Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci Hemşirelerin Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 3, 150 - 158, 31.12.2019

Öz

Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerlerini ve etkileyen faktörlerini belirlemek amacıyla yapıldı.

Yöntem: Tanımlayıcı tipte yapılan araştırmanın örneklemini Karadeniz bölgesinde bir üniversitenin Hemşirelik bölümünde öğrenim gören 279 öğrenci oluşturdu. Araştırmanın verileri 16-19 Mart 2015 tarihleri arasında toplandı. Araştırmaya başlamadan önce kurumdan yazılı izin, öğrencilerden sözel onam alındı. Araştırmanın verileri, Kişisel Bilgi Formu ve Hemşirelerin Profesyonel Değerleri Ölçeği (HPDÖ) ile toplandı. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistiksel yöntemler ile, t testi, One-Way ANOVA testi, Kruskal-Wallis testi, Mann-Whitney U testi ve Pearson korelasyon analizi ile yapıldı. İleri çözümlemeler için post-hoc karşılaştırma testleri kullanıldı.

Bulgular: Öğrencilerin %68.1’inin hemşirelik mesleğini isteyerek seçtiği, %46.2’sinin mesleğin geleceği hakkında “iyimser” olduğu, %21.5’inin meslekten ayrılmayı düşündüğü saptandı. Öğrencilerin %41.6’sının hemşirelik mesleğini önerdiği, %59.9’unun eğitimleri süresince rol modelinin “öğretim elemanları” olduğu belirlendi. Öğrencilerin %46.6’sının öğretim elemanları tarafından hemşireliğin yeterince tanıtıldığını düşündüğü, %51.6’sının hemşirelik eğitiminin mesleğe bakışını “olumlu” yönde etkilediği bulundu. Öğrencilerin %32.3’ünün eğitimin öğrencileri çalışma yaşamına hazırladığını düşündüğü belirlendi. Öğrencilerin %41.6’sının lisansüstü eğitime devam etmeyi düşündüğü belirlendi. HPDÖ puan ortalaması 170.89±25.01 bulundu. Hemşirelik bölümünün 1.ve 4.sınıfında öğrenim gören öğrencilerde HPDÖ puan ortalamalarının daha yüksek olduğu, baba eğitim seviyesi yükseldikçe HPDÖ puan ortalamalarının düştüğü ve farkların istatistiksel olarak önemli olduğu bulundu. Mesleği isteyerek seçen, meslekten ayrılmayı düşünmeyen, mesleğin geleceği hakkında iyimser olan, mesleği öneren, öğretim elemanları tarafından mesleğin tanıtıldığını belirten, hemşirelik eğitiminin mesleğe bakışını olumlu etkilediğini belirten, hemşirelik eğitiminin öğrencileri çalışma hayatına hazırladığını düşünen HPDÖ puan ortalamalarının daha yüksek olduğu ve farkın istatistiksel olarak önemli olduğu bulundu (p<0.05). Öğrenci hemşirelerin yaş, yaşadığı yer, öğrencilerde medeni durum, aile tipi ve anne eğitimine göre HPDÖ puan ortalamaları istatistiksel olarak önemli bulunmadı (p>0.05).

Sonuç: Öğrenci hemşirelerin profesyonel değerleri orta seviyenin üzerindedir. Bu değerlerin geliştirilebilmesi için öğrencilerin eğitimleri süresince hemşireliğin profesyonel değerleri ile ilgili konulara daha fazla yer verilmesi ve ileri çalışmaların yapılması önerilir.



