Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALGILANAN STRESİN DEĞİŞİME DİRENÇ İLE YARATICILIK ARASINDAKİ İLİŞKİYE ETKİSİ: AKADEMİSYENLER ÜZERİNDE BİR ÇALIŞMA

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 274 - 277, 30.07.2019
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1104

Öz

Amaç- Çalışmanın
amacı, Türkiye’de ekonomik ve siyasi
kaynaklı değişimlere tarihsel olarak açık olan yükseköğretim kurumlarında
çalışan akademisyenlerin, değişime karşı dirençlerinin, yaratıcılıkları
üzerindeki etkisini analiz etmektir.

Yöntem- Çalışma
115 akademisyenden oluşan bir örneklem üzerinde anket tekniği uygulanarak
regresyon analizi ile gerçekleştirilmiştir.

Bulgular- Değişime
direncin teorik kapsamda belirlenen farklı boyutlarının, akademisyenlerin
yaratıcılık düzeylerini olumsuz etkilediği ve aynı zamanda katılımcıların
algılanan stres düzeylerinin, değişime direnç ve yaratıcılık arasında öne sürülen
bu ilişki üzerinde tam aracı rolü üstlendiği tespit edilmiştir.







Sonuç-
Değişime direnç, katılımcıların stres seviyesini artırmak yolu ile yaratıcılık
düzeyini azaltmakta olup, yeni teori, yöntem ve uygulama bulması beklenen bu
meslek grubundaki çalışanlar bu süreçten olumsuz etkilemektedir.

Kaynakça

  • Baas, M., De Dreu, C. K. W. & Nijstad, B. A. (2008). A Meta-analysis of 25 Years of Mood-Creativity Research: Hedonic Tone, Activation, or Regulatory Focus? Psychological Bulletin, 134(6), 779-806.
  • Baron, R.M. and Kenny, D. A. (1986). The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations, Journal of Personality & Social Psychology, 51,1173–1182.
  • Campbell, Kenneth D. (2015). Fear Becomes The Unintended Consequence of Creativity/Innovation. Journal of Leadership Studies, 9(3), 60-61.
  • Chatterjee, A., Pereira, A. and Bates, R. (2018). Impact of individual perception of organizational culture on the learning transfer environment. International Journal of Training and Development, 22(1), 15-33.
  • Davis, K. (1988). İşletmede İnsan Davranışı (3) (K. Tosun v.d., Çev.). İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları (Orijinal çalışma basım tarihi 1977).
  • Dolaşır, S. (2005). Değişim Yönetimi ve Spor Örgütleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 11-15.
  • Güçlü, N., Özer, A., Kurt, T. ve Kandemir, M. (2010). Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Programına İlişkin Tutumlarının, Epistemolojik İnançlarına ve Değişime Direnme Tutumlarına Dayalı Olarak Yordanması. V. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, 1-2 Mayıs 2010, Antalya.(aktaran Çalık v.d., 2013)
  • Hanson, R. (2008). Organizastional Change: How to Survive and Thrive. http://www.washington.edu/admin/hr/pod/leaders/orgdev/alliance/articles/OrgChange_Hanson2008.pdf (Erişim Tarihi: 03.03.2018).
  • Hair, J.F., Black, W.C., Anderson, R.E., and Tatham, R.L., (2006), Multivariate Data Analysis, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Hon, A. H. Y.; Bloom, M.; Crant, J. M. (2014). Overcoming Resistance to Change and Enhancing Creative Performance. Journal of Management, 40(3): 919-941.
  • Jancovich, Leila (2015). Breaking Down the Fourth Wall in Arts Management: The Implications of Engaging Users in Decision-Making. Internatıonal Journal of Arts Management, 18(1), Special Issue, 14-28.
  • Koçel, T. (2011). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Koçer, C. (2015). Kariyer Yönetimi-İş Stresi İlişkisi ve İmalat Sektöründe Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kurt, İ. (2012). The Relationship between Organizational Climate, Individual Values & Creativity: The Mediating Role of Leadership. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Lempiala, T. and Vanharanta, O. (2018). Rethinking the Control-Freedom Paradox in Innovation: Toward a Multifaceted Understanding of Creative Freedom. Journal of Applied Science, 54 (1), 62-87.
  • Mumford, M. D. (2003). Where Have We Been, Where Are We Going? Taking Stock in Creativity Research. Creativity Research Journal, 15(2&3), 107-120
  • Netemeyer, R. G., Maxham, J. G. & Pullig, C. (2005). Conflicts in the Work-Family Interface: Links to Job Stress, Customer Service Employee Performance, and Customer Purchase Intent. Journal of Marketing, 69, 130-143.
  • Oreg, S. (2003). Resistance to Change: Developing an Individual Differences Measure. Journal of Applied Psychology, 88(4), 680-693.
  • Piderit, S. K. (2000). Rethinking Resistance and Recognizing Ambivalence: A Multidimensional View of Attitudes Toward an Organizational Change. Academy of Management Review, 25(4), 783-794.
  • Rathnayake, K.; Chen Z. (2016). Psychological Capital: A Positive Resource for Employee Innovative Behaviour Towards Public Sector Performance. Proceedings of the 13th International Conference on Innovation and Management, 1&2, 1562-1567.
  • Rice, G. (2006). Individual Values, Organizational Context, and Self-Perceptions of Employee Creativity: Evidence from Egyptian Organizations. Journal of Business Research, 59, 233-241.
  • Van De Ven, A. H., Poole, M. S. (1995). Explaining Development and Change in Organizations. Academy of Management Review, 20(3), 510-540.

