Amaç:
Toplumsal
cinsiyet eşitsizliğinin sonuçları arasında olan istenmeyen cinsel ilişki ve
gebelik, sağlıksız düşükler, cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve şiddet gibi
sağlığı bozan etmenlerin sonuçlarıyla başa çıkma ve doğru yönlendirme konusunda
sağlık çalışanlarının önemli sorumlulukları bulunmaktadır. Pamukkale
Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin
tutumları ve tutumlarını etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla bu araştırma
yapılmıştır.
Gereç ve
Yöntem:
Pamukkale
Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde öğrenim gören ve çalışmaya katılmayı kabul eden 276
kadın, 234 erkek, toplam 510 öğrenci araştırma grubunu oluşturmuştur. Veri
toplama aracı olarak 38 sorudan ve 5 alt skaladan oluşan Toplumsal Cinsiyet
Rolleri Tutum Ölçeği (TCRTÖ) (Cronbach
Alfa Güvenirlik Katsayısı 0.92) ve sosyo-demografik
özellikleri sorgulayan bilgi formu kullanılmıştır. Ölçeklerin değişken
düzeyleri açısından normal dağılıma uygunluğu, örneklem sayısına göre
“Kolmogorov-Smirnov” ve “Shapiro-Wilk” testleriyle belirlenmiştir. Verilerin
değerlendirilmesinde ise “Student t-test” ve “Kruskal-Wallis H” istatistikleri
yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular:
Öğrencilerin
TCRTÖ toplam ve alt grup puan ortancaları ile cinsiyet, aile tipi, ailenin
ekonomik durumu, kardeş sayısı, annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu,
annenin çalışma durumu, doğum yeri ve uzun süre yaşadığı yer arasındaki farkın
istatistiksel açıdan önemli olduğu saptanmıştır.
Sonuç:
Çalışmamızın
bulgularına göre tıp fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine
ilişkin tutumunu, sosyo-demografik özellikleri etkilemektedir. Mezuniyet
öncesi tıp eğitiminde birinci sınıftan itibaren toplumsal cinsiyet eşitliğine
duyarlı eğitim programlarının müfredata eklenerek yapılandırılmasının toplumsal
cinsiyet eşitsizliğinden kaynaklanan sağlık problemlerinin çözülmesinde önemli
olduğunu düşünmekteyiz.
Purpose:
Among the consequences of gender
inequality, health workers have important responsibilities in dealing with the
consequences of health-disrupting factors such sexual assault and unintended pregnancy,
unhealthy miscarriages, sexually transmitted diseases and violence. we
aimed to detect the attitudes towards gender roles and predictors of such
attitudes in medical school students affiliated at the Pamukkale University
School of Medicine.
Materials and
methods
276 women, 234 men totally 510 students volunteered fort he
study. The Gender Roles Attitude Scale and data collection sheet were used in
the current study. This scale consists
of 38 Items. The highest point that may be received from the scale is 190 and
the lowest is 38. Receiving high points means having an egalitarian attitude.
There are five sub-dimensions of the scale and they are; egalitarian gender,
woman gender, gender at marriage, traditional gender and male gender roles. In
statistical analyses of the data for the independent variables, the Student t-
test and Kruskal Wallis Test were used.
Results:
It was found that the difference between TCRT total
and subgroup score median and gender, family type, family economic status,
number of siblings, mother's education level, father's educational status,
mother's working status, place of birth and place of residence were
statistically significant.
Conclusion
According
to the findings of our study, the socio-demographic characteristics affect the
attitudes of the medical school students towards gender roles. We believe that
it is important to solve the health problems arising from gender inequality by
integrating the education programs that are sensitive to gender equality in the
curriculum of undergraduate medical education from the first class.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 18 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2 |