INTRODUCTION: To reveal the knowledge levels of the personnels who work at the stations of Çanakkale 112 emergency health services on disaster medicine and some factors in connection with primarily education.
METHODS: This sudy is a analytic research in the cross sectional nature. The scope of the research covers the all personnels who work at the stations of Çanakkale 112 emergency health services. We reached a total of 260 people out of 328 ( 79,2 %). The variables related to education are basic variables. The sociodemographic features, the vocational experience and the experience of response to disaster are the other independant variables. The data has been combined by the method of questionaire and fill-in by yourself. In the analysis conducted by using SPSS 11.0 the tests of Mann Whitney-U, Kruskal Wallis and linear regression analysis were used. The limit of meaningfulness is p<0.05.
RESULTS: The average age of the 260 personnels who attended the research is 27,6 ±8,5 years old and 56,9 % of them are female. The median for the knowledge level of general disater medicine is 72 points. There is a meaningful relationship in the positive direction between the knowledge level of the personnels on the disaster medicine.Even if the relationship between the personnel occupations (p=0,007) and their attendance in disaster exercises (p=0,022) and the level of knowledge was shown, it was established that age, gender and the experience of disaster did not indicate a meaningful relationship.
DISCUSSION AND CONCLUSION: The knowledge level of the personnels on the general disaster medicine is observed as sufficient, this state reveals a close relationship with education. In this connection, the personnels of 112 emerg ency health services should receive education on disater medicine. The personnels’ level of knowledge should be supported by means of the disaster exercises which will be conducted at regular intervals.
İngilizce Kısa Başlık: Knowledge levels on dısaster medıcıne
Disaster disaster medicine 112 emergency health services education of disater medicine
GİRİŞ ve AMAÇ: Çanakkale 112 acil sağlık hizmetleri istasyonlarında çalışan
personelin afet tıbbı konusundaki bilgi düzeylerini ve başta eğitim olmak üzere
bazı ilişkili etmenleri ortaya koymaktır.
YÖNTEM ve GEREÇLER: Kesitsel tipteki araştırmanın evreni Çanakkale 112 acil
sağlık hizmetleri istasyonlarında çalışan personelin tümüdür. 328 kişiden
260’ına (%79,2) ulaşılmıştır. Bağımlı değişken afet tıbbı bilgi düzeyidir.
Eğitim ile ilgili değişkenler temel bağımsız değişken olup, sosyodemografik
özellikler, meslek ve afete yanıt deneyimi diğer bağımsız değişkenlerdir.
Veriler anket yöntemiyle toplanmıştır. SPSS 11.0 kullanılarak yapılan analizde
Mann Whitney-U, Kruskal Wallis ve lineer regresyon analizi kullanılmıştır.
Anlamlılık sınırı p<0.05’dir.
BULGULAR: Araştırmaya katılan 260 personelin yaş ortalaması 27,6±8,5 yıldır,
%56,9’u kadındır. Genel afet tıbbı bilgi düzeyi ortanca değeri 72 puandır.
Personelin afet tıbbı bilgi düzeyi eğitimler (p=0,001) arasında pozitif yönlü
anlamlı bir ilişki vardır. Personelin mesleği (p=0,007) ve afet tatbikatlarına
katılmış olmasının da (p=0,022) bilgi düzeyiyle ilişkisi gösterilmiş olmasına
karşın; yaş, cinsiyet ve afet deneyiminin anlamlı bir ilişki göstermediği
saptanmıştır.
TARTIŞMA ve SONUÇ: Personelin genel afet tıbbı bilgi düzeyleri yeterli gibi
görünmekle birlikte başta eğitim olmak üzere bazı faktörlerle yakın ilişki
göstermektedir. Bunun yanı sıra personelin mesleğinin ve afet tatbikatına
katılma deneyiminin de bilgi düzeyi üzerine etkili olduğu görülmüştür. Bu
bağlamda 112 acil sağlık hizmetleri personeli afet tıbbı ile ilgili eğitimleri
almalıdır. Aldığı eğitimlere ilave olarak, düzenli aralıklarla yapılacak afet
tatbikatları ile personelin bilgi düzeyi desteklenmelidir.Anahtar Kelimeler: Afet, afet tıbbı, 112
acil sağlık hizmetleri, afet tıbbı eğitimi
Türkçe Kısa Başlık: Afet tıbbı konusundaki bilgi düzeyleri
Afet afet tıbbı 112 acil sağlık hizmetleri afet tıbbı eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 27 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |