Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Başarısı ile Stres ve Bilişsel Esneklik İlişkisinin Belirlenmesi

Yıl 2021, , 248 - 254, 08.09.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.918377

Öz

Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinde bilişsel esneklik ve stresin akademik başarı ile ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı çalışma olarak yürütülen bu araştırmanın örneklemini iki üniversitenin hemşirelik bölümü 3. ve 4. sınıf düzeyindeki 212 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri online ortamda, Tanıtıcı Bilgi Formu, Hemşirelik Öğrencileri Algılanan Stres Ölçeği ve Bilişsel Esneklik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin ödevler ve iş yükünden kaynaklanan stres puan ortalamaları, öğretim elemanı ve hemşirelerden kaynaklanan stres puan ortalamaları ve toplam algılanan stres ölçeği puan ortalamalarının akademik başarı düzeylerine göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Bilişsel esneklik ölçeği puan ortalamalarının akademik başarı düzeylerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin ödevler ve iş yükünden kaynaklanan stres (r = -0.189; p = 0.006), ortamdan kaynaklanan stres (r = -0.176; p = 0.010), akranlar ve günlük yaşamdan kaynaklanan stres (r = -0.179; p = 0.019) puanları ile bilişsel esneklik ortalama puanları arasında negatif yönde ve anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin akademik başarı düzeylerinin stres ve bilişsel esneklik düzeylerinden etkilendiği saptanmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin streslerini azaltmaya yönelik destekleyici bir öğrenme ortamı hazırlanması ve öğrenmeyi motive ederek akademik başarılarının desteklenmesi önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

yoktur

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 58, 129-135.
  • Aliakbari F, Parvin N, Heidari M, Haghani F. (2015). Learning theories application in nursing education. Journal Education Health Promotion, 4, 2.
  • Altunkol, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklikleri ile algılanan stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bedel A, Ulubey E. (2015). Ergenlerde başa çıkma stratejilerini açıklamada bilişsel esnekliğin rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 291-300.
  • Buğa A, Özkamalı E, Altunkol F, Çekiç A. (2018). Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerine göre sosyal problem çözme tarzlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 48-58.
  • Camcı Erdoğan, S. (2018). Üstün zekalılar öğretmenliği adaylarinin bilişsel esneklik düzeylerinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 77-96.
  • Çelikkaleli Ö. (2014). Ergenlerde bilişsel esneklik ile akademik, sosyal ve duygusal yetkinlik inançları arasındaki ilişki, Eğitim ve Bilim, 39(176), 347-354.
  • Demirtaş AS. (2019). Üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma stratejileri: bilişsel esneklik ve öz-düzenlemenin rolü. Social Sciences, 14(3), 447-464.
  • Dennis JP, Vander Wal JSV. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive Therapy and Research, 34, 241-253.
  • Doğan Laçin BG, Yalçın İ. (2019). Üniversite öğrencilerinde öz-yeterlilik ve stresle başa çıkma stratejilerinin bilişsel esnekliği yordama düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 358-371.
  • Duari P. (2012). Importance of selfesteem among students in academic performance and coping with stress. Indian Journal of Positive Psychology, 3(4), 474.
  • Goldfarb EV, Froböse MI, Cools R, Phelps EA. (2017). Stress and cognitive flexibility: cortisol increases are associated with enhanced updating but impaired switching. Journal of Cognitive Neuroscience, 29, 14–24.
  • Joseph N, Joseph N, Panicker V, Nelliyanil M, Jindal A, Viveki R. (2015). Assessment and determinants of emotional intelligence and perceived stress among students of a medical college in south India. Indian Journal Public Health, 59, 310-3.
  • Karaca A, Yildirim N, Ankarali H, Acikgoz F, Akkuş D. (2015). Hemşirelik öğrencileri için algılanan stres, biyo-psiko-sosyal cevap ve stresle başetme davranışları ölçeklerinin Türkçe'ye uyarlanması. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6, 15-25.
  • Kercood S, Lineweaver TT, Frank CC, Fromm ED. (2017). Cognitive flexibility and ıts relationship to academic achievement and career choice of college students with and without attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Postsecondary Education and Disability, 30(4), 329-44.
  • Khanehkeshi A. (2011). The Relationship of academic stress with aggression, depression and academic performance of college students in Iran. Journal on Educational Psychology, 5(1), 24-31.
  • Martin MM, Rubin RB (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological Reports, 76, 623-626.
  • Plessow F, Kiesel A, Kirschbaum C. (2012). The stressed prefrontal cortex and goal-directed behaviour: Acute psychosocial stress impairs the flexible implementation of task goals. Experimental Brain Research, 216, 397–408.
  • Pulıdo Martos M, Augusto Landa JM, Lopez Zafra E. (2011). Sources of stress in nursing students: a systematic review of quantitative studies. International Nursing Review, 59, 15–25.
  • Ranasinghe P, Wathurapatha WS, Mathangasinghe Y, Ponnamperuma G. (2017). Emotional intelligence, perceived stress and academic performance of Sri Lankan medical undergraduates. BMC Medical Education, 17, 41.
  • Ribeiro FMSS, Mussi FC, Pires CGS, Silva RM, Macedo TTS, Santos CAST. (2020). Stress level among undergraduate nursing students related to the training phase and sociodemographic factors. Revista Latino-Americana Enfermagem, 28, e3209.
  • Sheu S, Lin HS, Hwang SL. (2002). Perceived stress and physio-psycho-social status of nursing students during their initial period of clinical practice: the effect of coping behaviors. International Journal of Nursing Studies, 39,165–75.
  • Taşdelen S, Zaybak A. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21, 101-106.
  • Turan N, Durgun H, Kaya H, Ertaş G, Kuvan D. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin stres durumları ile bilişsel esneklik düzeyleri arasındaki ilişki. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 5(1), 59-66.
  • Van der Wath AE, Du Toit PH. (2015). Learning end-of-life care within a constructivist model: Undergraduate nursing students’ experiences. Curationis, 38(2), 1537.
  • Yelpaze İ, Yakar L. (2019). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu ve bilişsel esnekliklerinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(54), 913-935.
  • Yıldırım N, Karaca A, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. (2016). Stress experienced by Turkish nursing students and related factors. Clinical Experimental Health Science, 6(3), 121-128.
  • Zengin N, Pınar R, Cil Akinci A, Yildiz H. (2013). Psychometric properties of the self-efficacy for clinical evaluation scale in Turkish nursing students. Journal of Clinical Nursing, 23, 976-984.
  • Zuffianò A, Alessandri G, Gerbino M, Kanacri BPL, Di Giunta L, Milioni M, Caprara GV. (2013). Academic achievement: The unique contribution of self-efficacy beliefs in self-regulated learning beyond intelligence, personality traits, and self-esteem. Learning and Individual Differences, 23, 158-162.

