2017
yılında gerçekleştirilen referandum ve 2018 yılında yapılan Cumhurbaşkanlığı
seçimi neticesinde parlamenter sistemden Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçilmiştir.
Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ile iki başlı yürütme sisteminden tekli
yürütme sistemine geçilmiş ve Cumhurbaşkanının ana aktör olarak belirlendiği
bir yönetim yapısı ortaya çıkmıştır. Kamu politikası oluşturma sürecinde de
Cumhurbaşkanı ana aktör haline gelmiş ve politika yapım sürecine yeni aktörler
dâhil edilmiştir. Bu süreçte birincil aktör olan yasama, yürütme ve yargı
organları ve bürokrasinin yanında politika kurulları ve ofisler yeni kamu
politikası aktörleri olarak sistemde yerlerini almışlardır. Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemindeki bu yeni
aktörlere kamu politikası oluşturma, geliştirme ve önerme gibi önemli yetki ve
görevler verilmiştir. Mevcut aktörlerin rollerinde de önemli değişiklikler yaşanmıştır.
Ayrıca, politika oluşturma sürecinde, yeni kamu politikası aktörlerinin yanı
sıra Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi adı verilen yeni bir uygulama aracı ortaya
çıkmıştır. Bu çalışma ile Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde kamu politikası
aktörlerine ilişkin yaşanan bu değişimin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu
çerçevede, çalışmada mevcut kamu politikası aktörlerine ilişkin yaşanan değişim
ile yeni kamu politikası aktörlerinin kamu politikası yapım sürecindeki yeri ve
işleyişi ele alınmaktadır.
Politika Kamu Politikası Aktörler Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi Türkiye
As the result of the referendum held in 2017
and the presidential elections in 2019, the parliamentary system has been
placed by the Presidential Government System. Single ruling system has placed
dual ruling system, as well as a governing structure where the President is the
main actor. The president also became the main actor in terms of establishing
public policy and introduced new actors in policymaking process. Policy
councils and offices are included in the system as the new public policy actors
in addition to the primary actors of executive, legislative and judicial organs
and bureaucracy. Major authority and duties such as public policymaking,
development and proposition are given to these new actors in the Presidency
Government System. There have also been important changes to the roles of
existing actors. Moreover, a new application tool called Presidential Decree
has been introduced in the process of policymaking in addition to the new
public policy actors. The aim of this study is to examine the change of public
policy actors in the Presidential Government System. In this context, changes
to the existing public policy actors, as well as the role and functioning of
the new public policy actors in the policymaking process have been addressed.
Policy Public Policy Actors Presidential Government System Turkey.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 1 |