Amaç- Bu çalışmada, potansiyel işgücü olarak görülen Z kuşağının bireycilik & kolektivizm kültürel eğilimlerinin ve öz-güven seviyelerinin, liderlik etme motivasyonuna olan etkisini belirlemek amaçlanmaktadır.
Yöntem- Gerekli olan veriler Kütahya Dumlupınar Üniversitesi öğrencilerinden elde edilmiştir. Araştırma kapsamında, özellikle 2000 yılı öncesi doğan Z kuşağı hedef kitle olarak seçilmiş ve 297 katılımcı üzerinde araştırma yapılmıştır. Anket formunda; yaş, cinsiyet, bireycilik & kolektivizm, öz-güven ve liderlik etme motivasyonunu ölçmeye yönelik 48 soru yer almaktadır.
Bulgular- Araştırma sonuçlarına göre; yatay bireyselliğin duygusal kimlik liderlik etme motivasyonu üzerinde, dikey bireyselliğin sosyal-normatif liderlik etme motivasyonu üzerinde, yatay kolektivizmin sosyal-normatif ve çıkarsız liderlik etme motivasyonu üzerinde, dikey kolektivizmin duygusal kimlik ve sosyal-normatif liderlik etme motivasyonu üzerinde anlamlı ve olumlu etkisi vardır. Ayrıca, öz güvenin sosyal-normatif liderlik etme motivasyonu üzerinde anlamlı ve olumlu bir etkisi vardır.
Sonuç- Yakın geleceğin işgücünü temsil eden z kuşağı bireylerin, motivasyon kaynaklarına yönelik detaylı araştırmaların yapılması hem akademik açıdan hem de iş hayatı açısından büyük önem arz etmektedir.
Bireycilik ve kolektivizm öz-güven liderlik etme motivasyonu z kuşağı
Purpose- In this study, it is aimed to determine the effect of individualism & collectivism cultural tendencies and self-confidence levels of Generation Z, who are seen as a potential workforce, on their motivation to lead.
Methodology- The data were obtained from Kütahya Dumlupınar University students. Generation Z, especially born before 2000, was selected as the target group within the scope of the research, and research was conducted on 297 participants. In the questionnaire form; there are 48 questions to measure age, gender, individualism & collectivism, self-confidence, and motivation to lead.
Findings- According to the research results; horizontal individualism has a significant and positive effect on affective identity leadership motivation, vertical individualism has a significant and positive effect on social-normative leadership motivation, horizontal collectivism has a significant and positive effect on social-normative and non-calculative leadership motivation, vertical collectivism has a significant and positive effect on affective identity and social-normative leadership motivation. Also, self-confidence has a significant and positive effect on social-normative leadership motivation.
Conclusion- Conducting detailed research on the motivation sources of the generation z individuals representing the workforce of the near future is of great importance both in terms of academic and business life.
Individualism and collectivism self-confidence motivation to lead generation z
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Finans, İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.