Bu çalışmada küçük çocukların ev
ortamlarının kalitesini değerlendirmek amacıyla kullanılan Ev Ortamı Tarama
Aracı (3-6 yaş formu) Türkçe Formunun psikometrik özellikleri ve ev ortamının
kalitesi ile ebeveyn ve çocuklara ilişkin değişkenlerin ilişkisi incelenmiştir.
Veriler Demografik Bilgi Formu, Ev Ortamı Tarama Aracı ve Yeterlik İndeksi ile
küçük çocuğa sahip 306 anneden toplanmıştır. Aracın psikometrik özellikleri
açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri, madde analizi ve iç tutarlık
katsayısı ile araştırılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; aracın Türkçe formu 12
maddeden oluşan tek faktörlü bir yapıya sahiptir ve psikometrik özellikleri
kabul edilebilir düzeydedir. Ayrıca, ev ortamı kalitesi ile annelerin eğitim ve
gelir düzeyi arasında orta düzeyde anlamlı bir ilişki vardır; düşük kaliteli ev
ortamlarındaki ebeveynlerin eğitim düzeyi ve gelirleri diğer gruba göre anlamlı
düzeyde düşüktür. Çocukların gelişimsel işlevleriyle ev ortamlarının kalitesi
arasında anlamlı ve ters yönde ilişki vardır, gelişimsel işlevleri az olan
çocukların ev ortamları yüksek işlevli çocukların ev ortamlarından daha az
kalitelidir. Çalışmanın bulguları, aracın Türkçe formunun psikometrik
özellikleri ve hem tıp hem de eğitim alanında kullanılabilirliği çerçevesinde
tartışılmıştır.
In this study, firstly, the
psychometric properties of the Turkish version of the Home Screening Questionnaire (3-6 years form), which is
used to evaluate the quality of the home environment of young children, was
examined, and then the relationship between the quality of the home environment
and the variables related to parents and children were examined. Data was
collected from 306 mothers of young children by using Demographic Information
Form, Home Screening Questionnaire and Abilities Index. The psychometric properties of the
instrument were investigated by exploratory and confirmatory factor analyses,
item analysis, and internal consistency coefficient. According to the results
of the analysis, the questionnaire is a single factor instrument consisting of
12 items and its psychometric properties are at an acceptable level. There was
a moderate and significant relationship between the quality of the home
environment and the level of education and income of the mothers and the level
of education and income of the parents living in low-quality home environments
were found to be significantly lower than the other group. In addition, there
is a significant and negative relationship between the developmental functions
of children and the quality of the home environment. The home environment of
children with lower developmental functions was found to be less favorable than
the home environment of children with higher functions. The findings of the
study were discussed in terms of the psychometric properties of the 12 items
Turkish version of the instrument and the utility of the instrument in both the
medical and educational fields.
quality of home environments young children developmental functions children with special needs
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 49 |