Bu çalışmada, alan yazındaki araştırmalardan yola
çıkarak proaktif kişilik özelliklerinin, problem çözme becerilerini ne düzeyde
yordadığı araştırılmaya değer görülmüştür. Araştırmada, öğretmenlerin proaktif
kişilik özelliklerin problem çözme yeteneğine güven, kişisel kontrol,
yaklaşma-kaçınma alt boyutlarından oluşan problem çözme becerilerini yordama
düzeyini belirlemek amaçlanmıştır. Nicel araştırma paradigması doğrultusunda
hazırlanan bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu doğrultuda
proaktif kişilik kavramı bağımsız değişken, problem çözme becerileri ise
bağımlı değişken olarak ele alınmıştır. Araştırmada Problem Çözme Envanteri ile
Proaktif Kişilik Özellikleri Ölçeğinin Türk dil ve kültür yapısına uyarlanmış
hali kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin proaktif kişilik
özellikleri ile problem çözme becerileri ve problem çözmenin alt boyutları olan
problem çözme yeteneğine güven, yaklaşma-kaçınma, kişisel kontrol arasında
pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Her üç alt boyut için ANOVA
değerlerine bakıldığında p değerinin anlamlı olduğu; bir başka deyişle
regresyon modelinin geçerli olduğu söylenebilir. Regresyon katsayılarının
anlamlılığına ilişkin t-testi sonuçları ise proaktif kişilik özelliklerinin
problem çözme yeteneğine güven, yaklaşma-kaçınma ve kişisel kontrol alt boyutu
üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmektedir. Ayrıca bütün alt boyutlar
için Durbin-Watson değerleri hata terimleri arasında bir ilişkinin olmadığı
varsayımı doğrulanmaktadır.
In
this research, it was aimed to determine the level of teachers' proactive
personality traits predicting the problem-solving skills consisting of the
sub-dimensions of confidence in problem-solving ability, personal control and
approach-avoidance. The relational
screening model was used in this research which was prepared in accordance with
the quantitative research paradigm. Accordingly, the concept of proactive
personality was discussed as an independent variable, and problem solving
skills were discussed as dependent variables. It is seen that there is a positive and significant relationship
between teachers' proactive personality traits and problem solving skills and
confidence in problem-solving ability, approach-avoidance and personal control,
which are the sub-dimensions of problem solving. When the ANOVA values are
examined for all three sub-dimensions, it can be said that the value p is significant,
in other words, the regression model is valid. According to the t-test results
regarding the significance of the regression coefficients, it is seen that
proactive personality traits are a significant predictor on the sub-dimensions
of confidence in problem solving ability,
approach-avoidance and personal
control. Furthermore, according to Durbin-Watson values for all
sub-dimensions, the assumption that there is no relationship between error
terms is confirmed.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 26 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 45 Sayı: 45 |