Objective: It is a matter of curiosity what kind of a crisis emergency department nurses experienced regarding patient care and what kind of a solution method they developed to cope with this crisis during the two major earthquakes in Turkey, which were called "the disaster of the century". The problems experienced during patient care in a major disaster and the solutions developed need to be known to take precautions against greater threats. The research aimed to determine the experiences of emergency department nurses regarding the crises encountered in the disaster of the century by investigating them in depth.
Methods: This is a qualitative study. This study was conducted with 18 nurses working in the emergency department of the pilot hospital, which was the tertiary care center in the disaster of the century, using in-depth interviews, and a qualitative research method. The data were subjected to content analysis.
Results: As a result of content analysis, three main and five sub-themes were identified. The themes were: (1) problems related to safety; for patient and employee safety, (2) disruptions in patient care; teamwork, and support from other institutions, (3) psychosocial breakdown of emergency department nurses; burnout, anxiety, and helplessness.
Conclusion: According to the statements of the participants, all necessary precautions were taken in terms of patient and staff safety, number of personnel, and material support to prevent serious crises during patient care. With the facilities available and offered, emergency clinic nurses took part in patient care in the emergency clinic for days without interruption. In the disaster of the century, it was determined that emergency clinic nurses were ready for patient care, but especially women experienced a complete psychosocial collapse.
Amaç: Ülkede yaşanan ve “yüzyılın felaketi” olarak adlandırılan iki büyük depremde acil klinik hemşirelerinin hasta bakımı konusunda nasıl bir kriz yaşadıkları ve yaşanan krizde nasıl bir çözüm yöntemi geliştirdiği merak konusudur. Büyük afette hasta bakımı sırasında yaşanan sorunların ve geliştirilen çözüm önerilerinin yaşanacak daha büyük tehditlere karşı tedbir alabilmek için bilinmeye ihtiyacı vardır. Bu çalışma, acil klinik hemşirelerinin deprem felaketinde karşılaşılan krizler ve bu krizler ile nasıl baş ettiklerini derinlemesine belirlemeyi amaçladı.
Yöntem: Çalışma niteliksel tiptedir. Bu çalışma, Yüzyılın felaketinde pilot hastane olarak seçilen üçüncü basamak bir hastanede 18 acil klinik hemşiresi ile derinlemesine görüşme yöntemi kullanılarak yürütüldü. Veriler içerik analizine tabi tutuldu.
Bulgular: İçerik analizi sonucunda üç ana ve beş alt tema belirlendi. Ana temalar; (1) güvenlikle ilgili sorunlar; hasta ve çalışan güvenliği açısından, (2) hasta bakımında aksamalar; ekip çalışması ve diğer kurumların desteği, (3) acil servis hemşirelerinin psikososyal sorunları; tükenmişlik, kaygı ve çaresizlik.
Sonuç: Katılımcıların ifadelerine göre, hasta bakımı sırasında ciddi krizler yaşanmaması için hasta ve çalışan güvenliği, personel sayısı, malzeme desteği açısından gerekli tüm tedbirler alınmıştı. Mevcut ve sunulan imkanlar ile acil klinik hemşireleri günlerce kesintisiz olarak acil klinikte hasta bakımında yer aldı. Yüzyılın felaketinde acil klinik hemşirelerinin hasta bakımına hazır olduğu ancak, özellikle kadınların psikososyal yönden tam bir çöküş yaşadıkları belirlendi.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Acil Servis Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 5 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3 |