Genel eğitim sınıflarında özel gereksinimli çocukların âdil ve eşit eğitim
fırsatlarından yararlanması için öğretmen yardımcılarına ihtiyaç vardır. Çalışmanın
amacı, kaynaştırma sınıflarında çalışan öğretmen yardımcısının görevleri
hakkında paydaşların (öğretmen, ÖY ve anne) görüşlerini incelemektir. Çalışma nicel ve nitel yöntemlerin bir arada
kullanıldığı karma yöntem desenlerinden eş
zamanlı desen ile yürütülmüştür. Paydaşların görüşleri öğretmen
yardımcısının yeterliklerinden oluşturulan anket ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile
toplanmıştır. Anketin katılımcıları (n=127) ve bireysel
görüşmelerin katılımcıları (n=24) Ankara’nın üç ilçesindeki resmi ve özel
anaokulları ile ilkokulların 1. 2. ve 3. sınıflarındaki özel gereksinimli
öğrencilerin öğretmenleri, öğretmen yardımcıları ve anneleridir. Çalışmanın bulguları öğretmen yardımcılarının özel gereksinimli
öğrencilerin genel eğitim sistemine erişimini ve derslere katılımını sağlama,
akranları ile etkileşimini destekleme, problem davranışlarını önleme, güvenlik
tedbirleri alma ve öz bakım ihtiyaçlarını karşılama görevlerini yaparak
öğretmene ve öğrenciye yardımcı, iletişimi kolaylaştırıcı,
güvenlikçi ve bakıcı rolünü üstlendiklerini göstermiştir.
Paraprofessional öğretmen yardımcısı ön lisans programı kaynaştırma öğretmen yardımcısının görevleri ve rolleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 3 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.