Purpose: The aim of this study was to evaluate social media addiction in medical faculty students and the relationships with dissociation and social anxiety experienced in social media use and the level of alexithymia.
Materials and methods: 329 students who agreed to participate in the research completed the following scales; Bergen Social Media Addiction Scale (BSMAS), Toronto Alexithymia Scale (TAS-20), Van Online Dissociative Experiences Scale (VODES), Social Anxiety Scale for Social Media Users (SAS-SMU). The 4 sub-scales of the SAS-SMU, the 3 sub-scales of the TAS, and the VODES were analyzed as independent variables and the BSMAS was evaluated as a dependent variable.
Results: Social media addiction was affected by the shared content anxiety and self-assessment anxiety subscale points of the SAS-SMU, and by the VODES points. Shared content anxiety was determined to predict social media addiction positively and significantly (β=0.264, t (320)=3.16, p=0.002). Self-assessment anxiety was determined to predict social media addiction positively and significantly (β=0.169, t (320)=2.23, p=0.026). Online dissociative experiences was determined to predict social media addiction positively and significantly (β=0.217, t (320)=4.15, p<0.001).
Conclusion: It has been shown that the risk of social media addiction is predicted in young people who are prone to dissociation, have difficulties in social relations, and have social anxiety, but alexithymia does not predict social media addiction. There is a need for further experimental and longitudinal studies to establish the potential causative link between social anxiety, dissociation, and social media addiction.
Social media addiction social anxiety dissociation alexithymia psychiatry
none
none
We thank all medical faculty students who voluntarily participated in the study.
Amaç: Tıp fakültesi öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve sosyal medya kullanımında yaşanan dissosiyasyon ve sosyal kaygı ve aleksitimi düzeyi arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir.
Gereç ve yöntem: Çalışmaya katılmayı kabul eden 329 öğrenci Bergen Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (BSMBÖ), Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAS-20), Van Çevrimiçi Disosiyatif Yaşantılar Ölçeği (VÇDYÖ), Sosyal Medya Kullanıcıları için Sosyal Anksiyete Ölçeği (SMKSKÖ) ve sosyodemografik veri formunu eksiksiz doldurmuştur. SMKSKÖ’nin 4 alt ölçeği, TAS-20’nin 3 alt ölçeği ve VÇDYÖ bağımsız değişken olarak, BSMBÖ
bağımlı değişken olarak değerlendirildi.
Bulgular: Sosyal medya bağımlılığı, SMKSKÖ’nin paylaşılan içerik kaygısı ve kendini değerlendirme kaygısı alt ölçek puanlarından ve VÇDYÖ puanlarından etkilenmektedir. Paylaşılan içerik kaygısı sosyal medya bağımlılığını olumlu ve anlamlı olarak yordamaktadır (β=0,264, t (320)=3,16, p=0,002). Kendini değerlendirme kaygısı sosyal medya bağımlılığını olumlu ve anlamlı olarak yordamaktadır (β=0,169, t (320)=2,23, p=0,026). Çevrimiçi disosiyatif yaşantılar da sosyal medya bağımlılığını olumlu ve anlamlı olarak yordamaktadır (β=0,217, t (320)=4,15, p<0,001).
Sonuç: Disosiyasyona yatkın, sosyal ilişkilerde zorluk yaşayan, sosyal kaygıları bulunan gençlerin sosyal medya bağımlılığı riskinin arttığı ancak aleksitiminin ise sosyal medya bağımlılığını predikte etmediği gösterilmiştir. Sosyal anksiyete ve dissosiyasyon ile sosyal medya bağımlılığı arasında potansiyel bir nedensel bağlantı kurmak için daha fazla araştırma deneysel ve boylamsal çalışmalar yapılması gerekmektedir.
Sosyal medya bağımlılığı sosyal anksiyete dissosiyasyon aleksitimi psikiyatri
none
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikiyatri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | none |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Kabul Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 4 |