The
purpose of this study was to investigate teachers’ perspectives related to peacemaking
method implemented as an alternative to traditional discipline approach in
resolving student to student conflicts. In the study, “semi-structured
interview technique” was used as a method of qualitative research. In the
research in which criterion sampling technique was used, interviews were
carried out with 5 women, 6 men, and 11 teachers in total. In the analysis of interview
data, content analysis technique was used. Research results indicated that peace
education program implemented as a separate program from curriculum improved peer
relationships on the positive way, enabled student conflicts to resolve
constructively-peacefully, developed peacemaker students’ behaviors, peer
relations, and problem solving skills positively, on the other hand, did not affect
course achievement significantly.
Peace peace education peacemaker conflict resolution teachers’ perspectives
Bu
çalışmanın amacı, öğrenci-öğrenci anlaşmazlıklarının çözümünde geleneksel
disiplin yaklaşımına bir alternatif olarak uygulanan barışyapıcılık yöntemine ilişkin
öğretmen görüşlerini incelemektir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden
“yarı yapılandırılmış görüşme tekniği” kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme
tekniğinin kullanıldığı araştırmada 6’sı kadın, 5’i erkek olmak üzere toplam 11
öğretmenle görüşmeler yürütülmüştür. Görüşme verilerinin analizinde içerik
analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulguları, müfredattan bağımsız
olarak uygulanan barış eğitimi programının sınıf içi akran ilişkilerini olumlu
yönde geliştirdiğini, sınıf içi öğrenci anlaşmazlıklarının yapıcı-barışçıl bir
biçimde çözümlenmesini sağladığını, barışyapıcı öğrencilerin davranışlarını,
akran ilişkilerini ve sorun çözme becerilerini olumlu yönde geliştirdiğini,
ders başarısı üzerinde ise önemli bir etki yaratmadığını göstermiştir.
Barış barış eğitimi barışyapıcı anlaşmazlık çözümü öğretmen perspektifleri
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2015 |
Kabul Tarihi | 25 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 39 Sayı: 39 |