In this study, it was aimed to reveal pre-service middle school mathematics teachers’ understandings about the concept of distribution and related concepts. It was adopted, the phenomenographic research method, one of the qualitative research designs, was employed on 66 third-year pre-service teachers. Through the activities developed on the basis of the study conducted by Lee and Meletiou-Mavrotheris (2003), interviews were conducted. The collected data were analyzed within the context of the knowledge and skills intended to be measured. The findings have revealed that the pre-service teachers were more successful in naming histogram axes complying with the context than constructing distribution graphs. They were not able to evaluate real-life situations on the basis of the distribution. They had difficulties in establishing connections between the given graphical display of distribution and variation. When they were asked to work on different contexts, it was observed that the pre-service teachers even arrived at correct answers through incorrect reasoning. Thus, it was suggested that pre-service teachers should be engaged in activities helping them recognize the relationships between the concept of distribution and related concepts and should discuss these concepts.
distribution variation histogram pre-service teachers content knowledge
Bu çalışmada ortaokul matematik öğretmen adaylarının dağılım ve bununla ilişkili kavramlara ilişkin anlamalarını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaçla nitel araştırma desenlerinden fenomenografik araştırma yöntemi kullanılmış ve 66 üçüncü sınıf öğretmen adayı ile çalışılmıştır. Lee ve Meletiou-Mavrotheris (2003) çalışmasından yararlanılarak hazırlanan etkinlikler yardımıyla öğretmen adaylarıyla görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler ölçülmek istenen bilgi ve beceriler kapsamında analiz edilmiştir. Bulgular öğretmen adaylarının bağlama uygun histogramın eksenlerini isimlendirebilmede, dağılım grafiği oluşturabilmeye göre daha başarılı olduklarını ortaya çıkarmıştır. Dağılım grafiğinden yola çıkarak gerçek yaşam durumlarını değerlendirememişlerdir. Verilen dağılımın grafiksel gösterimi ile değişkenlik arasında bağlantı kurmakta zorlanmışlardır. Farklı bağlamlar üzerinde çalışmaları istendiğinde ise öğretmen adaylarının doğru cevaplara bile yanlış akıl yürütmelerle ulaştıkları gözlenmiştir. Burada hareketle öğretmen adaylarının dağılım ve bu kavramla ilişkili kavramlar arasındaki ilişkileri fark etmelerine yönelik etkinliklerle meşgul olmaları ve bu kavramlar üzerine tartışmaları önerisi dile getirilmiştir.
dağılım değişkenlik histogram öğretmen adayları alan bilgisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 7 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 50 |