Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 1, 49 - 69, 01.03.2020
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.490063

Öz

Kaynakça

  • Ardahan, F. (2013). Bireyleri Rekreatif Spor Etkinliklerine Motive Eden Faktörlerin Remm Ölçeğini Kullanarak Çeşitli Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi: Antalya Örneği. Pamukkale Journal Of Sport Sciences, 4(2).Bayar, P. (1997). Sporda Psiko-Sosyal Alanlar Seminer Kitabı, AnkaraBüyüköztürk, Ş., Çokluk-Bökeoğlu, Ö. ve Köklü, N. (2015). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.Blinde, E. M. & McCallister, S. G. (1999). Women, disability, and sport and physical fitness activity: The intersection of gender and disability dynamics. Research quarterly for exercise and sport, 70 (3), 303-312.Brodkin, P. & Weis, M. R., (1990) “Developmental Differences in Motivation for Participating in Competitive Swimming”. Journal of Sport and Exercise Psychology, 12, 248-263Çeker, A., Çekin, R. & Ziyagil, M.A. (2013). Farklı Yaş Gruplarındaki Kadın ve Erkeklerin Düzenli Fiziksel Aktiviteye Katılım Davranışının Değişim Basamakları. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1).Çevik, O. & Kabasakal, K. (2013). Spor Etkinliklerinin, Engelli Bireylerin Toplumsal Uyumuna ve Sporla Sosyalleşmelerine Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Ve Ekonomik Bilimler Dergisi, (2), 74-83.Ercan, L. (2001). Motivasyon-Güdülenme, Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Ergun, N. (2011). Bedensel Engellilerde Sportif Aktiviteler ve Klasifikasyon. Uluslararası Katılımlı Engellilerde Beden Eğitim Ve Spor Kongresi Kongre Kitabı, 42-47.Gürsel, F. (2006). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor Dersinin Öğrencilerin Engellilere Yönelik Tutumlarına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31). Güvendi B. & İlhan E. L. (2017). Effects of adapted physical activity applied on intellectual disability students toward level of emotional adjustment, self-managingand the socialization: Parent and teacher interactive research. International Journal of Human Sciences, 14(4), 3880-3894.Good, T. L. & Brophy, J. (1994). Looking In Classrooms. New York: Harpercollins.Hazar, Z., Tekkurşun Demir, G. & Can, B. (2018). Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Güdülerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Spormetre.İlhan, L. (2008). Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarda Beden Eğitimi ve Sporun Sosyalleşme Düzeylerine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 315-324.İlhan, L., & Suveren, S. (2009). Zihinsel Engelli Çocuğu Olan Anne-Babaların Çocuklarının Özel Eğitimleri Sürecinde Beden Eğitimi Ve Spor Etkinliklerine Yaklaşımlarının Değerlendirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 38-48.İlhan, E. L. (2010). “Hareketsiz Yaşamlar Kültürü ve Beraberinde Getirdikleri” Milli Prodüktivite Merkezi Verimlilik Dergisi, 3,195-210İlhan, L., & Gencer, E. Liselerarası Badminton Müsabakalarına Katılan Sporcu-Öğrencilerin Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1-4), 1-6.İnal, S., Akdur, H., Donuk, B., Güngördü, O., Kaya, B., Kesler, A., & Kırandı, Ö. (2007). Zihinsel Engelli Çocuklarıa Spor Eğitimi İle Bedensel Sağlığın Kazandırılması. Engellilerde Sanat ve Spor Sempozyumu-I, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.Leblanc, J. & Dickson, L. (2005). Çocuklar ve Spor. Ankara: Bağırgan Yayımevi,Kaplan, A., & Ardahan, F. (2013). Doğa Sporları Yapan Bireylerin Profilleri, Doğa Sporu Yapma Nedenleri ve Elde Ettikleri Faydalar: Antalya Örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 93-114.Kaman, M. B., Gündüz, N., & Gevat, C. Tenis Sporcularının Spora Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi.Spormetre, 2017, 15 (2), 65-72Konter, E. (1995). Sporda Motivasyon. İzmir: Saray Yayınları.Korkutata, A. (2016). Participation Motivation İn Sport: A Study On Taekwondo Athletes. Turkish Journal Of Sport And Exercise, 18(3), 47-55.Malone, T. & Lepper, M. (1997). Making Learning Fun: A Taxonomy Of İntrinsic Motivation Of Learning. Nj: Mcgraw-Hill.Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel Ve Nicel Yaklaşımlar, (5. Baskı). Cilt I,(Çev. Sedef Özge), Ankara: Yayın Odası.Patton, M. Q. (2014). Nitel Çalışma ve Değerlendirme Yöntemleri,(Üçüncü Baskıdan Çeviri). Ankara: Pegem Yayıncılık.Shihui, C., Jin, W., Mei, J., & On, L. K. (2007). Motıvatıon Of Sport Partıcıpatıon In Elıte Athletes Wıth Physıcal Dısabılıtıes In Maınland Chına. Asian Journal Of Exercise & Sports Science, 4(1).Şirin, E. F., Çağlayan, H. S., Çetin, M. Ç., & Alpaslan, İ. N. C. E. (2008). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2).Tenenbaum G, & Eklund RC. Exercise adherence. In: Tenenbaum G, Eklund RC, eds. Handbook of sport psychology. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc., 2007: 516–518. Tekkurşun Demir, G., İlhan, E.L., Cicioğlu, H.İ ve Kabak, S. (2017). Headmaster And Teacher Opinions For Special Olympics Young Athletes Program. Ovidius University Annals, Series Physical Education and Sport/Science, Movement & Health, 17(2).Tekkurşun-Demir, G., İlhan, L. E., Esentürk,. O. & Kan, A. (2018). Engelli Bireylerde Spora Katılım Motivasyonu Ölçeği (ESKMÖ): Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Spormetre, 16 (1), 91-102: 091-102 DOI: 10.1501/Sporm_0000000347.Tekkurşun Demir, G., Kemeç, D. & Yarayan, Y.E. (2018). Beden Eğitimi Ders Ortamı İçin Ortaokul Öğrencilerinin Durumsal Güdülenme Düzeyinin İncelenmesi, 16th International Sport Sciences Congress.Kırımoğlu H., İlhan E. L. ,Kayıhan G., Aksoy U. M. & Yılmaz A. (2016). Evaluation of dissociative life of male athletes in some disability sportive branches. Journal of Human Sciences, 13(1), 1786-1791., Doi: 10.14687/ijhs.v13i1.3643 Jaarsma, A., Dijkstra, P. U., Geertzen, J. H. B., & Dekker, R. (2014). Barriers to and facilitators of sports participation for people with physical disabilities: A systematic review. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 24(6), 871-881. Wakefield, J. (1996). Educational Psychology: Learning To Be A Problem Solver. Boston: Houghton Mifflin.Weiss M.R., & Chaumeton, N., (1992) Motivational Orientations in Sport, T.S. Horn, (Ed.), Advances in SportPsychology, Champaign, IL: Human Kinetics,Yarımkaya E., İlhan E.L. & Karasu N. (2017). Akran Aracılı Uyarlanmış Fiziksel Aktivitelere Katılan Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bir Bireyin İletişim Becerilerindeki Değişimlerin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(2), 225-252., Doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.319423Yıldız, H., Tekkurşun Demir, G., İlhan, E. L. & Cicioğlu, H.İ. (2017). Bedensel Engelli Sporcularda Engel Kabulü, 2. Uluslararsı Lisansüstü Eğitim Kongresi, Özet Kitabı, 741.

