Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK FARKINDALIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ: TRAKYA ÜNİVERSİTESİ MİMARLIK FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 16 - 23, 01.07.2023
https://doi.org/10.56629/paud.1213369

Öz

Bugün küresel ölçekte en önemli çevresel sorunlardan biri iklim değişikliğidir. Sanayi Devrimi ile birlikte doğal çevrenin olumsuz etkilenmesi bu sürecin başlangıcıdır. Tarım temelli toplumdan sanayi toplumuna geçiş ile birlikte köyden kente göçün artışı plansız kentleşme, doğal kaynakların bilinçsizce tüketimi doğayı ve insan yaşantısını olumsuz etkilemiştir. Küresel iklim değişikliği ve bu sürecin sonuçlarından biri olarak küresel ısınma, düzensiz ve ani yağışlar, kuraklık, çölleşme, seller, fırtınalar vb. meteorolojik olaylarda artışlar şeklinde kendini göstermektedir. Hem ulusal hem uluslararası düzeyde bu süreci yavaşlatmaya yönelik faaliyetlerin sayısı artmakta ve acil ve güncel bir konu olarak önemini korumaktadır. Bu sorunla mücadele etmenin yollarından biri toplumun dikkatini bu konuya çekmektir. Toplumun ilgi ve kaygı düzeyindeki farkındalığını artırmak bu işin başlangıcının temellerini oluşturacağı inancından hareketle; Mimarlık Fakültesinde okuyan öğrenciler üzerine bir araştırma yapılmıştır. Mimarlık, Peyzaj Mimarlığı ve İç Mimarlık Bölümlerinde eğitim gören öğrencilere yapılan anket ile geleceğin planlama ve tasarım alanlarında yer alacak adayların konuya ilişkin farkındalıkları değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Ay F, Erik NY (2020) Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik bilgi ve algı düzeyleri. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2):1-17.
  • Birleşmiş Milletler (1992) Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi. https://unfccc.int/resource/docs/convkp/conveng.pdf (Erişim tarihi: 10 Ekim 2022)
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2016) “Türkiye İklim Değişikliği 6. Bildirimi”, Ankara, s.21. https://webdosya.csb.gov.tr/db/destek/editordosya/Turkiye_Iklim_Degisikligi_Altinci_Ulusal_Bildirimi.pdf (Erişim tarihi: 11 Kasım 2022)
  • Emecen Y, Erdem N (2022) İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalığın Üniversite Öğrencisi Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 6(16), 206-224.
  • Güloğlu Y, Bulut A (2016) İklim değişikliği konusunda orman fakültesi öğrencilerinin bilgi düzeylerinin belirlenmesi Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi örneği. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 16 (2): 640-654.
  • Gülsoy E, Korkmaz M (2020) Üniversite öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algıları üzerine etkileri. Isparta Uygulmalı Bilimler Üniversitesi, Turkish Journal of Forestry. 21(4): 428-437.
  • IPCC (2018) Global Warming of 1.5°C., https://www.ipcc.ch/sr15/ (Erişim Tarihi: 05 Kasım 2022). IPCC (2021) Climate Change 2021: The Physical Science Basis- Summary for Policymakers, Cambridge
  • University Press. Erişim adresi: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/#SPM. (Erişim tarihi:11 Ekim 2022)
  • İklim Değişikliği Ulusal Eylem Planı 2011–2020 (2011) TC. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İklim Değişikliği Ulusal Eylem Planı 2011–2020, https://webdosya.csb.gov.tr/db/iklim/editordosya/file/eylem%20planlari/Iklim%20Degisikligi%20Eylem%20Plani_TR.pdf (Erişim tarihi: 03 Kasım 2022) Ogunsola O, Araromi O, & Adeshina O (2018). Studies on Students’ Awareness on Climate Change Education in Nigeria: A Case Study of the University of Ibadan. Studies on Students’ Awareness on Climate Change Education in Nigeria: A Case Study of the University of Ibadan, 9(6)
  • Schurer AP, Hegerl GC, Obrochta SP (2015) Determining the likelihood of pauses and surges in global warming. Geophysical Research Letters, 42(14), 5974-5982.
  • Salehi S, Nejad, ZP, Mahmoudi H, Burkart S (2016) Knowledge of global climate change: view of Iranian university students, International Research in Geographical and Environmental Education, 25:3, 226-243, DOI: 10.1080/10382046.2016.1155322
  • Şen G, Özer YE (2018) Üniversite öğrencilerinin iklim değişikliği ve çevre sorunları konusundaki farkındalıklarının değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2): 667-688. Tetik N, Acun A (2015) Turizm öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algısı ve görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (41), 1459- 1476.
  • Tok G, Cebesoy Ü B, Bilican K (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İklim Değişikliği Farkındalıklarının İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 23-36
  • Türkeş (2001) Küresel iklimin korunması, İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi ve Türkiye. Tesisat Mühendisliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası, Süreli Teknik Yayın 61: 14-29.
  • UN (2018) United Nations World Urbanization Prospects The 2018 Revision, Department of Economic and Socaial Affairs, New York, 2019 Uzun S (2021) Üniversite öğrencilerinin iklim değişikliği konusunda farkındalıklarının belirlenmesi: Düzce Üniversitesi ilgili grupları örneği. Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 7(2): 1
Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 16 - 23, 01.07.2023
https://doi.org/10.56629/paud.1213369

