Amaç- Çalışmanın
amacı, Türkiye’de ekonomik ve siyasi
kaynaklı değişimlere tarihsel olarak açık olan yükseköğretim kurumlarında
çalışan akademisyenlerin, değişime karşı dirençlerinin, yaratıcılıkları
üzerindeki etkisini analiz etmektir.
Yöntem- Çalışma
115 akademisyenden oluşan bir örneklem üzerinde anket tekniği uygulanarak
regresyon analizi ile gerçekleştirilmiştir.
Bulgular- Değişime
direncin teorik kapsamda belirlenen farklı boyutlarının, akademisyenlerin
yaratıcılık düzeylerini olumsuz etkilediği ve aynı zamanda katılımcıların
algılanan stres düzeylerinin, değişime direnç ve yaratıcılık arasında öne sürülen
bu ilişki üzerinde tam aracı rolü üstlendiği tespit edilmiştir.
Sonuç-
Değişime direnç, katılımcıların stres seviyesini artırmak yolu ile yaratıcılık
düzeyini azaltmakta olup, yeni teori, yöntem ve uygulama bulması beklenen bu
meslek grubundaki çalışanlar bu süreçten olumsuz etkilemektedir.
Değişime direnç yaratıcılık algılanan stres çalışanlar yükseköğretim kurumları
Purpose- The
aim of this study is to analyze the impact of the resistance to change on
creativity of academicians working in higher education institutions, which are
historically open to the economically and politically-directed changes in
Turkey.
Methodology- The
study was carried out with a regression analysis using a questionnaire
technique on a sample of 115 academicians.
Findings- It
was found that all theoretically identified dimensions of rtc negatively
affects the academicians’ creativity and also that the respondents’ stress
level fully mediate the proposed link between rtc and creativity.
Conclusion- Resistance to change decreases the level of
creativity by increasing the respondents’ stress level in this profession
group, who are expected to find new theories, methods and applications,
negatively affect this process.
Resistance to change creativity perceived stress employees higher education institutions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans, İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.