This
study aimed to adapt the School Mindfulness Scale (M-Scale), developed by Hoy,
Gage and Tarter (2004), into Turkish culture. A total of 215 teachers from 17
primary and middle schools located in Ankara participated in the study. First,
some statistical assumptions were checked in the M-Scale data set, then
validity and reliability studies were conducted. The construct validity of the
scale was tested by confirmatory factor analysis (CFA). The CFA model validated
the two-factor construct of the M-Scale. Within the reliability and
item-analysis measures, item-total correlations, split-half test reliability,
Cronbach’s alpha, Guttman lambda, stratified alpha, Armor’s theta, McDonald’s
omega coefficients were calculated, and upper 27%-lower 27% group mean
differences were examined by independent groups t test. The M-Scale was found to have a moderate level of item
discrimination among its 14 items. The Crobach’s alpha value was calculated to
be .88 for the overall M-Scale, .83 for the
teacher mindfulness factor, and .78 for the
principal mindfulness factor. The construct validation and reliability
analyses indicated that the M-Scale appears to have adequate psychometric
properties, and a valid and reliable data collection tool in measuring school
mindfulness construct within Turkish culture.
school mindfulness teacher mindfulness principal mindfulness validity reliability scale adaptation
Bu
araştırmada, Hoy, Gage ve Tarter’ın (2004) geliştirdiği ‘Okul Farkındalığı
Ölçeği-OFÖ’nün Türk kültürüne uyarlanması amaçlanmıştır. Araştırmaya, Ankara’da
bulunan 17 ilkokul ve ortaokulda görev yapmakta olan 215 öğretmen katılmıştır.
OFÖ’ye ait veri seti çeşitli varsayımlar açısından incelendikten sonra geçerlik
ve güvenirlik çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliği
doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile test edilmiştir. DFA ile OFÖ’nün öğretmen farkındalığı ve müdür farkındalığından oluşan iki
faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Ölçeğin güvenirlik ve madde analizi çalışmaları
kapsamında madde-toplam korelasyonları, iki-yarı test güvenirliği, Cronbach
alfa, Guttman lambda, tabakalı alfa, Armor teta, McDonald omega ve alt %27-üst
%27lik grup ortalama farkları incelenmiştir. OFÖ’de yer alan 14 maddenin madde
ayırtediciliklerinin iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin tamamına
ilişkin iç tutarlık katsayısının .88 olduğu ve boyutlarına ilişkin katsayıların
ise sırasıyla .83 ve .78 olduğu saptanmıştır. Gerçekleştirilen geçerlik ve
güvenirlik analizleri, OFÖ’nün okul farkındalığı yapısının Türk kültüründe
ölçülmesi için yeterli psikometrik özelliklere sahip, geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracı olduğunu göstermiştir.
okul farkındalığı öğretmen farkındalığı müdür farkındalığı geçerlik güvenirlik ölçek uyarlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 46 Sayı: 46 |