THE IMPACT OF PERCEIVED STRESS ON THE LINK BETWEEN RESISTANCE TO CHANGE AND CREATIVITY: A STUDY ON ACADEMICIANS

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 274 - 277, 30.07.2019
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1104

Öz

Purpose- The
aim of this study is to analyze the impact of the resistance to change on
creativity of academicians working in higher education institutions, which are
historically open to the economically and politically-directed changes in
Turkey.

Methodology- The
study was carried out with a regression analysis using a questionnaire
technique on a sample of 115 academicians.

Findings- It
was found that all theoretically identified dimensions of rtc negatively
affects the academicians’ creativity and also that the respondents’ stress
level fully mediate the proposed link between rtc and creativity.







Conclusion- Resistance to change decreases the level of
creativity by increasing the respondents’ stress level in this profession
group, who are expected to find new theories, methods and applications,
negatively affect this process.

Kaynakça

  • Baas, M., De Dreu, C. K. W. & Nijstad, B. A. (2008). A Meta-analysis of 25 Years of Mood-Creativity Research: Hedonic Tone, Activation, or Regulatory Focus? Psychological Bulletin, 134(6), 779-806.
  • Baron, R.M. and Kenny, D. A. (1986). The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations, Journal of Personality & Social Psychology, 51,1173–1182.
  • Campbell, Kenneth D. (2015). Fear Becomes The Unintended Consequence of Creativity/Innovation. Journal of Leadership Studies, 9(3), 60-61.
  • Chatterjee, A., Pereira, A. and Bates, R. (2018). Impact of individual perception of organizational culture on the learning transfer environment. International Journal of Training and Development, 22(1), 15-33.
  • Davis, K. (1988). İşletmede İnsan Davranışı (3) (K. Tosun v.d., Çev.). İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları (Orijinal çalışma basım tarihi 1977).
  • Dolaşır, S. (2005). Değişim Yönetimi ve Spor Örgütleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 11-15.
  • Güçlü, N., Özer, A., Kurt, T. ve Kandemir, M. (2010). Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Programına İlişkin Tutumlarının, Epistemolojik İnançlarına ve Değişime Direnme Tutumlarına Dayalı Olarak Yordanması. V. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, 1-2 Mayıs 2010, Antalya.(aktaran Çalık v.d., 2013)
  • Hanson, R. (2008). Organizastional Change: How to Survive and Thrive. http://www.washington.edu/admin/hr/pod/leaders/orgdev/alliance/articles/OrgChange_Hanson2008.pdf (Erişim Tarihi: 03.03.2018).
  • Hair, J.F., Black, W.C., Anderson, R.E., and Tatham, R.L., (2006), Multivariate Data Analysis, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Hon, A. H. Y.; Bloom, M.; Crant, J. M. (2014). Overcoming Resistance to Change and Enhancing Creative Performance. Journal of Management, 40(3): 919-941.
  • Jancovich, Leila (2015). Breaking Down the Fourth Wall in Arts Management: The Implications of Engaging Users in Decision-Making. Internatıonal Journal of Arts Management, 18(1), Special Issue, 14-28.
  • Koçel, T. (2011). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Koçer, C. (2015). Kariyer Yönetimi-İş Stresi İlişkisi ve İmalat Sektöründe Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kurt, İ. (2012). The Relationship between Organizational Climate, Individual Values & Creativity: The Mediating Role of Leadership. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Lempiala, T. and Vanharanta, O. (2018). Rethinking the Control-Freedom Paradox in Innovation: Toward a Multifaceted Understanding of Creative Freedom. Journal of Applied Science, 54 (1), 62-87.
  • Mumford, M. D. (2003). Where Have We Been, Where Are We Going? Taking Stock in Creativity Research. Creativity Research Journal, 15(2&3), 107-120
  • Netemeyer, R. G., Maxham, J. G. & Pullig, C. (2005). Conflicts in the Work-Family Interface: Links to Job Stress, Customer Service Employee Performance, and Customer Purchase Intent. Journal of Marketing, 69, 130-143.
  • Oreg, S. (2003). Resistance to Change: Developing an Individual Differences Measure. Journal of Applied Psychology, 88(4), 680-693.
  • Piderit, S. K. (2000). Rethinking Resistance and Recognizing Ambivalence: A Multidimensional View of Attitudes Toward an Organizational Change. Academy of Management Review, 25(4), 783-794.
  • Rathnayake, K.; Chen Z. (2016). Psychological Capital: A Positive Resource for Employee Innovative Behaviour Towards Public Sector Performance. Proceedings of the 13th International Conference on Innovation and Management, 1&2, 1562-1567.
  • Rice, G. (2006). Individual Values, Organizational Context, and Self-Perceptions of Employee Creativity: Evidence from Egyptian Organizations. Journal of Business Research, 59, 233-241.
  • Van De Ven, A. H., Poole, M. S. (1995). Explaining Development and Change in Organizations. Academy of Management Review, 20(3), 510-540.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans, İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gizem Aras Beger 0000-0002-1694-9494

Duygu Turker Ozmen Bu kişi benim 0000-0001-8382-4635

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Beger, G. A., & Ozmen, D. T. (2019). ALGILANAN STRESİN DEĞİŞİME DİRENÇ İLE YARATICILIK ARASINDAKİ İLİŞKİYE ETKİSİ: AKADEMİSYENLER ÜZERİNDE BİR ÇALIŞMA. PressAcademia Procedia, 9(1), 274-277. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1104
AMA Beger GA, Ozmen DT. ALGILANAN STRESİN DEĞİŞİME DİRENÇ İLE YARATICILIK ARASINDAKİ İLİŞKİYE ETKİSİ: AKADEMİSYENLER ÜZERİNDE BİR ÇALIŞMA. PAP. Temmuz 2019;9(1):274-277. doi:10.17261/Pressacademia.2019.1104
Chicago Beger, Gizem Aras, ve Duygu Turker Ozmen. “ALGILANAN STRESİN DEĞİŞİME DİRENÇ İLE YARATICILIK ARASINDAKİ İLİŞKİYE ETKİSİ: AKADEMİSYENLER ÜZERİNDE BİR ÇALIŞMA”. PressAcademia Procedia 9, sy. 1 (Temmuz 2019): 274-77. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1104.
EndNote Beger GA, Ozmen DT (01 Temmuz 2019) ALGILANAN STRESİN DEĞİŞİME DİRENÇ İLE YARATICILIK ARASINDAKİ İLİŞKİYE ETKİSİ: AKADEMİSYENLER ÜZERİNDE BİR ÇALIŞMA. PressAcademia Procedia 9 1 274–277.
IEEE G. A. Beger ve D. T. Ozmen, “ALGILANAN STRESİN DEĞİŞİME DİRENÇ İLE YARATICILIK ARASINDAKİ İLİŞKİYE ETKİSİ: AKADEMİSYENLER ÜZERİNDE BİR ÇALIŞMA”, PAP, c. 9, sy. 1, ss. 274–277, 2019, doi: 10.17261/Pressacademia.2019.1104.
ISNAD Beger, Gizem Aras - Ozmen, Duygu Turker. “ALGILANAN STRESİN DEĞİŞİME DİRENÇ İLE YARATICILIK ARASINDAKİ İLİŞKİYE ETKİSİ: AKADEMİSYENLER ÜZERİNDE BİR ÇALIŞMA”. PressAcademia Procedia 9/1 (Temmuz 2019), 274-277. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1104.
JAMA Beger GA, Ozmen DT. ALGILANAN STRESİN DEĞİŞİME DİRENÇ İLE YARATICILIK ARASINDAKİ İLİŞKİYE ETKİSİ: AKADEMİSYENLER ÜZERİNDE BİR ÇALIŞMA. PAP. 2019;9:274–277.
MLA Beger, Gizem Aras ve Duygu Turker Ozmen. “ALGILANAN STRESİN DEĞİŞİME DİRENÇ İLE YARATICILIK ARASINDAKİ İLİŞKİYE ETKİSİ: AKADEMİSYENLER ÜZERİNDE BİR ÇALIŞMA”. PressAcademia Procedia, c. 9, sy. 1, 2019, ss. 274-7, doi:10.17261/Pressacademia.2019.1104.
Vancouver Beger GA, Ozmen DT. ALGILANAN STRESİN DEĞİŞİME DİRENÇ İLE YARATICILIK ARASINDAKİ İLİŞKİYE ETKİSİ: AKADEMİSYENLER ÜZERİNDE BİR ÇALIŞMA. PAP. 2019;9(1):274-7.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.