Engelli Sporcularda Spora Katılım Motivasyonu

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 1, 49 - 69, 01.03.2020
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.490063

Öz

Araştırma, Türkiye Bedensel-İşitme-Görme Engelliler Spor
Federasyonlarında spor yapan engelli sporcuların spora katılım motivasyonlarının
belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Nicel modelde desenlenen araştırmaya toplam
303 engelli sporcu katılmıştır. Araştırmada boyut toplam puanları bakımında
spora katılım motivasyonu en yüksek grubun bedensel engelli sporcular olduğu,
bunu görme engelli ve işitme engelli sporcuların izlediği tespit edilmiştir.
Milli olan sporcuların dış motivasyonlarının, milli olmayan sporculara göre
anlamlı olarak yüksek olduğu, yaş artıkça motivasyonsuzluğun anlamlı olarak
azaldığı, işitme engelli kadın sporcuların aynı engel grubu içerisinde hem iç
ve dış motivasyon puanlarına göre erkek sporcularda anlamlı olarak yüksek
motivasyona sahip oldukları, bedensel engelli sporcuların genel olarak spor
yapma güdülerinin fiziksel gelişim ile ilişkili olduğu, görme engelli
sporcuların iç motivasyon faktörleri arasında “sporun özgür hissettirmesi”
özelliğinin daha çok vurgulandığı, işitme engeli sporcularda ise diğer engel
gruplarındaki sporculara göre “motivasyonsuzluğun” ön plana çıktığı
belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ardahan, F. (2013). Bireyleri Rekreatif Spor Etkinliklerine Motive Eden Faktörlerin Remm Ölçeğini Kullanarak Çeşitli Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi: Antalya Örneği. Pamukkale Journal Of Sport Sciences, 4(2).Bayar, P. (1997). Sporda Psiko-Sosyal Alanlar Seminer Kitabı, AnkaraBüyüköztürk, Ş., Çokluk-Bökeoğlu, Ö. ve Köklü, N. (2015). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.Blinde, E. M. & McCallister, S. G. (1999). Women, disability, and sport and physical fitness activity: The intersection of gender and disability dynamics. Research quarterly for exercise and sport, 70 (3), 303-312.Brodkin, P. & Weis, M. R., (1990) “Developmental Differences in Motivation for Participating in Competitive Swimming”. Journal of Sport and Exercise Psychology, 12, 248-263Çeker, A., Çekin, R. & Ziyagil, M.A. (2013). Farklı Yaş Gruplarındaki Kadın ve Erkeklerin Düzenli Fiziksel Aktiviteye Katılım Davranışının Değişim Basamakları. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1).Çevik, O. & Kabasakal, K. (2013). Spor Etkinliklerinin, Engelli Bireylerin Toplumsal Uyumuna ve Sporla Sosyalleşmelerine Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Ve Ekonomik Bilimler Dergisi, (2), 74-83.Ercan, L. (2001). Motivasyon-Güdülenme, Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Ergun, N. (2011). Bedensel Engellilerde Sportif Aktiviteler ve Klasifikasyon. Uluslararası Katılımlı Engellilerde Beden Eğitim Ve Spor Kongresi Kongre Kitabı, 42-47.Gürsel, F. (2006). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor Dersinin Öğrencilerin Engellilere Yönelik Tutumlarına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31). Güvendi B. & İlhan E. L. (2017). Effects of adapted physical activity applied on intellectual disability students toward level of emotional adjustment, self-managingand the socialization: Parent and teacher interactive research. International Journal of Human Sciences, 14(4), 3880-3894.Good, T. L. & Brophy, J. (1994). Looking In Classrooms. New York: Harpercollins.Hazar, Z., Tekkurşun Demir, G. & Can, B. (2018). Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Güdülerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Spormetre.İlhan, L. (2008). Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarda Beden Eğitimi ve Sporun Sosyalleşme Düzeylerine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 315-324.İlhan, L., & Suveren, S. (2009). Zihinsel Engelli Çocuğu Olan Anne-Babaların Çocuklarının Özel Eğitimleri Sürecinde Beden Eğitimi Ve Spor Etkinliklerine Yaklaşımlarının Değerlendirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 38-48.İlhan, E. L. (2010). “Hareketsiz Yaşamlar Kültürü ve Beraberinde Getirdikleri” Milli Prodüktivite Merkezi Verimlilik Dergisi, 3,195-210İlhan, L., & Gencer, E. Liselerarası Badminton Müsabakalarına Katılan Sporcu-Öğrencilerin Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1-4), 1-6.