Amaç: Bu araştırma, hemşirelik ve ebelik eğitimi alan öğrencilerin kişilerarası ilişkileri ile akran desteklerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Yöntem: Çalışmanın evrenini, 2018-2019 akademik yılında bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenimine devam eden Hemşirelik ve Ebelik Bölümü öğrencileri oluşturmuştur ve herhangi bir örnekleme yöntemi kullanılmamıştır. Çalışma, 15 Mart-15 Mayıs 2019 tarihleri arasında yabancı uyruklu olmayan ve çalışmaya katılmayı kabul eden, hemşirelik (n=211) ve ebelik (n=93) bölümündeki toplam 304 öğrenciyle tamamlanmıştır. Çalışmadaki veriler, öğrenci bilgi formu, İlişki Ölçekleri Anketi (İÖA) ve Akran Desteği Ölçeği (ADÖ) kullanılarak toplanmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<.05 olarak kabul edilmiş ve verilerin değerlendirilmesi SPSS Windows 20.0 programında yapılmıştır.
Bulgular: Yaş ortalaması 20.69±1.51 olan öğrencilerin %56.3’ü sosyal ilişkilerini iyi olarak değerlendirmektedir. %93.4’ünün bir arkadaş grubu bulunurken, %41.1’inin ailesinin demokratik tipte olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin İÖA puan ortalaması 70.46±9.23, ADÖ puan ortalaması ise 47.12±10.88 olarak saptanmıştır. Yaş, eğitim süresi, bölüm memnuniyet düzeyi ve ebeveyn tutumlarının kişilerarası ilişkiler üzerinde etkili olduğu, ailesiyle/yalnız yaşayanlarda korkulu, arkadaş grubu olanlarda ise, güvenli bağlanma stiline sahip oldukları görülmüştür. ADÖ puan ortalamaları; Ebelik bölümü öğrencilerinde, sosyal ilişkilerini iyi/çok iyi olarak değerlendirenlerde ve birinci sınıf öğrencilerinde yüksek olarak hesaplanmıştır. Kişilerarası ilişkilerle akran desteği arasında ise, istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır (r= -.054, p=.344).
Sonuç: Toplam puan ortalamaları yüksek olan öğrencilerde, eğitim süresi ve ebeveyn tutumlarının kişilerarası ilişkileri; sosyal ilişkiler ve okudukları bölümün de akran desteğini etkileyen önemli faktörler olduğu belirlenmiştir. Kişilerarası ilişkiler ve akran desteğinin eğitimde önemli rolleri olmasından dolayı, öğrenciler arasında etkileşimi artıracak yeni ve farklı girişimlerde bulunulması önerilebilir
hemşirelik ebelik öğrenciler kişilerarası ilişkiler sosyal destek
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikiyatri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 3 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |