Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocukların COVID-19 Pandemisine İlişkin Algılarının Çizdikleri Resimlere Yansıması

Yıl 2021, , 296 - 305, 26.12.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.877786

Öz

Amaç: COVID-19 pandemisi nedeniyle hepimiz olağanüstü günler yaşamaktayız. Ancak sağlığın kazanılması ve korunması için emek veren sağlık çalışanlarının çocukları bu süreçten en çok etkilenen gruplar arasında yer almaktadır. Çalışma ile pandemi hastanesinde aktif görev alan hemşirelerin 7-11 yaş arasındaki çocuklarının COVID-19 pandemisine ilişkin algılarının açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar ve çizdikleri resimler değerlendirilerek belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki araştırmada çocuklara resim çizdirilerek açık uçlu sorular formu ile COVID-19 pandemisine ilişkin düşünceleri elde edilmiştir. Elde edilen demografik veriler SPSS programına aktarılarak değerlendirilmiştir. Açık uçlu her soruya çocukların verdiği cevaplar kendi ifadeleriyle benzer olanlar ile gruplandırılmıştır. Resimlerin yorumlanması, “Resim Analizi ve Psikolojik Testler Değerlendirme” sertifikasına sahip araştırmacı ve dış bağımsız çocuk gelişimi uzmanı tarafından yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya 17 çocuk katılmıştır. Değerlendirme sonuçlarına göre çocuklar tarafından yapılan resimlerde maske takma, el yıkama, dezenfektan kullanma ve evde kalma kurallarına uyum sağladığı görülmüştür. Çizdikleri resimlere ve kullandıkları ifadelere göre çocuklardan 11’inin oldukça kaygılı olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Çalışmaya katılan hemşirelerin çocukları ebeveynleri ile ilgili endişe duymaktadırlar. Çocukların endişelerini anlamak ve azaltabilmek için sosyal ve psikolojik destek almaları önerilebilir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Teşekkür: Araştırmaya katılan hemşirelere ve çocuklarına, resimleri yorumlayan Çocuk Gelişimi Uzmanı Dilek İNCEKARA’ya teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Bosnalı O, Tander B. (2020). COVID-19 pandemisi ve çocuk cerrahisi. Çocuk Cerrahisi Dergisi, 34 (1), 1-8. https://doi.org/10.5222/JTAPS.2020.62333.
  • Brooks SK, Smith LE, Webster RK, Weston D, Woodland L, Hall I ve ark. (2020). The impact of unplanned school closure on children’s social contact: rapid evidence review. Euro Surveill, 25 (13), 1-10. https://doi.org/10.2807/1560-7917.ES.2020.25.13. 2000188.
  • Capurso M, Dennis JL, Salmi LP, Parrino C, Mazzeschi C. (2020). Empowering children through school re-entry activities after the COVID-19 pandemic. Continuity in Education, 1(1), 64-82. https://doi.org/10.5334/cie.17.
  • Çalışkan Y. (2020). COVİD-19 pandemisi ve karantina sürecinde çocuk ruh sağlığı. Medical Research Reports, 3 (Supp 1), 149-154.
  • Çaykuş ET, Mutlu Çaykuş T. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: Ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
  • Dalton L, Rapa E, Stein A. (2020). Protecting the psychological health of children through effective communication about COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4 (5), 346-347. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30097-3.
  • Dilci T. (2017). Çocuk resimlerini okuyabilmek sorunlar ve çözümler. 2. Baskı. Eğitim Yayınevi Konya, s. 43.
  • Erdoğan Ç, Turan T, Pınar B. (2020). Çocukların kendi çizimleri ile çocuk yoğun bakım ünitesi deneyimleri. Turkiye Klinikleri Journal of Pediatrics, 29 (2), 92-8. https://doi.org/10.5336/pediatr.2020-73767.
  • Foster M, Carter B, O'Sullivan TA. (2020). Quaye, A. (Eds). The international network for child and family centred care (2020) Our COVID-19 Artwork www.incfcc.weebly.com.
