Üniversitelerde,
ilgili fakültelerde veya bölümlerde sınav çizelgelerinin hazırlanması oldukça
uzun süreler alabilmekte, oluşturulan sınav çizelgeleri çoğu zaman ne
öğrencileri, ne öğretim üyelerini ne de yöneticileri memnun etmektedir. Bu
çalışmada bir üniversitenin bir bölümüne ait yılsonu sınavı çizelgesi oluşturma
problemi ele alınmıştır. Tanımlanan problem için, ilk aşamada sınavlar bir tam
sayılı programlama modeli ile zorluk derecelerine göre gruplandırılmıştır.
İkinci aşamada ise öğrencilerin çalışma ve odaklanabilme verimlerini en üst
düzeye çıkaracak sınav çizelgesini elde etmek üzere bir tam sayılı programlama
modeli geliştirilmiştir. Modelin amacı, aynı günde birden fazla sınava girme
durumu olan öğrenci sayısını, ilgili sınavların zorluk dereceleri toplamı ile
ağırlıklandırarak en küçüklemektir. Gerçek verilerden yola çıkarak bir öğretim
dönemi için veri kümesi oluşturulmuştur. Oluşturulan veri kümesi üzerinden
önerilen çözüm yaklaşımı uygulanarak çözümler alınmış ve elle yapılan
çizelgeyle karşılaştırılarak, önerilen yaklaşımla oluşturulan çizelgenin
üstünlükleri tartışılmıştır.
Sınav çizelgeleme Tam sayılı programlama Öğrenci/Öğretim üyesi memnuniyeti Zorluk derecesi
In the
faculties or departments of universities, preparing the examination timetables
takes quite a long time, and often could not satisfy neither the students nor
the instructors or managers. In this study, the final exam timetabling problem
of a department of a university is considered. For the problem, in the first
stage, the exams are classified into the groups according to their difficulty
levels by an integer programming model. In the second stage, an integer
programming model is proposed in order to find an exam timetable which will
increase the concentration and study efficiency of the students. In the model,
the number of students taking more than one exam on the same
day is minimized by
weighting the difficulty levels of the relevant exams. The
proposed solution approach is applied by using a real data set of a semester.
By comparing the exam timetable obtained with the schedule prepared by hand,
the advantages of the proposed solution approach are presented.
Examination timetabling Integer programming Student /Instructor satisfaction Difficulty level
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 25 Sayı: 1 |