Öz

Kaynakça

  • Ay F, Erik NY (2020) Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik bilgi ve algı düzeyleri. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2):1-17.
  • Birleşmiş Milletler (1992) Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi. https://unfccc.int/resource/docs/convkp/conveng.pdf (Erişim tarihi: 10 Ekim 2022)
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2016) “Türkiye İklim Değişikliği 6. Bildirimi”, Ankara, s.21. https://webdosya.csb.gov.tr/db/destek/editordosya/Turkiye_Iklim_Degisikligi_Altinci_Ulusal_Bildirimi.pdf (Erişim tarihi: 11 Kasım 2022)
  • Emecen Y, Erdem N (2022) İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalığın Üniversite Öğrencisi Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Örneği. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 6(16), 206-224.
  • Güloğlu Y, Bulut A (2016) İklim değişikliği konusunda orman fakültesi öğrencilerinin bilgi düzeylerinin belirlenmesi Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi örneği. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 16 (2): 640-654.
  • Gülsoy E, Korkmaz M (2020) Üniversite öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algıları üzerine etkileri. Isparta Uygulmalı Bilimler Üniversitesi, Turkish Journal of Forestry. 21(4): 428-437.
  • IPCC (2018) Global Warming of 1.5°C., https://www.ipcc.ch/sr15/ (Erişim Tarihi: 05 Kasım 2022). IPCC (2021) Climate Change 2021: The Physical Science Basis- Summary for Policymakers, Cambridge
  • University Press. Erişim adresi: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/#SPM. (Erişim tarihi:11 Ekim 2022)
  • İklim Değişikliği Ulusal Eylem Planı 2011–2020 (2011) TC. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İklim Değişikliği Ulusal Eylem Planı 2011–2020, https://webdosya.csb.gov.tr/db/iklim/editordosya/file/eylem%20planlari/Iklim%20Degisikligi%20Eylem%20Plani_TR.pdf (Erişim tarihi: 03 Kasım 2022) Ogunsola O, Araromi O, & Adeshina O (2018). Studies on Students’ Awareness on Climate Change Education in Nigeria: A Case Study of the University of Ibadan. Studies on Students’ Awareness on Climate Change Education in Nigeria: A Case Study of the University of Ibadan, 9(6)
  • Schurer AP, Hegerl GC, Obrochta SP (2015) Determining the likelihood of pauses and surges in global warming. Geophysical Research Letters, 42(14), 5974-5982.
  • Salehi S, Nejad, ZP, Mahmoudi H, Burkart S (2016) Knowledge of global climate change: view of Iranian university students, International Research in Geographical and Environmental Education, 25:3, 226-243, DOI: 10.1080/10382046.2016.1155322
  • Şen G, Özer YE (2018) Üniversite öğrencilerinin iklim değişikliği ve çevre sorunları konusundaki farkındalıklarının değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2): 667-688. Tetik N, Acun A (2015) Turizm öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algısı ve görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (41), 1459- 1476.
  • Tok G, Cebesoy Ü B, Bilican K (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İklim Değişikliği Farkındalıklarının İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 23-36
  • Türkeş (2001) Küresel iklimin korunması, İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi ve Türkiye. Tesisat Mühendisliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası, Süreli Teknik Yayın 61: 14-29.
  • UN (2018) United Nations World Urbanization Prospects The 2018 Revision, Department of Economic and Socaial Affairs, New York, 2019 Uzun S (2021) Üniversite öğrencilerinin iklim değişikliği konusunda farkındalıklarının belirlenmesi: Düzce Üniversitesi ilgili grupları örneği. Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 7(2): 1
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Beste Karakaya Aytin 0000-0003-0213-8671

