Objective: This study was
conducted to determine the relationship between gender roles attitudes and life
values of university students.
Methods: The population of
the study carried out 444 students studying in the nursing department of a
university in the Black Sea region. 306 volunteer nursing students were
included in the study. The data of the study were collected by questionnaire,
the Gender Roles Attitude Scale (GRAS) and the Life Values Scale (LVS).
Results: Most of the
students (73.5%) were female, 31% of them were in the secondgrade. It was found
that 85.9% of the students were taken decisions of the family, 96.4% of them
were concerned about their own decisions in the family. The mean score of total
GRAS was 140.12 ± 19.97. The mean score of the LVS was 60.16 ± 9.17. GRAS and
all subscales with LVS were higher in female students than male students and
the differences were statistically significant (p=0.000). As the class of
students progressed, the female gender role subscale scores increased and the
difference was statistically significant (p=0.014). There were significant
positive correlations between LVS and GRAS and its subscales “egalitarian
gender role”, “gender role in marriage”, “traditional gender role” and “male
gender role”.
Conclusion:There was a
significant positive correlation between
gender role attitudes and life values of students. It was found out that the
gender role of female students wasmore egalitarian than male students and their
living values were higher than male students. It is recommended to continue
education on on gender roles and life values.
Amaç: Bu çalışma
üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ile yaşam
değerleri arasındaki ilişkiyi ve etkili faktörleri belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırmanın
evrenini Karadeniz bölgesindeki bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim
gören 444 öğrenci oluşturdu. Araştırmanın örneklemine, 306 hemşirelik öğrencisi
alındı. Araştırmanın verileri, kişisel soru formu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri
Tutum Ölçeği (TCRTÖ) ve Yaşam Değerleri Ölçeği (YDÖ) ile toplandı.
Bulgular: Öğrencilerin
%73.5’i kız, %31’i ikinci sınıftaydı. Aileyi etkileyen kararlarda öğrencilerin
%85.9’unun fikirlerinin alındığı,
öğrencilerin %96.4’ünün kararlarının ailede önemsendiği saptandı. TCRTÖ
puan ortalaması 140.12±19.97 ve YDÖ puan ortalaması
60.16±9.17 bulundu. TCRTÖ
ve tüm alt boyutlarının puanları ile YDÖ puan ortalamalarının kız öğrencilerde
erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu ve farkların istatistiksel olarak önemli
olduğu bulundu (p=0.000). Öğrencinin öğrenim gördüğü sınıf ilerledikçe,
toplumsal cinsiyet rol tutumu kadın cinsiyet rolü alt boyut puanının arttığı ve
farkın istatistiksel olarak önemli olduğu belirlendi (p=0.014). Yaşam değerleri
ölçeği ve TCRTÖ alt boyutları olan “eşitlikçi cinsiyet rolü”, “evlilikte
cinsiyet rolü”, “geleneksel cinsiyet rolü” ve “erkek cinsiyet rolü” arasında
pozitif yönde önemli ilişkiler bulundu.
Sonuç: Öğrencilerin
toplumsal cinsiyet rolü tutumları ile yaşam değerleri arasında pozitif yönde
anlamlı ilişki bulundu. Kız öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolü tutumunun
erkek öğrencilere göre daha eşitlikçi ve yaşam değerlerinin ise erkek
öğrencilerden daha yüksek düzeyde olduğu bulundu. Öğrencilere toplumsal
cinsiyet rolü ve yaşam değerleri üzerine eğitimin sürdürülmesi önerilir.
Toplumsal cinsiyet rolü yaşam değerleri üniversite öğrencisi hemşirelik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |