Trafik bir bütün olarak değerlendirildiğinde
yayaların önemli bir etmen olduğu açıktır. Geçmişte yaya davranışları çok az
çalışmada incelenmiş olsa da son dönemde farklı ülkelerde yürütülen çalışmalar
sayesinde yayalarla ilgili detaylı bilgi toplanılmaya başlanmıştır. Çalışmalar
genellikle ışıklı yaya geçitlerinde yürütülmüş olup üst geçit bölgelerini
kapsayan çalışmalar sınırlı sayıdadır. Çalışma kapsamında yürüyen merdivenin
üst geçit kullanımına etkisini belirlemek adına İzmir’de benzer yol
geometrisine sahip iki adet üst geçit bölgesi belirlenmiştir. İki üst geçit
bölgesinde de yayanın yol seviyesinde geçişini engelleyecek fiziksel engel
bulunmamaktadır. Ayrıca aynı üst geçit bölgesinde yayalara kısa bir anket
uygulanarak, kullanmış oldukları yaya üst geçidine ait güvenlik algılarının
ortaya çıkarılması ve yaptıkları geçiş hakkındaki bireysel değerlendirmelerinin
öğrenilmesi amaçlanmıştır. Üst geçit kullanan yayaların geçiş süreleri ile
kural dışı geçiş yapan yayaların geçiş süreleri belirlenerek üst geçit
tutarlılık oranı belirlenmiştir. Yürüyen merdiven bulunan ve bulunmayan üst
geçit bölgeleri için tutarlılık oranı bağıntısının geçerliliği
değerlendirilmiştir. Bağıntının sadece zaman parametresini dikkate alması nedeniyle
farklı özellikteki üst geçitler için gözden geçirilmesi önerilmiştir. Toplanan
veriler değerlendirildiğinde yürüyen merdiven bulunmayan üst geçit bölgesinde
ortalama karşıdan karşıya geçme hızı 1.72 m/s, yürüyen merdiven olan üst geçit
bölgesinde ise 1.63 m/s olarak bulunmuştur.
Üst geçit kullanımı Kural dışı geçiş Karşıdan karşıya geçiş hızı Tutarlılık oranı
When traffic is evaluated it is clear that pedestrians are an
important factor. Despite the fact that pedestrian behavior has not been
included in the researches in previous years, recently detailed information
about pedestrians has started to be collected. The researches are usually
carried out on signalized pedestrian crossings, and studies covering the
overpass areas are limited. In order
to determine the effect of the escalator presence, two overpass locations are
selected in Izmir where road geometry is similar. In addition, a short questionnaire was conducted to the pedestrians
to reveal their perceptions towards overpass safety and find out their
self-evaluations about their crossing type. Usage ratio was computed comparing
the crossing time of the pedestrians who crossed at street level and who
crossed using the overpass. The validity of the usage ratio formula for
overpasses with and without escalators was assessed. It is recommended to
review the usage ratio formula for overpasses with different characteristics
since it takes into account time as the sole parameter. When the data are
evaluated it is found that average crossing speed of pedestrians who crossed
illegally around the overpass where an escalator did not exist is 1.72 m/s, and where an escalator existed is 1.63 m/s.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 24 Sayı: 6 |