Bu çalışmada, siber zorbalık ve
siber mağduriyet düzeyleri sosyal uyum ve bazı değişkenlere göre incelenmiştir.
Araştırma, betimsel bir çalışmadır. Araştırmada sosyal uyum ve alt boyutları
bağımsız değişken, siber zorbalık ve siber mağduriyet değişkenleri ise bağımlı
değişkendir. Araştırmanın örneklemini, Yıldız Teknik Üniversitesi
Elektrik-Elektronik Fakültesi, Eğitim Fakültesi ve Sanat ve Tasarım
fakültesinde okumakta olan ve küme örneklem yöntemiyle seçilen 476 öğrenciyi
kapsamaktadır. Çalışmaya katılanların siber zorbalık ve siber mağduriyet
düzeylerini tespit etmek için “Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Ölçeği”,
sosyal uyum düzeylerini tespit etmek için “Hacettepe Kişilik Envanteri Sosyal
Uyum Alt Boyutu” ve uygulayıcı tarafından hazırlanan “Demografik Bilgi Formu”
kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS
programı kullanılmıştır. Mann Whitney U ve Kruskal-Wallis analizi yapılmıştır. Araştırma
sonuçlarına bakıldığında, siber zorbalık ve siber mağduriyet düzeylerinin
sosyal uyuma göre anlamlı bir farklılık gösterdiği gözlenmiştir. Sosyal uyum
düzeyi arttıkça siber zorbalık ve siber mağduriyet düzeylerinin azaldığı
söylenebilir. Ayrıca, siber zorbalık ve siber mağduriyet düzeyleri gelir,
anne-baba eğitim durumu ve ebeveyn birliktelik durumuna göre anlamlı farklılık
göstermezken cinsiyet, online ortamda kimliğini gizleme durumu, anne-baba
tutumu ve okuduğu fakülteye göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit
edilmiştir.
The aim of the study is to explain the university students' cyberbullying and cyber victimization level according to the social adjustment and certain demographic variables. The research is a descriptive study. In the study, social adjustment and sub-dimensions were discussed as an independent variable and cyberbullying and cyber victimization as dependent variables. The study group consists of 476 university students who enrolled in Yıldız Technical University Faculty of Education, Faculty of Electrical and Electronics Engineering and Faculty of Arts and Design and selected by cluster sampling method. “The Social Adjustment Sub-Scale in Hacettepe Personality Inventory”, “Cyber Bullying and Cyber Victimization Scale” and “Demographic Information Form” were employed to obtain study data. Analysis of Mann Whitney U and Kruskal-Wallis were used in analyzing the data. According to the results of the study, it was observed that based on social adjustment, cyberbullying and cyber victimization scores of university students are significantly different. As the level of social adjustment increases, it can be said that cyberbullying and cyber victimization levels decrease. In addition, while cyberbullying and cyber victimization levels did not differ significantly according to socioeconomic status, parental education status and parental status (married or divorced), it was determined that there is a significant difference according to gender, impersonation, parental attitude and enrolled the faculty
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 49 |