Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Relationship between Life Values and Gender Roles Attitudes of University Students

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 33 - 45, 25.04.2019

Öz

Objective: This study was
conducted to determine the relationship between gender roles attitudes and life
values of university students.

Methods: The population of
the study carried out 444 students studying in the nursing department of a
university in the Black Sea region. 306 volunteer nursing students were
included in the study. The data of the study were collected by questionnaire,
the Gender Roles Attitude Scale (GRAS) and the Life Values Scale (LVS).

Results: Most of the
students (73.5%) were female, 31% of them were in the secondgrade. It was found
that 85.9% of the students were taken decisions of the family, 96.4% of them
were concerned about their own decisions in the family. The mean score of total
GRAS was 140.12 ± 19.97. The mean score of the LVS was 60.16 ± 9.17. GRAS and
all subscales with LVS were higher in female students than male students and
the differences were statistically significant (p=0.000). As the class of
students progressed, the female gender role subscale scores increased and the
difference was statistically significant (p=0.014). There were significant
positive correlations between LVS and GRAS and its subscales “egalitarian
gender role”, “gender role in marriage”, “traditional gender role” and “male
gender role”.







Conclusion:There was a
significant positive  correlation between
gender role attitudes and life values of students. It was found out that the
gender role of female students wasmore egalitarian than male students and their
living values were higher than male students. It is recommended to continue
education on on gender roles and life values.

Kaynakça

  • Allport, G. W., Vernon, P. E. & Lindzey, G. (1960). Study of Values: A Scale For Measuring The Dominant Interests In Personality. Boston, MA: Houghton Mifflin.
  • Akın, A., Demirel, S. (2003). Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. C. Ü. Tıp Fakültesi Dergisi 25 (4),73-82.
  • Aşılı, G. (2001). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet Rolleri ve Ego Durumları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Aylaz, R., Güneş, G., Uzun, Ö., Ünal, S.(2014). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolüne yönelik görüşleri. STED, 23(5), 183-189.
  • Atış, F. (2010). Ebelik/Hemşirelik 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Coşkun A, Özdilek R. Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği: Sağlığa Yansıması ve Kadın Sağlığı Hemşiresinin Rolü. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2012;9:30-9. Erzeybek, B. (2015). Anne-Babaların Çocuklarını Yetiştirirken Benimsedikleri Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Direk, N., Irmak, B. (2017). Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Rollerine Yönelik Tutumlar, DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 31 (3), 121-128.
  • Doyal, L.(2000). Gender equity in health:debates and dilemmas. Social Science &Medicine, 51(6), 931-939.
  • Güngör, E. (1998). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar, İkinci Baskı, Ötüken Yayınevi, İstanbul, 27.
  • Güvenç, G. (1996). Kız ve Erkek Üniversite Öğrencilerinin Aile İçi Etkileşime İlişkin Algıları İle Toplumsal Cinsiyet Rolüne İlişkin Tutumları, 3P Dergisi 4 (1), 34–40.
  • Keith, B., Jacqueline, S. (2002). Parent and Adolescent Gender Role Attitudes In 1990’s Great Britain, Sex Roles, 46 (7/8): 239–244.
  • Kodan Çetinkaya, S.(2013).Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne, 1(2), 21-43.
  • Kömürcü, N., Yıldız, H., Toker, E., Karaman, Ö. E., Genç Koyucu, R., Durmaz, A.,Aydın, N. (2016). Nursing and Midwifery Students Attitudes About Gender Role in Society and the Perceptions of Honor Related to Women. International Refereed Journal of Gynaecological Diseases and Maternal and Child Health, (5), 1-22.
  • Öngen, B., Aytaç, S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları ve Yaşam Değerleri İlişkisi, Sosyoloji Konferansları, 48(2), 1-18.
  • Özmete, E., Yanardağ, M. Z. (2016). Erkeklerin Bakış Açısıyla Toplumsal Cinsiyet Rolleri: Kadın ve Erkek Olmanın Değeri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 91-107.
  • Pınar, G., Taşkın, L., Eroğlu, K. (2008). Başkent üniversite öğrenci yurdunda kalan gençlerin toplumsal cinsiyet rol kalıplarına ilişkin tutumları. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 15(1), 47-57.
  • Schwartz, S. H. (1999). A Theory of Cultural Values and Some Implications for Work, Applied Psychology: An International Review, 48 (1), 23–47.
  • Şavran, G.T. (2014). Sağlıkta Toplumsal Cinsiyet Eşitsizlikleri: Eskişehir'de Kırsal ve Kentsel Alanlarda Kadın Sağlığı, Fe Dergi: Feminist Eleştiri 6, 1, 98-116.
  • Tutar, H., Akbolat, M., Erdönmez, C. (2015). Öğrencilerin yaşam değerlerinin incelenmesi, Electronic Journal of Vocational Colleges BÜROKON Özel Sayısı, 14, 466-480.
  • Uçtu, A. K, & Karahan, N. (2016). Analysis of the Relation between Gender Roles, Social Gender Perception of the Health College Students and their Violence Tendency. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2882-2905.
  • Varol, S.,Z., Çiçeklioğlu, M. (2016). Sağlık Hizmet Sunumunda Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 25, 161-166.
  • Vefikuluçay, D., Demirel, S., Taşkın, L. ve Eroğlu, K. (2007). Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 14 (2), 26-38.
  • Yıldırım, A.(1997). Gender role influences on Turkish adolescents’self-Identity. Adolescence, 32(125), 217-223.
  • Zeyneloğlu, S., Füsun, T.(2011).Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 409-420.
  • Zeyneloğlu, S (2009). Ankara’da Hemşirelik Öğrenimi Gören Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları, Hacettepe Üniversitesi, Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Programı Doktora Tezi, Ankara.

Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumları ve Yaşam Değerleri Arasındaki İlişki

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 33 - 45, 25.04.2019

Öz

Amaç: Bu çalışma
üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ile yaşam
değerleri arasındaki ilişkiyi ve etkili faktörleri belirlemek amacıyla yapıldı.

Yöntem: Araştırmanın
evrenini Karadeniz bölgesindeki bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim
gören 444 öğrenci oluşturdu. Araştırmanın örneklemine, 306 hemşirelik öğrencisi
alındı. Araştırmanın verileri, kişisel soru formu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri
Tutum Ölçeği (TCRTÖ) ve Yaşam Değerleri Ölçeği (YDÖ) ile toplandı.

Bulgular: Öğrencilerin
%73.5’i kız, %31’i ikinci sınıftaydı. Aileyi etkileyen kararlarda öğrencilerin
%85.9’unun fikirlerinin alındığı, 
öğrencilerin %96.4’ünün kararlarının ailede önemsendiği saptandı. TCRTÖ
puan ortalaması
140.12±19.97 ve YDÖ puan ortalaması
60.16±9.17 bulundu.
TCRTÖ
ve tüm alt boyutlarının puanları ile YDÖ puan ortalamalarının kız öğrencilerde
erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu ve farkların istatistiksel olarak önemli
olduğu bulundu (p=0.000). Öğrencinin öğrenim gördüğü sınıf ilerledikçe,
toplumsal cinsiyet rol tutumu kadın cinsiyet rolü alt boyut puanının arttığı ve
farkın istatistiksel olarak önemli olduğu belirlendi (p=0.014). Yaşam değerleri
ölçeği ve TCRTÖ alt boyutları olan “eşitlikçi cinsiyet rolü”, “evlilikte
cinsiyet rolü”, “geleneksel cinsiyet rolü” ve “erkek cinsiyet rolü” arasında
pozitif yönde önemli ilişkiler bulundu.







Sonuç: Öğrencilerin
toplumsal cinsiyet rolü tutumları ile yaşam değerleri arasında pozitif yönde
anlamlı ilişki bulundu. Kız öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolü tutumunun
erkek öğrencilere göre daha eşitlikçi ve yaşam değerlerinin ise erkek
öğrencilerden daha yüksek düzeyde olduğu bulundu. Öğrencilere toplumsal
cinsiyet rolü ve yaşam değerleri üzerine eğitimin sürdürülmesi önerilir.

