Bu çalışmanın amacı okul öncesi dönemde erken okuryazarlık alanıyla ilgili yapılmış ulusal lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesidir. Son yıllarda adını sıkça duyduğumuz erken okuryazarlık kavramı ile ilgili doküman incelemesi modeli kullanılarak yapılan araştırmada, Yüksek Öğrenim Kurulu (YÖK) veri tabanından “erken okuryazarlık” anahtar sözcüğü kullanılarak ulaşılan 19 lisansüstü tez, betimleyici özellikleri (üniversite, enstitü, anabilim dalı, yılı, dili), araştırma yöntemi, araştırma modeli, çalışma grubu, veri toplama aracı, veri toplama yöntemi, araştırma yöntemi, araştırma konusu, araştırma sonuçları ve önerileri incelenmiştir.
Lisansüstü tezlerden elde edilen veriler nicel ve nitel analize tabi tutulmuştur. Nicel verilerin frekans ve yüzde değerleri, nitel veriler ise içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda erken okuryazarlık konusu ile yapılan lisansüstü tezlerin 2019 yılında artış gösterdiği, nicel çalışmaların çoğunlukta olduğu, örneklem grubunun çoğunluğunu 5-6 yaş grubu çocukların oluşturduğu, erken okuryazarlık ile ilgili yapılan eğitim ve müdahale programlarının etkili olduğu, ebeveyn özelliklerinin erken okuryazarlık becerileri üzerinde etkili olduğu bulgularına ulaşılmıştır. İleride yapılacak çalışmaların yöntem, analiz, çalışma grubu gibi özellikleri açısından çeşitlendirilmesi, öğretmen ve ebeveynlere yönelik eğitimler düzenlenmesi ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.
Erken okuryazarlık Erken okuryazarlık becerileri Okul öncesi dönem
The aim of the study was to examine national studies of postgraduate theses using the concept of early literacy in the pre-school period. Over the past few years, the concept of early literacy has been widely used in the national literature. In the study conducted as the document review model, 19 graduate theses in which the concept of "early literacy" is used in the name of the thesis are examined from the database of the Council of Higher Education (YÖK), in terms of the descriptive characteristics (university, institute, department, year, language), research method, study group, data collection tool, data collection method, research subject. The research on the concept of early literacy in the thesis title of this study aims to find studies using the approach of early literacy in international literature. As the result of the study, it was found that the postgraduate theses in which the concept of early literacy increased in 2019, the majority of the sample group was 5-6 years old children, most of the studies were conducted at the educational sciences institutes of universities, and quantitative methods were mostly used. It is believed that the diversification of the theses to be undertaken in the field in terms of research method, analysis method, sample group and sample type will contribute to the increase of literature knowledge and comprehension of early literacy. Based on the results of the study, recommendations for prospective studies on the concept of early literacy were stated.
early literacy early literacy skills early childhood education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2020 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2 |