Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin
öğretimsel, yönetsel ve adalet boyutlarında algıladıkları örgütsel desteğin
okullarındaki iletişim iklimine yönelik algılarını yordayıp yordamadığını
incelemektir. Çalışmanın örneklemini Hatay ili merkez ilçeleri olan Antakya ve
Defne’deki ilköğretim okullarında görev yapmakta olan toplam 405 (222 kadın,
183 erkek) öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri Costigan ve Schmeidler
(1987) tarafından geliştirilip Özden (2009) tarafından Türkçeye uyarlanan
“İletişim İklimi Envanteri” ile Çobanoğlu ve Derinbay (2011) tarafından
geliştirilen “Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği” aracılığıyla elde edilmiştir.
Verilerin analizinde çoklu regresyon analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde
edilen bulgular, algılanan örgütsel desteğin alt boyutlarından olan yönetimsel
destek algısı ve adalet algısının, öğretmenlerin okullarındaki destekleyici ve
savunmacı iletişim iklimi algısını yordayan önemli değişkenler olduğunu
göstermektedir. Ancak algılanan örgütsel desteğin alt boyutlarından olan
öğretimsel desteğin ise öğretmenlerin iletişim iklimine yönelik algılarını
yordayıcı bir değişken olmadığı görülmüştür. Söz edilen bulgular konu üzerine
oluşan alanyazın dikkate alınarak tartışılmıştır.
The
present study aims to examine the extent to which teachers’ perceived
organizational support regarding instructional support, administrative support
and justice predicted their perceptions on communication climate in their
schools. The sample of this study consisted of 405 (222 female, 183 male) primary
and secondary school teachers in Antakya and Defne districts of Hatay province
in Turkey. The data of the study were obtained through "Communication
Climate Inventory" which is developed by Costigan and Schmeidler (1987)
and adapted into Turkish by Özden (2009), and "Perceived Organizational
Support Scale" developed by Çobanoğlu and Derinbay (2011). Multiple
regression analysis was used to analyze the data. The results showed that
perceived administrative support and justice as sub-dimensions of perceived
organizational support were important predictive variables of teachers’
perceived supportive and defensive communication climate in their schools.
However, it was observed that instructional support was not a predictive
variable of teachers’ perceived communication climate. The results obtained are
discussed by considering the related literature.
perceived organizational support supportive organizational climate defensive communication climate
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 14 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 48 |