The Relationship Between Nursing Students' Academic Achievement and Stress and Cognitive Flexibility

Yıl 2021, , 248 - 254, 08.09.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.918377

Öz

Objective: This study was performed to examine the relationship between cognitive flexibility and stress with academic achievement in nursing students.
Methods: The sample of the descriptive study consisted of 212 students at the 3rd and 4th grade of nursing departments of two different universities. Research data were collected online using the Introductory Information Form, the Nursing Students Perceived Stress Scale, and the Cognitive Flexibility Scale.
Results: Stress caused by homework and workload, stress caused by instructors and nurses, and perceived stress scale total scores differ significantly according to academic achievement levels in nursing student. It has been determined that the mean scores of the cognitive flexibility scale differ significantly according to the academic achievement levels. Cognitive flexibility scores and stress from homework and workload (r = -0.189; p = 0.006). There was a significant negative relationship between cognitive flexibility scores and stress scores of students from homework and workload(r = -0.189; p = 0.006), stress from the environment(r = -0.176; p = 0.010), peers and daily life(r = -0.179; p = 0.019).
Conclusions: It has been determined that academic achievement of nursing students is affected by the levels of stress and cognitive flexibility. It is recommended to prepare a supportive learning environment to reduce the stress of nursing students and to support their academic success by motivating learning.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 58, 129-135.
  • Aliakbari F, Parvin N, Heidari M, Haghani F. (2015). Learning theories application in nursing education. Journal Education Health Promotion, 4, 2.
  • Altunkol, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklikleri ile algılanan stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bedel A, Ulubey E. (2015). Ergenlerde başa çıkma stratejilerini açıklamada bilişsel esnekliğin rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 291-300.
  • Buğa A, Özkamalı E, Altunkol F, Çekiç A. (2018). Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerine göre sosyal problem çözme tarzlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 48-58.
  • Camcı Erdoğan, S. (2018). Üstün zekalılar öğretmenliği adaylarinin bilişsel esneklik düzeylerinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 77-96.
  • Çelikkaleli Ö. (2014). Ergenlerde bilişsel esneklik ile akademik, sosyal ve duygusal yetkinlik inançları arasındaki ilişki, Eğitim ve Bilim, 39(176), 347-354.
  • Demirtaş AS. (2019). Üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma stratejileri: bilişsel esneklik ve öz-düzenlemenin rolü. Social Sciences, 14(3), 447-464.
  • Dennis JP, Vander Wal JSV. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive Therapy and Research, 34, 241-253.
  • Doğan Laçin BG, Yalçın İ. (2019). Üniversite öğrencilerinde öz-yeterlilik ve stresle başa çıkma stratejilerinin bilişsel esnekliği yordama düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 358-371.
  • Duari P. (2012). Importance of selfesteem among students in academic performance and coping with stress. Indian Journal of Positive Psychology, 3(4), 474.
  • Goldfarb EV, Froböse MI, Cools R, Phelps EA. (2017). Stress and cognitive flexibility: cortisol increases are associated with enhanced updating but impaired switching. Journal of Cognitive Neuroscience, 29, 14–24.
  • Joseph N, Joseph N, Panicker V, Nelliyanil M, Jindal A, Viveki R. (2015). Assessment and determinants of emotional intelligence and perceived stress among students of a medical college in south India. Indian Journal Public Health, 59, 310-3.
