Countries which are successful in the global exams
such as PISA, TIMMS give importance to the evaluation selection, training and
performance of school principals to improve the quality of education. Principals
must perceive their roles as the leader of the school and education rather than
the school’s administrator. The selection and training of the appropriate
candidates are considered to be an important factor in terms of effectiveness
and efficiency. Qualifications possessed
by the principal candidates should be important and brought some criteria.
Training of candidates to be appointed as a principal will allow school
principals to manage schools effectively. In the literature, it seems to be a
relationship between effective school management and school culture, climate,
teacher and student motivation, student achievement and teacher commitment to
the school. The selection, appointment and training of school principals that
affect the whole process of school should be done effectively and organized.
Principal selection and training process in countries with similar
characteristics in terms of demographic structure of Turkey, also is successful
in the global test is examined in this research. The aim of this study is to
examine principal selection and training practices in the world and to offer a
model proposal for Turkey.
PISA,
TIMMS gibi küresel sınavlarda başarılı olan ülkeler eğitimin niteliğini
artırmak için okul müdürlerinin seçimi, yetiştirilmesi ve performanslarının
değerlendirilmesine de önem vermektedirler. Müdürler, rollerini okulun yöneticisi
olmaktan daha çok, okullarının ve eğitimin lideri olarak algılamalıdırlar.
Okullarda görevini en iyi şekilde yapmaya uygun adayların seçilmesi ve
yetiştirilmesinin, etkililik ve verimlilik açısından önemli bir etken olduğu
düşünülmektedir. Müdür adaylarının sahip oldukları nitelikler önem taşımalı ve
bazı ölçütler getirilmelidir. Müdür olarak atanacak olan adayların iyi
yetiştirilmesi okul müdürlerinin okulları etkili bir şekilde yönetebilmesine
imkan verecektir. Alan yazında etkili okul müdürlüğü ile okul kültürü, iklimi,
öğretmen ve öğrenci motivasyonu, öğrenci başarısı, öğretmenlerin okula
bağlılığı arasında ilişki olduğu görülmektedir. Okulun bütün süreçlerini
etkileyen okul müdürünün seçimi, atanması ve yetiştirilmesi organize ve etkili
bir şekilde yapılmalıdır. Araştırmada
özellikle küresel sınavlarda başarılı olan, ayrıca demografik yapı bakımından
Türkiye ile benzer özellikler taşıyan ülkelerdeki müdür seçim ve yetiştirilme
süreçleri incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, dünyadaki müdür seçimi ve
yetiştirilmesi uygulamalarını incelemek ve Türkiye için bir model önerisi
sunmaktır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2016 |
Gönderilme Tarihi | 23 Aralık 2014 |
Kabul Tarihi | 4 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 40 Sayı: 40 |