Transition is a life-long process that requires a variety of changes in individuals’ lives. In this process, individuals
with special needs face a number of challenges and need support. Transition services planning is carried out in
order to ensure that individuals with special needs adapt to various processes that require change and to make the
support services provided to individuals with special needs and their families permanent. Transitional periods
include a long-term process involving early intervention programs, pre-school, kindergarten, elementary school,
junior high school, high school, higher education, school to business life and social life. Lack of significant legal
basis for transition planning in our country causes individuals with special needs to experience various difficulties
during all transition periods, there are gaps between the programs, and they cannot benefit from the special
education services offered to them. For this reason, in this study, the concept of transition, the legal bases of
transition in the world, the transition planning process, factors affecting transition planning, transition periods,
transition, transition assessment process and the studies related to the transition in Turkey have been tried to be
explained.
Transition transition services transition planning transition processes special education
Geçiş,
bireylerin yaşantılarında çeşitli değişiklikler gerektiren ve yaşam boyu devam
eden bir süreçtir. Bu süreçte özel gereksinimli bireyler, birtakım zorluklarla
karşılaşmakta ve desteğe ihtiyaç duymaktadırlar. Geçiş hizmetleri planlaması,
özel gereksinimli bireylerin değişim gerektiren çeşitli süreçlere uyumlarını
sağlamak ve özel gereksinimli bireyler ile ailelerine verilen destek
hizmetlerini sürekli hale getirmek amacı ile yapılmaktadır. Geçiş dönemleri;
erken müdahale programlarından, okul öncesi, anasınıfı, ilkokul, ortaokul,
lise, yükseköğretim, okuldan iş yaşamı ve toplumsal yaşama geçişi kapsayan uzun
soluklu bir süreci içermektedir. Türkiye’ de geçiş planlamaları ile ilgili
belirgin yasal dayanakların bulunmaması özel gereksinimli bireylerin tüm geçiş
dönemlerinde çeşitli zorluklar yaşamalarına, programlar arasında kopuklukların
olmasına, kendilerine sunulan özel eğitim hizmetlerinden yeterince
yararlanamamalarına neden olmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada; geçiş kavramı,
dünyada geçişin yasal dayanakları, geçiş planlama süreci, geçiş planlamasını
etkileyen etmenler, geçiş dönemleri, geçiş değerlendirme süreçleri ve
Türkiye’de geçiş ile ilgili yapılan çalışmalar açıklanmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.