Kaynakça

  • Altun İ. (2008). Nursing Values. In:Callara L, Callara L (eds.), Nursing Education Challenges In The 21st Century. Nova Publishers, s. 243–269.
  • Arkan G, Ordin YS, Haney MÖ (2017). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki değerleri ve tükenmişlik düzeyi arasındaki ilişki. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, https://doi.org/10.31067/0.2018.82.
  • Atalay M, Tel H. (1999). Gelecek yüzyılda hemşirelikte lisans eğitiminin vizyonu. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3, 47-54.
  • Aydın Aİ, Özyazıcıoğlu N, Atak M, Sürenler S. (2018). Determination of Professional Values in Nursing Students. International Journal of Caring Sciences, 11(1), 254-261.
  • Bang KS, Kang JH, Jun MH, Kim HS, Son HM, Yu SJ, et al. (2011). Professional values in Korean undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 31(1), 72–5.
  • Bjani M, Tehranineshat B, Torabizadeh C. (2019). Nurses’, nursing students’, and nursing instructors’ perceptions of professional values: a comparative study. Nursing Ethics, 26(3), 870-83.
  • Borhani F, Alhani F, Mohammadi E, Abbaszadeh A. (2010). Professional ethical competence in nursing: the role of nursing instructors. Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 3(3), 1-8.
  • Can Ş, Acaroğlu R. (2015). Hemşirelerin mesleki değerlerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ilişkisi. Florence Nigtingale Hemşirelik Dergisi, 23(1), 32-40.
  • Cerit B, Temelli G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde profesyonel davranışların cinsiyet ve sınıf düzeyine göre incelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 5(3):164-171.
  • Çetinkaya-Uslusoy E, Paslı-Gürdoğan E, Aydınlı A. (2017). Professional values of Turkish nurses: A descriptive study. Nursing Ethics, 24(4), 493-501.
  • Çevik K, Khorshid L. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel davranışları uygulayabilme durumlarının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 28 (2), 23-30.
  • Erkuş G, Dinç L. (2018). Turkish nurses’ perceptions of professional values. Journal of Professional Nursing, 34(3), 226-232.
  • Fernández-Feito A, Basurto-Hoyuelos S, Palmeiro-Longo MR, García-Díaz V. (2019). Differences in professional values between nurses and nursing students: a gender perspective. International Nursing Review, 66 (4), 577-589.
  • Göriş S, Kılıç Z, Ceyhan Ö, Şentürk A (2014). Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5(3), 137-142.
  • Hendel T, Kagan I. (2014). Organisational values and organisational commitment: do nurses’ ethno-cultural differences matter? Journal of Nuring Management, 22(4),499–505.
  • Kaya H, Işık B, Şenyuva E, Kaya N. (2017). Personal ve professional values held baccalarute nursing students. Nursing Ethics, 24 (6),716-731.
  • Kaya H, Işık B, Şenyuva E, Kaya N. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel ve profesyonel değerleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15, 1-9.
  • Leners DW, Roehrs C, Piccone AV. (2006). Tracking the development of professional values in undergraduate nursing students. Journal of Nursing Education, 45(12), 504-11.
  • Martin P, Yarbrough S, Alfred D. (2003). Professional values held by baccalaureate and associate degree nursing students. Journal of Nursing Scholarship, 35,291-6.
  • Nelwati, Abdullah KL, Chong MC. (2019). Factors influencing professional values among Indonesian undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 14, 102648.
  • Özsoy S, Özturk Dönmez R. (2015). Nurses professional values scale-revised: Psychometric properties of the Turkish version. Nursing Practice Today, 2(1), 16-24.
  • Parvan K, Zamanzadeh V, Hosseini FA.(2012). Assessment of professional values among ıranian nursing students graduating in universities with different norms of educational services. Thrita, 1, 37-43.
  • Poorchangizi B, Borhani F, Abbaszadeh A, Mirzaee M, Farokhzadian J. (2019). The importance of professional values from nursing students’ perspective. BMC Nursing, 5,18, 26.
  • Schmidt BJ, McArthur EC. (2018). Professional nursing values: A concept analysis. Nursing Forum, 53(1),69-75.
  • Seada A, Fathi Sleem W. (2012). Professional socialization process and acquisition of professional nursing values among undergraduate nursing students. Journal of American Science, 8(4), 678–83.
  • Shaw HK, Degazon C. (2008). Integrating the core professional values of nursing: a profession, not just a career. Journal of Cultural Diversity, 15, 44-50.
  • Sibandze BT, Scafide KN. (2018). Among nurses, how does education level impact professional values? A systematic review. International Nursing Review, 65(1), 65–77.
  • Şahin Orak N, Ecevit Alpar Ş. (2012). Hemşirelerin Profesyonel Değerleri Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2, 22-31.
  • Weis D, Schank MJ.(2000). An instrument to measure professional nursing values. Journal of Nursing Scholarship, 32(2), 201-204.

