Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Destek Eğitim Odalarında Görev Yapan Öğretmenlerin Gözüyle Destek Eğitim Odaları

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 2, 273 - 297, 01.06.2020
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.584392

Öz

Destek eğitim odaları, kaynaştırma
eğitimi kapsamında, özel gereksinimli öğrencilerin kendilerine sunulan eğitim
hizmetinden en üst düzeyde yararlanmalarını sağlamak amacıyla, özel
araç-gereçler ve materyaller sağlanarak oluşturulan ortamlardır. Destek eğitim
odalarında öncelikle okulun öğretmenlerinden olmak üzere özel eğitim
öğretmenleri, sınıf öğretmeni ve alan öğretmenleri ile Rehberlik Araştırma
Merkezlerinde görevli özel eğitim öğretmenleri ya da diğer okul ve kurumlardaki
öğretmenler görevlendirilmektedir. Bu çalışmanın amacı destek eğitim odalarında
görev yapan öğretmenlerin destek eğitim odalarına ilişkin görüşlerini ortaya
koymaktır. Araştırmaya Ankara’nın Altındağ, Keçiören ve Yenimahalle
ilçelerindeki okulların destek eğitim odalarında görev yapan 18 öğretmen
katılmıştır. Nitel yöntemin kullanıldığı çalışmada, veriler yarı
yapılandırılmış görüşme sorularıyla toplanmış, tümevarım yöntemi kullanılarak
içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları destek eğitim
odalarının amacı doğrultusunda kullanılamadığını, ancak bu odaların gerekli ve
faydalı olduğunu göstermiştir.    