Kaynakça

  • Allport, G. W., Vernon, P. E. & Lindzey, G. (1960). Study of Values: A Scale For Measuring The Dominant Interests In Personality. Boston, MA: Houghton Mifflin.
  • Akın, A., Demirel, S. (2003). Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. C. Ü. Tıp Fakültesi Dergisi 25 (4),73-82.
  • Aşılı, G. (2001). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet Rolleri ve Ego Durumları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Aylaz, R., Güneş, G., Uzun, Ö., Ünal, S.(2014). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolüne yönelik görüşleri. STED, 23(5), 183-189.
  • Atış, F. (2010). Ebelik/Hemşirelik 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Coşkun A, Özdilek R. Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği: Sağlığa Yansıması ve Kadın Sağlığı Hemşiresinin Rolü. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2012;9:30-9. Erzeybek, B. (2015). Anne-Babaların Çocuklarını Yetiştirirken Benimsedikleri Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Direk, N., Irmak, B. (2017). Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Rollerine Yönelik Tutumlar, DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 31 (3), 121-128.
  • Doyal, L.(2000). Gender equity in health:debates and dilemmas. Social Science &Medicine, 51(6), 931-939.
  • Güngör, E. (1998). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar, İkinci Baskı, Ötüken Yayınevi, İstanbul, 27.
  • Güvenç, G. (1996). Kız ve Erkek Üniversite Öğrencilerinin Aile İçi Etkileşime İlişkin Algıları İle Toplumsal Cinsiyet Rolüne İlişkin Tutumları, 3P Dergisi 4 (1), 34–40.
  • Keith, B., Jacqueline, S. (2002). Parent and Adolescent Gender Role Attitudes In 1990’s Great Britain, Sex Roles, 46 (7/8): 239–244.
  • Kodan Çetinkaya, S.(2013).Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne, 1(2), 21-43.
  • Kömürcü, N., Yıldız, H., Toker, E., Karaman, Ö. E., Genç Koyucu, R., Durmaz, A.,Aydın, N. (2016). Nursing and Midwifery Students Attitudes About Gender Role in Society and the Perceptions of Honor Related to Women. International Refereed Journal of Gynaecological Diseases and Maternal and Child Health, (5), 1-22.
  • Öngen, B., Aytaç, S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları ve Yaşam Değerleri İlişkisi, Sosyoloji Konferansları, 48(2), 1-18.
  • Özmete, E., Yanardağ, M. Z. (2016). Erkeklerin Bakış Açısıyla Toplumsal Cinsiyet Rolleri: Kadın ve Erkek Olmanın Değeri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 91-107.
  • Pınar, G., Taşkın, L., Eroğlu, K. (2008). Başkent üniversite öğrenci yurdunda kalan gençlerin toplumsal cinsiyet rol kalıplarına ilişkin tutumları. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 15(1), 47-57.
  • Schwartz, S. H. (1999). A Theory of Cultural Values and Some Implications for Work, Applied Psychology: An International Review, 48 (1), 23–47.
  • Şavran, G.T. (2014). Sağlıkta Toplumsal Cinsiyet Eşitsizlikleri: Eskişehir'de Kırsal ve Kentsel Alanlarda Kadın Sağlığı, Fe Dergi: Feminist Eleştiri 6, 1, 98-116.
  • Tutar, H., Akbolat, M., Erdönmez, C. (2015). Öğrencilerin yaşam değerlerinin incelenmesi, Electronic Journal of Vocational Colleges BÜROKON Özel Sayısı, 14, 466-480.
  • Uçtu, A. K, & Karahan, N. (2016). Analysis of the Relation between Gender Roles, Social Gender Perception of the Health College Students and their Violence Tendency. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2882-2905.
  • Varol, S.,Z., Çiçeklioğlu, M. (2016). Sağlık Hizmet Sunumunda Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 25, 161-166.
  • Vefikuluçay, D., Demirel, S., Taşkın, L. ve Eroğlu, K. (2007). Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 14 (2), 26-38.
  • Yıldırım, A.(1997). Gender role influences on Turkish adolescents’self-Identity. Adolescence, 32(125), 217-223.
  • Zeyneloğlu, S., Füsun, T.(2011).Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 409-420.
  • Zeyneloğlu, S (2009). Ankara’da Hemşirelik Öğrenimi Gören Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları, Hacettepe Üniversitesi, Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Programı Doktora Tezi, Ankara.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Nülüfer Erbil 0000-0003-3586-6237

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 24 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erbil, N. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumları ve Yaşam Değerleri Arasındaki İlişki. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2(1), 33-45.