Introduction: One of the objectives of the schools is to support character development of students and provide them with character education. Character education positively affects social and emotional well-being of gifted students who have different characteristics and needs from their peers. The objective of this study is to examine the opinions of teachers regarding the character development and character education of gifted students.
Method: The main phenomena of the current study are teachers’ opinions on the character development and character education of gifted students; thus, phenomenological research was designed. The participants were purposely selected based on their experience. The participants were selected among teachers working in a state school in Istanbul that provides education to gifted students. Data was collected through semi-structured interview, and the interviews were conducted with 15 teachers. Content analysis technique was used to analyze the data.
Findings: As a result of content analysis of data, three themes (i) characteristics and needs of the gifted, (ii) character development of the gifted, and (iii) character education of the gifted were developed. Fast learning/grasping is detected as a prominent trait in the first theme according to the opinions of the participants. As to the second theme, some participants stated that the character development of the gifted is slower than their peers while the other participants supported the idea that the character development of the gifted is faster and more improved compared to their peers. In the third theme, the majority of the participants criticized values education program applied for character development of the students by Ministry of National Education (MoNE) by stating that it is barely adequate for the gifted students. Lastly, nearly every participant regarded character education as inadequate during distance education.
Discussion: The majority of the participant teachers criticized the fact that character education of gifted students is underestimated in schools. Based on the findings of the study, it may be recommended that character education programs should be produced by taking the needs and characteristics of gifted students into consideration. Furthermore, in-service trainings on the character education of gifted students could be organized to raise awareness of teachers and school administrators by the central organization of the MoNE.
gifted education character education values education character development distance education
Giriş: Okulların amaçlarından biri de öğrencilerin karakter gelişimini desteklemek ve onlara karakter eğitimi vermektedir. Yaşıtlarından farklı özellik ve ihtiyaçlara sahip olan üstün yetenekli öğrencilere karakter eğitimi, bu öğrencilerin sosyal ve duygusal iyi oluşlarını olumlu yönde etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı, üstün yetenekli öğrencilerin karakter gelişimleri ve karakter eğitimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesidir.
Yöntem: Bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Çalışmanın amacına uygun olarak, üstün yetenekli öğrencilerle çalışan 15 öğretmenle görüşme yapılmıştır. Bu çalışmada veri toplamak için nitel veri toplama yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir.
Bulgular: Verilerin analizi sonucunda; üstün yeteneklilerin özellikleri ve ihtiyaçları, üstün yetenekli öğrencilerin karakter gelişimi ve bu öğrencilere karakter eğitimi olmak üzere üç temaya ulaşılmıştır. Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri ve ihtiyaçları temasında hızlı öğrenme/kavrama kodunun öne çıktığı görülmektedir. İkinci temada, katılımcı öğretmenlerin bir kısmı, üstün yetenekli öğrencilerin karakter gelişiminde akranlarından daha önde olduğunu, katılımcıların bir kısmı ise bu öğrencilerin akranlarına göre geride kaldıklarını belirterek iki farklı görüş ortaya koymuştur. Üçüncü temada katılımcı öğretmenlerin çoğu, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından uygulanan değerler eğitimi programının üstün yeteneklilerin karakter gelişimi için yetersiz olduğunu belirtmiş ve uzaktan eğitim yoluyla karakter eğitiminin verimsiz olduğunu ifade etmiştir.
Tartışma: Okullarda üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde karakter eğitiminin ihmal edilmesi büyük bir eksiklik olarak kabul edilmektedir. Bu araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda, üstün yetenekli öğrencilerin ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun olarak karakter eğitimi programlarının hazırlanması gerektiği söylenebilir. Ayrıca MEB merkez örgütü tarafından üstün yetenekli öğrencilerin karakter eğitimine ilişkin öğretmenlere ve okul yöneticilerine yönelik hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi önerilebilir.
üstün yetenekli eğitimi karakter eğitimi değerler eğitimi karakter gelişimi uzaktan eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.