  • Karaca A, Yildirim N, Ankarali H, Acikgoz F, Akkuş D. (2015). Hemşirelik öğrencileri için algılanan stres, biyo-psiko-sosyal cevap ve stresle başetme davranışları ölçeklerinin Türkçe'ye uyarlanması. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6, 15-25.
  • Kercood S, Lineweaver TT, Frank CC, Fromm ED. (2017). Cognitive flexibility and ıts relationship to academic achievement and career choice of college students with and without attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Postsecondary Education and Disability, 30(4), 329-44.
  • Khanehkeshi A. (2011). The Relationship of academic stress with aggression, depression and academic performance of college students in Iran. Journal on Educational Psychology, 5(1), 24-31.
  • Martin MM, Rubin RB (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological Reports, 76, 623-626.
  • Plessow F, Kiesel A, Kirschbaum C. (2012). The stressed prefrontal cortex and goal-directed behaviour: Acute psychosocial stress impairs the flexible implementation of task goals. Experimental Brain Research, 216, 397–408.
  • Pulıdo Martos M, Augusto Landa JM, Lopez Zafra E. (2011). Sources of stress in nursing students: a systematic review of quantitative studies. International Nursing Review, 59, 15–25.
  • Ranasinghe P, Wathurapatha WS, Mathangasinghe Y, Ponnamperuma G. (2017). Emotional intelligence, perceived stress and academic performance of Sri Lankan medical undergraduates. BMC Medical Education, 17, 41.
  • Ribeiro FMSS, Mussi FC, Pires CGS, Silva RM, Macedo TTS, Santos CAST. (2020). Stress level among undergraduate nursing students related to the training phase and sociodemographic factors. Revista Latino-Americana Enfermagem, 28, e3209.
  • Sheu S, Lin HS, Hwang SL. (2002). Perceived stress and physio-psycho-social status of nursing students during their initial period of clinical practice: the effect of coping behaviors. International Journal of Nursing Studies, 39,165–75.
  • Taşdelen S, Zaybak A. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21, 101-106.
  • Turan N, Durgun H, Kaya H, Ertaş G, Kuvan D. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin stres durumları ile bilişsel esneklik düzeyleri arasındaki ilişki. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 5(1), 59-66.
  • Van der Wath AE, Du Toit PH. (2015). Learning end-of-life care within a constructivist model: Undergraduate nursing students’ experiences. Curationis, 38(2), 1537.
  • Yelpaze İ, Yakar L. (2019). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu ve bilişsel esnekliklerinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(54), 913-935.
  • Yıldırım N, Karaca A, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. (2016). Stress experienced by Turkish nursing students and related factors. Clinical Experimental Health Science, 6(3), 121-128.
  • Zengin N, Pınar R, Cil Akinci A, Yildiz H. (2013). Psychometric properties of the self-efficacy for clinical evaluation scale in Turkish nursing students. Journal of Clinical Nursing, 23, 976-984.
  • Zuffianò A, Alessandri G, Gerbino M, Kanacri BPL, Di Giunta L, Milioni M, Caprara GV. (2013). Academic achievement: The unique contribution of self-efficacy beliefs in self-regulated learning beyond intelligence, personality traits, and self-esteem. Learning and Individual Differences, 23, 158-162.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Neşe Uysal 0000-0002-9697-8227

Filiz Ünal Toprak 0000-0001-8588-7867

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 8 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Uysal, N., & Ünal Toprak, F. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Başarısı ile Stres ve Bilişsel Esneklik İlişkisinin Belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(2), 248-254. https://doi.org/10.38108/ouhcd.918377