BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe öğretmeni adaylarının yazma teknikleri ile ilgili görüşleri / Pre-service Turkish language teachers' opinions about writing techniques

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 50 - 59, 31.12.2014

Öz

Dil, anlama ve anlatma becerilerinin temelidir. İnsan anlayabildiği ve anlatma ihtiyacını giderebildiği sürece toplumun bir parçası olabilir. Yazma bireyin kendini tanıması ve ifade etmesi için geliştirilmesi gereken bir beceridir. Araştırma Türkçe öğretmeni adaylarının yazma teknikleri ile ilgili görüşlerini inceleyerek serbest yazma ile güdümlü yazma çalışmalarındaki yazma türleri, konu seçimleri ve anlatım biçimleri  ile ilgili tercih ve  görüşlerini  ortaya koymayı amaçlamakta olup tarama modelinde nitel bir araştırmadır. Veriler 6 adet açık uçlu sorudan oluşan veri toplama aracı yoluyla elde edilmiştir. Araştırma verileri betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir.  Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: Türkçe öğretmeni adayları serbest yazma çalışmalarında yazımının kolay olduğu gerekçesiyle deneme türünü tercih etmişlerdir. Araştırmada Türkçe öğretmeni adaylarının serbest yazma çalışmalarında konu belirlerken önemli olduğunu düşündükleri konuyu tercih ettikleri; serbest yazma çalışmalarında konu ve türün belirlenmesinde zorlanmadıkları; en çok tercih ettikleri anlatım biçimlerinin sırasıyla açıklayıcı, tartışmacı, öyküleyici, betimleyici olduğu; güdümlü yazmada kolaylık yaşadıkları; okuma metinlerini seçerken roman türünü ve aşk konusunu tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Anılan, H., Kaya, M. F., Bayrak, E., ve Kaynaş, E. (2010). Konu Bağımlı ve Konu Bağımsız Yazma Çalışmalarının Karşılaştırılması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 3 (1), 103-119.
  • Arıcı, A. F., ve Ungan, S. (2012). Yazılı Anlatım El Kitabı . Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çeçen, M. A. (2011). Yazma Eğitimi Açısından Metin Bilgisi. M. Özbay, (Ed.), Yazma Eğitimi içinde (s. 127-146). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • İşeri, K., ve Ünal, E. (2012). Türkçe Öğretmen Adaylarının Yazma Kaygı Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 8 (2), 67-76.
  • Kaplan, M. (2003). Kültür ve Dil. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Karatay, H. (2010). Bağdaşıklık Araçlarını Kullanma Düzeyi İle Tutarlı Metin Yazma Arasındaki İlişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 7 (13), 373-385.
  • Karatay, H. (2011). Süreç Temelli Yazma Modelleri: Palanlı Yazma ve Değerlendirme. M. Özbay(Ed.), Yazma Eğitimi içinde (s. 21-43). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • MEB. (2006). İköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Ünalan, Ş. (2002). Dil ve Kültür. Ankara: Gazi Üniversitesi Basımevi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 50 - 59, 31.12.2014

Öz

Kaynakça

  • Anılan, H., Kaya, M. F., Bayrak, E., ve Kaynaş, E. (2010). Konu Bağımlı ve Konu Bağımsız Yazma Çalışmalarının Karşılaştırılması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 3 (1), 103-119.
  • Arıcı, A. F., ve Ungan, S. (2012). Yazılı Anlatım El Kitabı . Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çeçen, M. A. (2011). Yazma Eğitimi Açısından Metin Bilgisi. M. Özbay, (Ed.), Yazma Eğitimi içinde (s. 127-146). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • İşeri, K., ve Ünal, E. (2012). Türkçe Öğretmen Adaylarının Yazma Kaygı Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 8 (2), 67-76.
  • Kaplan, M. (2003). Kültür ve Dil. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Karatay, H. (2010). Bağdaşıklık Araçlarını Kullanma Düzeyi İle Tutarlı Metin Yazma Arasındaki İlişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 7 (13), 373-385.
  • Karatay, H. (2011). Süreç Temelli Yazma Modelleri: Palanlı Yazma ve Değerlendirme. M. Özbay(Ed.), Yazma Eğitimi içinde (s. 21-43). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • MEB. (2006). İköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Ünalan, Ş. (2002). Dil ve Kültür. Ankara: Gazi Üniversitesi Basımevi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Özbay

Buket Dedeoğlu Orhun

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2014
Gönderilme Tarihi 25 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özbay, M., & Dedeoğlu Orhun, B. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının yazma teknikleri ile ilgili görüşleri / Pre-service Turkish language teachers’ opinions about writing techniques. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(2), 50-59.


Creative Commons Lisansı
Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları / Research in Reading & Writing Instruction Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.