Student Nurses’ Professional Values and Affecting Factors

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 3, 150 - 158, 31.12.2019

Öz

Objective: The aim of this study was to determine the student nurses’professional values and the affecting factors.

Method: The sample of this descriptive study consisted of 279 students studying in the nursing department of a university in the Black Sea region. The data of the study was collected between 16-19 March 2015. Written consent was obtained from the institution and verbal consent was obtained from the students before starting the research. Data were collected with Personal Information Form and Nurses' Professional Values Scale (NPVS). Data were analyzed by descriptive statistical methods, t test, One-Way ANOVA test, Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney U test and Pearson correlation analysis. Post-hoc comparison tests were used for further analysis.

Results: 68.1% of the student nurses voluntarily chose the nursing profession and 46.2% were ser optimistic hakkında about the future of the nursing profession. It was found that 21.5% thought to leave the nursing. It was determined that 41.6% of the students suggested nursing profession and 59.9% of the students were role models during their education. It was found that 46.6% of the students thought that nursing was introduced sufficiently by the lecturers and 51.6% of them found that nursing education had a positive effect on their view to the profession. It was determined that 32.3% of the students think that education prepares students for working life. It was determined that 41.6% of the students thought to continue their graduate education. The mean NPVS score was 170.89 ± 25.01. It was found that the mean scores of NPVS were higher in the first and fourth year students of the nursing department, the mean scores of the NPVS decreased with increasing father education level and the differences were statistically significant. NPVS scale scores of students who willingly chose nursing profession, did not think about leaving the nursing profession, were optimistic about the future of nursing, who suggested the nursing profession, that the promotion of the profession was made by the teaching staff, that the nursing education positively affected the students' view of the profession was higher than others and the differences were statistically significant (p<0.05). The HPSS scores of student nurses were not found to be statistically significant according to the age, place of residence, marital status, family type and maternal education (p> 0.05).

Conclusion: The professional values of student nurses are above the intermediate level. In order to improve these values, it is recommended that the students should be involved more in the professional values of nursing during their education and further studies should be done.