  • Gavin B, Hayden J, Adamis D, McNichola F. (2020). Caring for the psychological well-being of healthcare professionals in the Covid-19 pandemic. Crisis. Irish Medical Journal, 113 (4), 51. https://www.irishpsychiatry.ie/wpcontent/uploads/2020/04/Caring-for-the-Psychological-Well-Being-of-Healthcare-Professionals-in-the-Covid-19-Pandemic-Crisis-IMJ-2020.pdf.
  • Jiao WY, Wang LN, Liu J, Fang SF, Jiao FY. (2020). Pettoello-Mantovani M, et al. Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. Journal of Pediatrics, 221, 264–266. https://doi.org/10.1016 / j. jpeds.2020.03.013.
  • Kortesluoma RL, Punamäkı RL, Nikkonen M. (2008). Hospitalized children drawing their pain: the contents and cognitive and emotional characteristics of pain drawings. Journal of Child Health Care, 12(4), 284-300. https://doi.org/10.1177/1367493508096204.
  • Kurt Demirbaş N, Sevgili Koçak S. (2020). 2-6 yaş arasında çocuğu olan ebeveynlerin bakış açısıyla COVID-19 salgın sürecinin değerlendirilmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 328-49.
  • Küçük Biçer B, İlhan MN. (2020). COVID-19’un çocukların sağlığı üzerine etkisi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, Özel Sayı: 103-111.
  • Liu JJ, Bao Y, Huang X, Shi J, Lu L. (2020). Mental health considerations for children quarantined because of COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4 (5), 347-349. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30096-1. McMullan C, Brown GD, O’Sullivan D. (2016). Preparing to respond: Irish nurses’ perceptions of preparedness for an influenza pandemic. International Emergency Nursing, 26, 3-7. https://doi.org/10.1016/j.ienj.2015.10.004.
  • Orgilés M, Morales A, Delveccio E, Mazzeschi C, Espada JP. (2020). Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain. https://www.researchgate.net/publication/ 340763347_Immediate_psychological_effects_of_the_COVID19_quarantine_in_youth_from_Italy_and_Spain, 1-13. 10.31234/osf.io/qaz9w.
  • O'Sullivan TL, Amaratunga C, Phillips KP, Corneil W, O'Connor E, Lemyre L ve ark. (2009). Prehospital and Disaster Medicine, 24 (4), 321-5. https://doi.org/10.1017/s1049023x00007044.
  • Pisano L, Galimi D, Cerniglia L. (2020). A qualitative report on exploratory data on the possible emotional/behavioral correlates of Covid-19 lockdown in 4-10 years children in Italy. https://psyarxiv.com/stwbn/ 2020, 1-22. 10.31234/osf.io/stwbn.
  • Sprang G, Silman M. (2013). Posttraumatic stress disorder in parents and youth after health-related disaster. Disaster Med Public Health Preparedness, 7, 105-110. https://doi.org/10.1017/dmp.2013.22.
  • Şen Beytut D, Bolışık B, Solak U, Seyfioğlu U. (2009). Çocuklarda hastaneye yatma etkilerinin projektif yöntem olan resim çizme yoluyla incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2 (3), 35-44.
  • Topbaş S, Birol NY, Çiftçi HB, Polat B, Kırımtay B, Yılmaz A. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde dil ve konuşma terapisi yönetimi: “Şimdi ne yapmalıyız?”. Dil, Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 1-30.
  • Üztemur S, Dinç E. (2018). Ortaokul öğrencilerinin epistemolojik inançlarının keşfedilmesinde öğrenci merkezli bir yaklaşım: Çiz-Yaz-Anlat Tekniği. Journal of History Culture and Art Research, 7(3), 566-592. http://doi.org/10.7596/taksad.v7i3.1579.
  • Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J, Ward J, Stansfield C ve ark. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. Lancet Child Adolesc Health, 4, 397–404. https://doi.org/10.1016/ S2352-4642(20)30095-X.
  • Wang G, Zhang Y, Zhao J, Zhang J, Jiang F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395, 945-947. https://doi.org/10.1016/S0140- 6736(20) 30547-X.