Kaynakça

  • Akay, E. (2015). Kaynaştırma ortamındaki işitme engelli öğrencilere destek eğitim odasında uygulanan Türkçe etkinliklerinin incelenmesi [Investigating affordances of resource room activities for mainstreamed hearingımpaired primary school students’ turkish language classes]. Journal of Education & Special Education Technology, 1(1), 1-14.Batu, S., & Kırcaali-İftar, G. (2010). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education. An introduction to theory and methods. Boston: Ally and BaconDemir, S., & Avcu, Y.E. (2018). Özel yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim odalarına ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers’ perceptions towards the pull-out classes for gifted students]. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 156-185. Çevik, M., & Yağcı, A. (2017). Destek eğitim odalarına ilişkin idareci ve sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Karaman ili örneği [The opınıons of managers and prımary teachers regardıng support educatıon rooms: Karaman provınce case]. The Journal of Academic Social Science Studies, 58(2), 65-79.Friend, M., & McNutt, G. (1984). Resource room programs: Where are we now? Exceptional Children, 51, 150-155.Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity. San Francisko: University of CaliforniaGlomb, K.., & Morgan, D. P. (1991). Resource room teachers use of strategies that promote the success of handicapped students ın regular classrooms. The Journal of Special Education, 25(2), 221-235.Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2012). Exceptionals learners: An introtuction to special education. Upper Saddle River, N.J: Pearson Education.Hammill, D.D. (1972). The resource room model in special education. The Journal of Special Education, 6, 349-354.Kale, M., & Demir, S. (2017). İlkokullardaki destek oda eğitimin türkçe ve matematk dersleri başarısı üzerindeki etkisinin incelenmesi [Investıgatıon of the effect of support room educatıon ın prımary schools on the success of students ın turkısh and mathematıcs courses]. Türk Bilim Araştırmaları Vakfı Dergisi, 10(4), 47-57.Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: Tanımı, gelişimi ve ilkeleri. [Inclusion: Definition, development and principles]. Ankara Üniversitesi Eğitim BilimleriFakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 1-13.Kaya, U. (2003). İlköğretim okulu yöneticilerinin, sınıf öğretmenlerinin ve rehber öğretmenlerin kaynaştırma ile ilgili bilgi, tutum ve uygulamalarının incelenmesi [Examining the knowledge, attitudes and practices of primary school administrators, classroom teachers and guidance teachers about inclusive] (Unpublished master’s thesis, Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara, Turkey). Retrieved from http://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 133842)Kunt, K & Tortop, H.S. (2013). Türkiye’deki üstün yetenekli öğrencilerin bilim ve sanat merkezlerine ilişkinmetaforik algıları [The metaphoric perceptions of gifted students about science and art centers in Turkey]. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(2), 117-127.Lecompte, M. D., & Goets, J. P. (1984). Etnography data collection in evaluation research. In D. M. Fetterman (Ed.), etnography in educational avaluation. Beverly Hills, CA: SageMcNamara, B. E. (1989). The resource room: A guide for special educator. New York: State University of NY Press.Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). Destek Eğitim Odası [Resource room]. Retrieved from: https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_08/03045051_destek_egitim_odasi_kilavuz.pdf Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamaları genelgesi [The circular educational practices through inclusive / integration]. Retrieved from: https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/21112929_kaynastirma_genelge.pdfMilli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. (2018). [Ministry of National Education Special Education Services Regulation]. TC Resmi Gazete, 30471. Nar, B., & Tortop, H.S. (2017). Üstün/özel yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulaması:Sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlilikleri ve görüşleri [Support training room for gifted/talented students: Self-efficacy and opinions of classroom teachers]. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(1), 1-24.Önder, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin zihin engelli kaynaştırma öğrencileri için sınıf içinde yaptıkları öğretimsel uygulamaların belirlenmesi [To determine the educational adaptations of class teachers for inclusive students with mental diabilities] (Unpublished master’s thesis, Abant İzzet Baysal University, Bolu, Turkey). Retrieved from http://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 215676)Özokçu, O. (2013). Kaynaştırma uygulamaları [İnclusive practies]. S. Vuran (Ed.), Özel eğitim içinde [In special education]. (s. 81-110). Ankara: Maya.Pemik, K. (2017). Özel yetenekli öğrencilere destek odasında verilen eğitime ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri [The views of the school administrators and teachers on the education given to gifted students in the support room]. (Unpublished master’s thesis, Marmara University, Institute of Educational Sciences, İstanbul, Turkey). Retrieved from http://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 490674)Rieth, H. J., & Ocala, C. (1984). An analysis of teacher activities ve student outcomes in secondary school reasource room programs for mildly handicapped students. Report- Research Washington DC Special Education Program. (ERIC Document Reproduction Service No. ED270925).Salend, S. J. (1998). Efjecttve maınstreamıng. New Jersey: Prentice Hall. Speece, D. L. & Mandell, C. J. (1980). Resource room support services for regular teacher. Learning Disabilities Quarterly, 3(1), 49-53.Stinson, M. S., & Kluwin, T. N. (2003). Educational consequences of alternative school placements. In A. M. Marschark (Ed.), Oxford handbook of deaf studies, language and education (ss. 52-64). New York, NY: Oxford University Press.Talas, S., Kaya, F., Yıldırım, N., Yazıcı, L., Nural, H., & Çelebi, İ. Ve diğerleri (vd.). (2016). Destek eğitim odaları ve öğretmenler üzerine betimsel bir çalışma: Tokat ili örneği [A descriptive study on resource room and teachers: Tokat sample]. Journal of European Education, 6(3), 31-52.Thurlow, M.L., Ysseldyke, J.E., Grader, J.L., & Algozzine, B. (1983). What's special about the special education resource room for the learning disabled student? Learning Disability Quarterly, 6, 283-288.Toptop, H. S., & Dinçer, S. (2016). Destek eğitim odalarında üstün/özel yetenekli öğrencilerle çalışan sınıf öğretmenlerinin uygulama hakkındaki görüşleri [The views of the classroom teachers who work with gifted students about resource room application]. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 11-28.Tunalı Erkan, D. (2018). Ortaöğretim kurumlarındaki destek eğitim odası uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers' opinions about the implementation of support education room in secondary education institutions]. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2(2), 17-30.Vaughn, S., Moody, S., W., & Schumm, J., S. (1998). Broken promises: Reading instruction in the resource room. Exceptional Children, 64(2), 211-225.Voltz, D. L., Elliot Jr. R. N., & Harris, W.B. (1995). Promising practices in facilitating collaboration between resource room teachers and general education teachers. Learning Disabilities Research, 10(2), 129-136.Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. [Qualitative Research Methods]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.Yılmaz, E., & Batu, E. S. (2016). Farklı branştan ilkokul öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş eğitim programı, yasal düzenlemeler ve kaynaştırma uygulamaları hakkındaki görüşleri [Opinions of Primary School Teachers about Individualized Education Programme, Legal Regulation and Inclusion Implementation]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(3), 247-268.Wiederholt, L., Hammill, D.D., & Brown, V. (1983). The resource room teacher. Boston,: Allyn and Bacon.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tansel Yazıcıoğlu 0000-0002-0946-2637

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yazıcıoğlu, T. (2020). Destek Eğitim Odalarında Görev Yapan Öğretmenlerin Gözüyle Destek Eğitim Odaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(2), 273-297. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.584392

Cited By
















The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download