Sennur Akansel 0000-0002-2052-8289

Erken Görünüm Tarihi 1 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2022
Kabul Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakaya Aytin, B., & Akansel, S. (2023). İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK FARKINDALIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ: TRAKYA ÜNİVERSİTESİ MİMARLIK FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ. Peyzaj Araştırmaları Ve Uygulamaları Dergisi, 5(1), 16-23. https://doi.org/10.56629/paud.1213369
AMA Karakaya Aytin B, Akansel S. İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK FARKINDALIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ: TRAKYA ÜNİVERSİTESİ MİMARLIK FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ. PAUD. Temmuz 2023;5(1):16-23. doi:10.56629/paud.1213369
Chicago Karakaya Aytin, Beste, ve Sennur Akansel. “İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK FARKINDALIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ: TRAKYA ÜNİVERSİTESİ MİMARLIK FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ”. Peyzaj Araştırmaları Ve Uygulamaları Dergisi 5, sy. 1 (Temmuz 2023): 16-23. https://doi.org/10.56629/paud.1213369.
EndNote Karakaya Aytin B, Akansel S (01 Temmuz 2023) İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK FARKINDALIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ: TRAKYA ÜNİVERSİTESİ MİMARLIK FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ. Peyzaj Araştırmaları ve Uygulamaları Dergisi 5 1 16–23.
IEEE B. Karakaya Aytin ve S. Akansel, “İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK FARKINDALIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ: TRAKYA ÜNİVERSİTESİ MİMARLIK FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ”, PAUD, c. 5, sy. 1, ss. 16–23, 2023, doi: 10.56629/paud.1213369.
ISNAD Karakaya Aytin, Beste - Akansel, Sennur. “İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK FARKINDALIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ: TRAKYA ÜNİVERSİTESİ MİMARLIK FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ”. Peyzaj Araştırmaları ve Uygulamaları Dergisi 5/1 (Temmuz 2023), 16-23. https://doi.org/10.56629/paud.1213369.
JAMA Karakaya Aytin B, Akansel S. İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK FARKINDALIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ: TRAKYA ÜNİVERSİTESİ MİMARLIK FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ. PAUD. 2023;5:16–23.
MLA Karakaya Aytin, Beste ve Sennur Akansel. “İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK FARKINDALIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ: TRAKYA ÜNİVERSİTESİ MİMARLIK FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ”. Peyzaj Araştırmaları Ve Uygulamaları Dergisi, c. 5, sy. 1, 2023, ss. 16-23, doi:10.56629/paud.1213369.
Vancouver Karakaya Aytin B, Akansel S. İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK FARKINDALIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ: TRAKYA ÜNİVERSİTESİ MİMARLIK FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ. PAUD. 2023;5(1):16-23.