.1111/inr.12460.

Effect of Motivation Levels of Midwifery Students on Professional Career Plans

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 44 - 52, 05.03.2021
https://doi.org/10.26453/otjhs.689406

Öz

Objective: The research, was carried out to determine the effect of motivation levels of midwifery students on their professional career plans.
Materials and Methods: The sampling of the descriptive study was composed of 234 students studying in the Midwifery Department of the Faculty of Health Sciences of a state university in Istanbul. The "Introductory Information Form" containing the socio-demographic characteristics of the students and the "Motivation Sources and Problems Scale" was used to collect the data. The data were analyzed on the computer.
Results: In the study, it was found that 77.8% of the students chose the midwifery profession voluntarily and 35.9% chose to find an easy job. 32.9% of students planned to pursue a master's degree as a career immediately after graduation, 35.9% of them want to work in the first step of health services, and 20.9% of them thought to work in midwifery status/position in other areas of health services. Between the internal and external motivation of students by willingly choosing midwifery department; A significant relation was found between the effect of education on career plan and the internal motivation (p <0.05).
Conclusion: Counseling is recommended for midwifery students to make career plans for their skills.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Bengtsson M, Ohlsson B. The nursing and medical students motivation to attain knowledge. Nurse Educ Today. 2010;30(2):150-156. doi:10.1016/j.nedt.2009.07.005
  • Martin, A. School motivation of boys and girls: differences of degree, differences of kind, or both? Aust J Psychol. 2004;56(3):133-146. doi: 10.1080/00049530412331283363
  • Acat MB, Köşgeroğlu N. Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2006;7(4):204-210.
  • Cevher E. Üniversitelerde kariyer planlama faaliyetleri ekseninde kariyer merkezlerine yönelik bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015;5(2):164-177.
  • Anafarta N. Orta düzey yöneticilerin kariye planlamasına bireysel perspektif. Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2001;2(1):1-17.
  • Acar R, Özdaşlı K. Bireysel kariyer planlama yapmanın öğrenci başarısı üzerindeki etkisi: SBMYO öğrenci üzerine bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;9(21):301-314.
  • Musriha, HJ, Msi DE. The impact of individual characteristics and organizational culture on performance and career development of employees case studies five star hotel in Surabaya Indonesia. Journal of Business and Management. 2013;14(3):21-27.
  • Kanagaraj AK, Archana S, Malathi K. A study of employees career planning and development. Global Journal for Research Analysis. 2014;3(7):196-197.
  • Ulaş Ö, Özdemir S. Üniversite son sınıf öğrencilerinde algılanan kariyer engellerinin yordayıcıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;33(3):672-688. doi: 10.16986/HUJE.2017033806
  • Taşkın Yılmaz F, Tiryaki Şen H, Demirkaya F. Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2014;3(1):130-139. doi:10.5222/SHYD.2014.130
  • Amanak K, Şeker S, Çitil Canbay F, Esen E. Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi: Bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2020; 10(1): 58-67.
  • Erkal SG, Yalçın AS, Sancar B. Ankara üniversitesi sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin ebelik ve hemşirelik bölümlerini seçme nedenleri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;1(1):73-90.
  • Yurtsal ZB, Biçer S, Duran Ö, Şahin A, Arslan M, Yavrucu ÖK. Sağlık bilimleri fakültesi ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2014;2(2):15-25.
  • Yücel U, Tuna Oran N, Yüksel E. Ebelik öğrencilerinin meslek ile ilgili görüşlerinin ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri kurumların değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(4):69-76.
  • Sheehy A, Smith RM, Gray JE, Homer CSE. Midwifery pre-registration education and mid-career workforce participation and experiences. Women Birth. 2018; 32(2): 1-7. doi.10.1016/j.wombi.2018.06.014.
  • Ay F, Keçe M, İnci İ, Alkan N, Acar G. Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(2):74-82. doi: 10.5505/bsbd.2018.09815
  • Kozak MA, Dalkıranoğlu T. Mezun öğrencilerin kariyer algılamaları: Anadolu üniversitesi örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;13(1): 41-52.
  • Dinç A, Cangöl E, Söğüt S. Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017; 2(2):15-23.
  • Şahin S, Özdemir K, Semiz O, Gültekin Z, Duman E. Ebelik öğrencilerinin ebelik mesleğine ve eğitimine ilişkin bakış açıları. II. Ulusal Ebelik Öğrenci Kongresi Özet Kitabı. 27-29 Nisan 2011; Aydın, 60.
  • Dinç A, Cangöl E, Söğüt S. Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017; 2(2):15-23.
  • Bacanlı F. Kariyer karar verme güçlükleri ve meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançların ilişkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2012;4(37):86-95.
  • Bilgin Z, Ocakçı AF. Ebelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011;14(3):40-46.
  • Woeber K, Sibley L. The effect of prior work experiences on the preparation and employment of early-career midwives. Journal of Midwifery & Women’s Health. 2018; 63(6): 668-77. doi:10.1111/jmwh.12910.
  • Ertekin Pınar Ş, Yıldırım G, Duran Ö, Cesur B, Üstün Z, Güler E. Ana çocuk sağlığı hizmetlerinde kilit rolde olan ebe adaylarının güdülenmeleri yeterli mi? Bir anket çalışması. HEMARGE. 2014;11(3):22-31.
  • Kinsella D, Fry M, Zecchin A. Motivational factors influencing nurses to undertake postgraduate hospital-based education. Nurse Education in Practice Journal. 2018; 31: 54-60. doi:10.1016/j.nepr.2018.04.011.
  • Zamanzadeh V, Valizadeh L, Praskova A, Ghahramanian A, Rassouli M, Asghari E. Reaching for the stars: Iranian nurses' perceptions of career success. International Nursing Review. 2019; 66(1): 78-86. doi:10.1111/inr.12460.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zümrüt Bilgin 0000-0003-3984-5716

Melek Efe Bu kişi benim 0000-0002-4871-0648

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 5 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2020
Kabul Tarihi 2 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Bilgin Z, Efe M. Ebelik Öğrencilerinin Güdülenme Düzeylerinin Mesleki Kariyer Planlarına Etkisi. OTSBD. Mart 2021;6(1):44-52. doi:10.26453/otjhs.689406

Creative Commons Lisansı

Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Bu, Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY-NC 4.0) şartları altında dağıtılan açık erişimli bir dergidir. Orijinal yazar(lar) veya lisans verenin adı ve bu dergideki orijinal yayının kabul görmüş akademik uygulamaya uygun olarak atıfta bulunulması koşuluyla, diğer forumlarda kullanılması, dağıtılması veya çoğaltılmasına izin verilir. Bu şartlara uymayan hiçbir kullanım, dağıtım veya çoğaltmaya izin verilmez.

Makale gönderme süreçleri ve "Telif Hakkı Devir Formu" hakkında yardım almak için tıklayınız.