İnal, S., Akdur, H., Donuk, B., Güngördü, O., Kaya, B., Kesler, A., & Kırandı, Ö. (2007). Zihinsel Engelli Çocuklarıa Spor Eğitimi İle Bedensel Sağlığın Kazandırılması. Engellilerde Sanat ve Spor Sempozyumu-I, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.Leblanc, J. & Dickson, L. (2005). Çocuklar ve Spor. Ankara: Bağırgan Yayımevi,Kaplan, A., & Ardahan, F. (2013). Doğa Sporları Yapan Bireylerin Profilleri, Doğa Sporu Yapma Nedenleri ve Elde Ettikleri Faydalar: Antalya Örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 93-114.Kaman, M. B., Gündüz, N., & Gevat, C. Tenis Sporcularının Spora Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi.Spormetre, 2017, 15 (2), 65-72Konter, E. (1995). Sporda Motivasyon. İzmir: Saray Yayınları.Korkutata, A. (2016). Participation Motivation İn Sport: A Study On Taekwondo Athletes. Turkish Journal Of Sport And Exercise, 18(3), 47-55.Malone, T. & Lepper, M. (1997). Making Learning Fun: A Taxonomy Of İntrinsic Motivation Of Learning. Nj: Mcgraw-Hill.Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel Ve Nicel Yaklaşımlar, (5. Baskı). Cilt I,(Çev. Sedef Özge), Ankara: Yayın Odası.Patton, M. Q. (2014). Nitel Çalışma ve Değerlendirme Yöntemleri,(Üçüncü Baskıdan Çeviri). Ankara: Pegem Yayıncılık.Shihui, C., Jin, W., Mei, J., & On, L. K. (2007). Motıvatıon Of Sport Partıcıpatıon In Elıte Athletes Wıth Physıcal Dısabılıtıes In Maınland Chına. Asian Journal Of Exercise & Sports Science, 4(1).Şirin, E. F., Çağlayan, H. S., Çetin, M. Ç., & Alpaslan, İ. N. C. E. (2008). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2).Tenenbaum G, & Eklund RC. Exercise adherence. In: Tenenbaum G, Eklund RC, eds. Handbook of sport psychology. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc., 2007: 516–518. Tekkurşun Demir, G., İlhan, E.L., Cicioğlu, H.İ ve Kabak, S. (2017). Headmaster And Teacher Opinions For Special Olympics Young Athletes Program. Ovidius University Annals, Series Physical Education and Sport/Science, Movement & Health, 17(2).Tekkurşun-Demir, G., İlhan, L. E., Esentürk,. O. & Kan, A. (2018). Engelli Bireylerde Spora Katılım Motivasyonu Ölçeği (ESKMÖ): Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Spormetre, 16 (1), 91-102: 091-102 DOI: 10.1501/Sporm_0000000347.Tekkurşun Demir, G., Kemeç, D. & Yarayan, Y.E. (2018). Beden Eğitimi Ders Ortamı İçin Ortaokul Öğrencilerinin Durumsal Güdülenme Düzeyinin İncelenmesi, 16th International Sport Sciences Congress.Kırımoğlu H., İlhan E. L. ,Kayıhan G., Aksoy U. M. & Yılmaz A. (2016). Evaluation of dissociative life of male athletes in some disability sportive branches. Journal of Human Sciences, 13(1), 1786-1791., Doi: 10.14687/ijhs.v13i1.3643 Jaarsma, A., Dijkstra, P. U., Geertzen, J. H. B., & Dekker, R. (2014). Barriers to and facilitators of sports participation for people with physical disabilities: A systematic review. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 24(6), 871-881. Wakefield, J. (1996). Educational Psychology: Learning To Be A Problem Solver. Boston: Houghton Mifflin.Weiss M.R., & Chaumeton, N., (1992) Motivational Orientations in Sport, T.S. Horn, (Ed.), Advances in SportPsychology, Champaign, IL: Human Kinetics,Yarımkaya E., İlhan E.L. & Karasu N. (2017). Akran Aracılı Uyarlanmış Fiziksel Aktivitelere Katılan Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bir Bireyin İletişim Becerilerindeki Değişimlerin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(2), 225-252., Doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.319423Yıldız, H., Tekkurşun Demir, G., İlhan, E. L. & Cicioğlu, H.İ. (2017). Bedensel Engelli Sporcularda Engel Kabulü, 2. Uluslararsı Lisansüstü Eğitim Kongresi, Özet Kitabı, 741.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gönül Tekkurşun Demir 0000-0002-2451-5194

Levent İlhan 0000-0002-1117-2700

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tekkurşun Demir, G., & İlhan, L. (2020). Engelli Sporcularda Spora Katılım Motivasyonu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(1), 49-69. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.490063

Cited By

















HİPPOTERAPİ VE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR: EBEVEYN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA NİTEL BİR ARAŞTIRMA
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
Dilek UZUNÇAYIR
https://doi.org/10.33689/spormetre.714936




The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download