The aim of this study is to develop a valid and reliable measurement tool to determine the mathematical satisfaction levels of students. The research was conducted with three separate study groups consisting of 763 students in the academic year of 2018-2019. Expert opinion was obtained for the content and face validity of the scale. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) was applied for construct validity. As a result of EFA, 19 items and three factors explaining 59.10% of total variance were obtained. The factors that emerged were named as the Course Interaction Satisfaction, Personal Interaction Satisfaction, and Environmental Interaction Satisfaction. Findings from CFA; 19 items and three-factor structure related to Mathematical Satisfaction Scale (MSS) showed that they have adequate fit indices (χ2/df=1.96; RMSEA=.06; SRMR=.07; CFI=.95; NFI=.91; IFI=.95; GFI=.89; AGFI=.86; PNFI=.77; PCFI=.81). The total internal consistency coefficient of the scale was .95; the internal consistency coefficients of course interaction, personal interaction and environmental interaction satisfaction were calculated respectively .93, .88 and .82. The discriminate of the items in the scale was made with the corrected item-total correlation and the 27% lower and upper group comparisons and all of the items in the scale were distinguishable. The result of criterion validity showed that the tool served its purpose. As a result, the findings show that a mathematical satisfaction scale is a measurement tool that produces valid and reliable measurements.
satisfaction validity reliability mathematics scale development
Bu
çalışmanın amacı öğrencilerin matematiksel doyum düzeylerini belirlemeye
yönelik geçerli ve güvenirli bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma
2018-2019 eğitim-öğretim yılında toplam 763 öğrenciden oluşan üç ayrı çalışma
grubu ile yapılmıştır. Ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşü
alınmıştır. Yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonucunda toplam varyansın %59.10’unu
açıklayan 19 madde ve üç faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ortaya
çıkan faktörler: Ders Etkileşim Doyumu, Kişisel Etkileşim Doyumu ile Çevresel
Etkileşim Doyumu olarak adlandırılmıştır. DFA sonucunda Matematiksel Doyum
Ölçeğine (MDÖ) ilişkin 19 madde ve üç faktörlü yapının yeterli uyum
indekslerine sahip olduğu belirlenmiştir (χ2/df=1.96; RMSEA=.06;
SRMR=.07; CFI=.95; NFI=.91; IFI=.95; GFI=.89; AGFI=.86; PNFI=.77; PCFI=.81).
Ölçeğin toplam iç tutarlık katsayısı .95; ders etkileşim, kişisel etkileşim ile
çevresel etkileşim doyumlarının iç tutarlık katsayıları sırasıyla .93, .88 ve .82
olarak hesaplanmıştır. Ölçekteki maddelerin ayırt ediciliği düzeltilmiş madde
toplam korelasyonu ile %27’lik alt-üst grup karşılaştırmaları ile yapılmış ve
maddelerin tamamının ayırt edici olduğu belirlenmiştir. Ölçüt geçerliği sonucunda
aracın amacına hizmet ettiği belirlenmiştir. Sonuç olarak, elde edilen bulgular
MDÖ’nün geçerli ve güvenilir ölçümler üreten bir ölçme aracı olduğunu
göstermektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 8 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 49 |