Reflection of children's perceptions of the COVID-19 pandemic on their drawings

Yıl 2021, , 296 - 305, 26.12.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.877786

Öz

Objective: We are all experiencing extraordinary days due to the COVID-19 pandemic. However, children of healthcare workers, who make efforts for gaining and protecting health, are among the groups most affected by this process. This study aimed to determine the perceptions of children aged between 7 and 11 years of nurses, who are actively involved in the pandemic hospital, of the COVID-19 pandemic by evaluating their answers to open-ended questions and the pictures they drew.
Methods: In the descriptive study, children were made to draw pictures, and their views on the COVID-19 pandemic were obtained using the form containing open-ended questions. The demographic data obtained were evaluated by transferring them to the SPSS program. The answers given by the children to each open-ended question were grouped with statements that were similar to their statements. The pictures were interpreted by the researcher and external independent child development expert with the "Picture Analysis and Psychological Tests Evaluation" certificate.
Results: Seventeen children participated in the study. According to the evaluation results, it was observed that the pictures drawn by the children were compatible with the rules of wearing masks, washing hands, using disinfectants, and staying at home. According to the pictures they drew and the statements they used, 11 children were determined to be highly anxious.
Conclusion: The children of the nurses who participated in the study were anxious about their parents. It is recommended that children should receive social and psychological support to understand and reduce their anxiety.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Bosnalı O, Tander B. (2020). COVID-19 pandemisi ve çocuk cerrahisi. Çocuk Cerrahisi Dergisi, 34 (1), 1-8. https://doi.org/10.5222/JTAPS.2020.62333.
  • Brooks SK, Smith LE, Webster RK, Weston D, Woodland L, Hall I ve ark. (2020). The impact of unplanned school closure on children’s social contact: rapid evidence review. Euro Surveill, 25 (13), 1-10. https://doi.org/10.2807/1560-7917.ES.2020.25.13. 2000188.
  • Capurso M, Dennis JL, Salmi LP, Parrino C, Mazzeschi C. (2020). Empowering children through school re-entry activities after the COVID-19 pandemic. Continuity in Education, 1(1), 64-82. https://doi.org/10.5334/cie.17.
  • Çalışkan Y. (2020). COVİD-19 pandemisi ve karantina sürecinde çocuk ruh sağlığı. Medical Research Reports, 3 (Supp 1), 149-154.
  • Çaykuş ET, Mutlu Çaykuş T. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: Ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
  • Dalton L, Rapa E, Stein A. (2020). Protecting the psychological health of children through effective communication about COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4 (5), 346-347. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30097-3.
  • Dilci T. (2017). Çocuk resimlerini okuyabilmek sorunlar ve çözümler. 2. Baskı. Eğitim Yayınevi Konya, s. 43.
  • Erdoğan Ç, Turan T, Pınar B. (2020). Çocukların kendi çizimleri ile çocuk yoğun bakım ünitesi deneyimleri. Turkiye Klinikleri Journal of Pediatrics, 29 (2), 92-8. https://doi.org/10.5336/pediatr.2020-73767.
  • Foster M, Carter B, O'Sullivan TA. (2020). Quaye, A. (Eds). The international network for child and family centred care (2020) Our COVID-19 Artwork www.incfcc.weebly.com.
  • Gavin B, Hayden J, Adamis D, McNichola F. (2020). Caring for the psychological well-being of healthcare professionals in the Covid-19 pandemic. Crisis. Irish Medical Journal, 113 (4), 51. https://www.irishpsychiatry.ie/wpcontent/uploads/2020/04/Caring-for-the-Psychological-Well-Being-of-Healthcare-Professionals-in-the-Covid-19-Pandemic-Crisis-IMJ-2020.pdf.