Kaynakça

  • Altun İ. (2008). Nursing Values. In:Callara L, Callara L (eds.), Nursing Education Challenges In The 21st Century. Nova Publishers, s. 243–269.
  • Arkan G, Ordin YS, Haney MÖ (2017). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki değerleri ve tükenmişlik düzeyi arasındaki ilişki. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, https://doi.org/10.31067/0.2018.82.
  • Atalay M, Tel H. (1999). Gelecek yüzyılda hemşirelikte lisans eğitiminin vizyonu. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3, 47-54.
  • Aydın Aİ, Özyazıcıoğlu N, Atak M, Sürenler S. (2018). Determination of Professional Values in Nursing Students. International Journal of Caring Sciences, 11(1), 254-261.
  • Bang KS, Kang JH, Jun MH, Kim HS, Son HM, Yu SJ, et al. (2011). Professional values in Korean undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 31(1), 72–5.
  • Bjani M, Tehranineshat B, Torabizadeh C. (2019). Nurses’, nursing students’, and nursing instructors’ perceptions of professional values: a comparative study. Nursing Ethics, 26(3), 870-83.
  • Borhani F, Alhani F, Mohammadi E, Abbaszadeh A. (2010). Professional ethical competence in nursing: the role of nursing instructors. Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 3(3), 1-8.
  • Can Ş, Acaroğlu R. (2015). Hemşirelerin mesleki değerlerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ilişkisi. Florence Nigtingale Hemşirelik Dergisi, 23(1), 32-40.
  • Cerit B, Temelli G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde profesyonel davranışların cinsiyet ve sınıf düzeyine göre incelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 5(3):164-171.
  • Çetinkaya-Uslusoy E, Paslı-Gürdoğan E, Aydınlı A. (2017). Professional values of Turkish nurses: A descriptive study. Nursing Ethics, 24(4), 493-501.
  • Çevik K, Khorshid L. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel davranışları uygulayabilme durumlarının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 28 (2), 23-30.
  • Erkuş G, Dinç L. (2018). Turkish nurses’ perceptions of professional values. Journal of Professional Nursing, 34(3), 226-232.
  • Fernández-Feito A, Basurto-Hoyuelos S, Palmeiro-Longo MR, García-Díaz V. (2019). Differences in professional values between nurses and nursing students: a gender perspective. International Nursing Review, 66 (4), 577-589.
  • Göriş S, Kılıç Z, Ceyhan Ö, Şentürk A (2014). Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5(3), 137-142.
  • Hendel T, Kagan I. (2014). Organisational values and organisational commitment: do nurses’ ethno-cultural differences matter? Journal of Nuring Management, 22(4),499–505.
  • Kaya H, Işık B, Şenyuva E, Kaya N. (2017). Personal ve professional values held baccalarute nursing students. Nursing Ethics, 24 (6),716-731.
  • Kaya H, Işık B, Şenyuva E, Kaya N. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel ve profesyonel değerleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15, 1-9.
  • Leners DW, Roehrs C, Piccone AV. (2006). Tracking the development of professional values in undergraduate nursing students. Journal of Nursing Education, 45(12), 504-11.
  • Martin P, Yarbrough S, Alfred D. (2003). Professional values held by baccalaureate and associate degree nursing students. Journal of Nursing Scholarship, 35,291-6.
  • Nelwati, Abdullah KL, Chong MC. (2019). Factors influencing professional values among Indonesian undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 14, 102648.
  • Özsoy S, Özturk Dönmez R. (2015). Nurses professional values scale-revised: Psychometric properties of the Turkish version. Nursing Practice Today, 2(1), 16-24.
  • Parvan K, Zamanzadeh V, Hosseini FA.(2012). Assessment of professional values among ıranian nursing students graduating in universities with different norms of educational services. Thrita, 1, 37-43.
  • Poorchangizi B, Borhani F, Abbaszadeh A, Mirzaee M, Farokhzadian J. (2019). The importance of professional values from nursing students’ perspective. BMC Nursing, 5,18, 26.
  • Schmidt BJ, McArthur EC. (2018). Professional nursing values: A concept analysis. Nursing Forum, 53(1),69-75.
  • Seada A, Fathi Sleem W. (2012). Professional socialization process and acquisition of professional nursing values among undergraduate nursing students. Journal of American Science, 8(4), 678–83.
  • Shaw HK, Degazon C. (2008). Integrating the core professional values of nursing: a profession, not just a career. Journal of Cultural Diversity, 15, 44-50.
  • Sibandze BT, Scafide KN. (2018). Among nurses, how does education level impact professional values? A systematic review. International Nursing Review, 65(1), 65–77.
  • Şahin Orak N, Ecevit Alpar Ş. (2012). Hemşirelerin Profesyonel Değerleri Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2, 22-31.
  • Weis D, Schank MJ.(2000). An instrument to measure professional nursing values. Journal of Nursing Scholarship, 32(2), 201-204.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Nülüfer Erbil 0000-0003-3586-6237

Nisa Aslan Kaya 0000-0003-3170-4206

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Erbil, N., & Aslan Kaya, N. (2019). Öğrenci Hemşirelerin Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2(3), 150-158.