Giriş: Özel eğitim programları diğer öğretim düzeyindeki programlardan farklıdır. Özel eğitim öğretmenlerinin öğrencilerine yönelik olarak bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlayabilmeleri ve bunları uygulayabilmeleri için özel eğitim kademesindeki öğretim programlarını bilmesi, anlamlandırması ve bu program okuryazarlığına sahip olması önem arz etmektedir. Bu doğrultuda bu araştırmanın amacı özel eğitim öğretmenlerinin program okuryazarlık, öz yeterlik inanç ve öğretim programına bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Buna ek olarak çalışmada, öğretmenlerin program okuryazarlık, öz yeterlik inanç ve öğretim programına bağlılık düzeylerinin çeşitli demografik değişkenlere göre nasıl değiştiği de analiz edilmiştir.
Yöntem: Bu araştırmada; betimsel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilmiş ölçekler kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmaya ilişkin veriler, Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerinde bulunan 402 (Kadın: 213, Erkek: 189) özel eğitim öğretmeninden toplanmış olup Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 26 veri analiz programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Özel eğitim öğretmenlerinin program okuryazarlık, öz yeterlik inanç ve programa bağlılık düzeylerinin iyi düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Program okuryazarlık ve öz yeterlik inanç düzeylerinin cinsiyete göre farklılaşmadığı, programa bağlılık düzeyinin ise cinsiyete göre kadınların lehine farklılaştığı saptanmıştır. Program okuryazarlık ve programa bağlılık düzeyinin eğitim durumuna göre farklılaşmadığı, öz yeterlik inanç düzeyinin ise lisansüstü mezunların lehine farklılaştığı belirlenmiştir. Program okuryazarlık, öz yeterlik inanç ve programa bağlılık düzeylerinin mezuniyet alanına göre anlamlı farklılaşmanın olduğu saptanmıştır. Program okuryazarlık, öz yeterlik inanç ve programa bağlılık düzeylerinin birbiriyle yüksek düzeyde ilişkili olduğu saptanmıştır. Son olarak öğretmen öz yeterlik inanç ve programa bağlılık düzeylerinin program okuryazarlığın yordayıcısı olduğu belirlenmiştir.
Tartışma: Elde edilen bulgular doğrultusunda özel eğitim öğretmenlerinin program okuryazarlık, programa bağlılık ve öz yeterlik inanç düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır ve bu bağlamda öneriler sunulmuştur.
Öğretmen öz yeterlik inancı özel eğitim öğretmeni programa bağlılık program okuryazarlığı öğretim programı
Introduction: Special education curricula are different from other curricula. For special education teachers to be able to prepare and implement individualized education programs for their students, it is important for them to know and understand the curricula at special education level and to have curriculum literacy. Accordingly, the purpose of this study is to examine the relationship between curriculum literacy, self-efficacy beliefs and curriculum commitment levels of special education teachers. In addition, the study also analyzed how teachers' curriculum literacy, self-efficacy beliefs and curriculum commitment levels change according to various demographic variables.
Method: In this study, we used a descriptive-correlational research model. We obtained the research data using scales developed for this purpose. We collected data from 402 (female: 213, male: 189) special education teachers in different geographical regions of Turkey and analyzed it using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 26 data analysis program.
Findings: The study found that special education teachers had good levels of curriculum literacy, self-efficacy beliefs, and commitment to the curriculum. The results showed that curriculum literacy and self-efficacy belief levels did not differ according to gender, while the level of commitment to the curriculum differed in favor of women. The findings indicated that the level of curriculum literacy and curriculum commitment did not differ according to educational status, while the level of self-efficacy beliefs differed in favor of teachers with graduate degrees. Program literacy, self-efficacy belief, and program commitment levels differed significantly according to the field of graduation. The analysis revealed that curriculum literacy, self-efficacy beliefs, and curriculum commitment levels were highly correlated with each other. Finally, the study determined that teacher self-efficacy beliefs and curriculum commitment levels were predictors of curriculum literacy.
Discussion: According to the findings, we concluded that special education teachers have high levels of curriculum literacy, curriculum commitment, and self-efficacy beliefs, and we presented recommendations in this context.
Self-efficacy beliefs special education teachers curriculum commitment curriculum literacy curriculum
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 29 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Erken Görünüm |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.