  • Jiao WY, Wang LN, Liu J, Fang SF, Jiao FY. (2020). Pettoello-Mantovani M, et al. Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. Journal of Pediatrics, 221, 264–266. https://doi.org/10.1016 / j. jpeds.2020.03.013.
  • Kortesluoma RL, Punamäkı RL, Nikkonen M. (2008). Hospitalized children drawing their pain: the contents and cognitive and emotional characteristics of pain drawings. Journal of Child Health Care, 12(4), 284-300. https://doi.org/10.1177/1367493508096204.
  • Kurt Demirbaş N, Sevgili Koçak S. (2020). 2-6 yaş arasında çocuğu olan ebeveynlerin bakış açısıyla COVID-19 salgın sürecinin değerlendirilmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 328-49.
  • Küçük Biçer B, İlhan MN. (2020). COVID-19’un çocukların sağlığı üzerine etkisi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, Özel Sayı: 103-111.
  • Liu JJ, Bao Y, Huang X, Shi J, Lu L. (2020). Mental health considerations for children quarantined because of COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4 (5), 347-349. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30096-1. McMullan C, Brown GD, O’Sullivan D. (2016). Preparing to respond: Irish nurses’ perceptions of preparedness for an influenza pandemic. International Emergency Nursing, 26, 3-7. https://doi.org/10.1016/j.ienj.2015.10.004.
  • Orgilés M, Morales A, Delveccio E, Mazzeschi C, Espada JP. (2020). Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain. https://www.researchgate.net/publication/ 340763347_Immediate_psychological_effects_of_the_COVID19_quarantine_in_youth_from_Italy_and_Spain, 1-13. 10.31234/osf.io/qaz9w.
  • O'Sullivan TL, Amaratunga C, Phillips KP, Corneil W, O'Connor E, Lemyre L ve ark. (2009). Prehospital and Disaster Medicine, 24 (4), 321-5. https://doi.org/10.1017/s1049023x00007044.
  • Pisano L, Galimi D, Cerniglia L. (2020). A qualitative report on exploratory data on the possible emotional/behavioral correlates of Covid-19 lockdown in 4-10 years children in Italy. https://psyarxiv.com/stwbn/ 2020, 1-22. 10.31234/osf.io/stwbn.
  • Sprang G, Silman M. (2013). Posttraumatic stress disorder in parents and youth after health-related disaster. Disaster Med Public Health Preparedness, 7, 105-110. https://doi.org/10.1017/dmp.2013.22.
  • Şen Beytut D, Bolışık B, Solak U, Seyfioğlu U. (2009). Çocuklarda hastaneye yatma etkilerinin projektif yöntem olan resim çizme yoluyla incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2 (3), 35-44.
  • Topbaş S, Birol NY, Çiftçi HB, Polat B, Kırımtay B, Yılmaz A. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde dil ve konuşma terapisi yönetimi: “Şimdi ne yapmalıyız?”. Dil, Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 1-30.
  • Üztemur S, Dinç E. (2018). Ortaokul öğrencilerinin epistemolojik inançlarının keşfedilmesinde öğrenci merkezli bir yaklaşım: Çiz-Yaz-Anlat Tekniği. Journal of History Culture and Art Research, 7(3), 566-592. http://doi.org/10.7596/taksad.v7i3.1579.
  • Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J, Ward J, Stansfield C ve ark. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. Lancet Child Adolesc Health, 4, 397–404. https://doi.org/10.1016/ S2352-4642(20)30095-X.
  • Wang G, Zhang Y, Zhao J, Zhang J, Jiang F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395, 945-947. https://doi.org/10.1016/S0140- 6736(20) 30547-X.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Öznur Tiryaki 0000-0001-8788-3077

Hamide Zengin 0000-0002-2389-6466

Nursan Çınar 0000-0003-3151-9975

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Tiryaki, Ö., Zengin, H., & Çınar, N. (2021). Çocukların COVID-19 Pandemisine İlişkin Algılarının Çizdikleri Resimlere Yansıması. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(3), 296-305. https://doi.org/10.38108/ouhcd.877786