Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Interpretation of Seker Ahmed Pasha's Landscape Paintings in Line with Kant's Concept of the Sublime

Yıl 2025, Sayı: 7, 72 - 78, 29.03.2025
https://doi.org/10.62425/palmet.1627974

Öz

Türk resim sanatının ilk başarılı ressamlarından olan Şeker Ahmed Paşa (1841-1906), Mekteb-i Harbiye’de ve daha sonra da Paris ve İtalya’ya gönderilerek sanat alanında gelişimini sürdürmüştür. Başarılı bir şekilde tamamladığı eğitim hayatından sonra kariyeri için de önemli adımlar atmış, Saray tarafından da desteklenmiştir. Yeteneklerini çeşitli askeri okullar ve Güzel Sanatlar Akademisi’nde verdiği derslerle geliştirmiştir.
Bunun yanı sıra Avrupa’da doğan çeşitli sanat akımlarından daha çok Romantizm, Realizm ve Empresyonizm etkileri yine eserlerinde kendini göstermektedir. Manzara resimlerinde bu akımlardan en çok doğanın yüceliğine de vurgu yapan Romantizm sanat akımının etkisi görülmektedir. Romantizm akımı, sanat, edebiyat, felsefe gibi birçok alanda etki eden bir akım olmuştur. Immanuel Kant da bu akımı benimseyen ve etkisini eserlerinde hissettiren felsefecilerden biridir. Gerek Immanuel Kant ve Kant’ın yüce konsepti gerekse Şeker Ahmed Paşa ve eserleri hakkında çeşitli yayınlar yapılmış, yapılmaya da devam etmektedir. Bu çalışmada, Şeker Ahmed Paşa’nın manzara tabloları, Kant’ın yüce konsepti açısından bütüncül şekilde değerlendirilmeye çalışılmış ve bu açıdan önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • Arat, N. (2012). “Kant Estetik'inde Güzel ve Yüce Değerleri”, İstanbul Üniversitesi Felsefe Arkivi Dergisi, S. 21, s. 69-83.
  • Baloğlu, H. A. (2006). “Şeker Ahmed Paşa’nın Sanatı ve Sanatçı Kişiliği”, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
  • Baytar, İ. (2018). “Sonsuza Doğru “Uçsuz Bucaksız” Bir Yol ve Şeker Ahmed Paşa’nın Manzara Resimleri”, Art Sanat, S. 10, s. 1–12.
  • Dedeoğlu, O. A. (2021). “Yüce Kavramı Bağlamında Şeker Ahmet Paşa’nın “Ormandaki Oduncu” Resmi Üzerine Bir İnceleme”, Zeynep İnankur Armağanı Modernizmin Başkentleri, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayınları, s. 158-179.

Şeker Ahmed Paşa'nın Manzara Resimlerinin Kant'ın Yüce Konsepti Doğrultusunda Yorumu

Yıl 2025, Sayı: 7, 72 - 78, 29.03.2025
https://doi.org/10.62425/palmet.1627974

Öz

Türk resim sanatının önemli ressamlarından olan Şeker Ahmed Paşa (1841-1906), Mekteb-i Harbiye’de ve daha sonra da Paris ve İtalya’ya gönderilerek sanat alanında gelişimini sürdürmüştür. Başarılı bir şekilde tamamladığı eğitim hayatından sonra kariyeri için önemli adımlar atmış, Saray tarafından da desteklenmiştir. Yeteneklerini çeşitli askeri okullar ve Güzel Sanatlar Akademisi’nde verdiği derslerle geliştirmiştir.
Bunun yanı sıra Avrupa’da doğan çeşitli sanat akımlarından daha çok Romantizm, Realizm ve Empresyonizm etkileri yine eserlerinde kendini göstermektedir. Manzara resimlerinde bu akımlardan en çok doğanın yüceliğine de vurgu yapan Romantizm sanat akımının etkisi görülmektedir. Romantizm akımı, sanat, edebiyat, felsefe gibi birçok alanda etki eden bir akım olmuştur. Immanuel Kant (1724-1804) da bu akımı benimseyen ve etkisini eserlerinde hissettiren felsefecilerden biridir. Gerek Immanuel Kant ve Kant’ın yüce konsepti gerekse Şeker Ahmed Paşa ve eserleri hakkında çeşitli yayınlar yapılmış, yapılmaya da devam etmektedir. Bu çalışmada, Şeker Ahmed Paşa’nın manzara tabloları, Kant’ın yüce konsepti açısından bütüncül şekilde değerlendirilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Arat, N. (2012). “Kant Estetik'inde Güzel ve Yüce Değerleri”, İstanbul Üniversitesi Felsefe Arkivi Dergisi, S. 21, s. 69-83.
  • Baloğlu, H. A. (2006). “Şeker Ahmed Paşa’nın Sanatı ve Sanatçı Kişiliği”, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
  • Baytar, İ. (2018). “Sonsuza Doğru “Uçsuz Bucaksız” Bir Yol ve Şeker Ahmed Paşa’nın Manzara Resimleri”, Art Sanat, S. 10, s. 1–12.
  • Dedeoğlu, O. A. (2021). “Yüce Kavramı Bağlamında Şeker Ahmet Paşa’nın “Ormandaki Oduncu” Resmi Üzerine Bir İnceleme”, Zeynep İnankur Armağanı Modernizmin Başkentleri, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayınları, s. 158-179.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Tarihi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Deniz Demir

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 27 Ocak 2025
Kabul Tarihi 18 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Demir, D. (2025). Şeker Ahmed Paşa’nın Manzara Resimlerinin Kant’ın Yüce Konsepti Doğrultusunda Yorumu. Journal of Palmette(7), 72-78. https://doi.org/10.62425/palmet.1627974