Araştırmanın amacı ortaokul öğretmenlerinin örgütsel güven ve örgütsel adalet algılarının iş doyumları aracılığıyla motivasyonları üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Araştırmanın evreni, Alanya İlçesinde 2020-2021 eğitim – öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet ortaokullarında görev yapan 1069 öğretmenden oluşmaktadır. Örneklem olarak 281 öğretmene ulaşılmıştır. Araştırma nedensel tarama modeline sahiptir. Basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle oluşturulan örneklemden çevrimiçi anketle elde edilen veriler SPSS.22 ve LİSREL istatistik programları aracılığıyla analiz edilmiştir. Toplam 12 maddeden ve 4 gizil yapıdan oluşan model LİSREL programı kullanılarak öncelikle ölçme modelinde uygunluğu test edilmiş ardından yapılandırılmış model incelenerek her iki model karşılaştırılmıştır. Örgütsel güven, örgütsel adalet, iş doyumu ve motivasyon boyutları arasındaki korelasyonlar dikkate alındığında örgütsel güven ve örgütsel adalet boyutlarının iş doyumunun boyutlarıyla pozitif ve anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu ve iş doyumu boyutlarının motivasyon boyutlarıyla pozitif ve anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu görülmüştür. Yapısal eşitlik modeli çerçevesinde öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel adalet algılarının iş doyumlarının % 63’ünü açıkladığı ve bu iş doyum durumunun öğretmen motivasyonunun %77’sini açıkladığı sonucuna varılmıştır. Bu durumda öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel algılarının motivasyonlarına etkisinde iş doyumunun aracılık ettiği söylenebilir.
ortaokul örgütsel güven örgütsel adalet İş doyumu motivasyon
The research aims to reveal the effect of lower secondary teachers' perceptions of organizational Trust and justice upon their motivations through job satisfaction. The research universe comprises 1069 lower secondary school teachers who worked in state schools for the Ministry of Education in the district of Alanya in the education years of 2020 and 2021. Two hundred eighty-one teachers have been reached as a sample group. The research has a causal survey model. The data obtained from the sample with the help of a simple random sampling method via the online questionnaire form has been analyzed using SPSS 22 and LİSREL statistics programs. First, the relevance of the model, which is constituted by 12 dimensions and 4 latent variables, has been tested on the measurement model using the LISREL program. Then, the structural equation model (SEM) was examined, and both models were compared. When the correlations of the dimensions of organizational Trust, justice, job satisfaction, and motivation are taken into account, there is a positive and significant relationship between the dimensions of organizational Trust and justice and those of job satisfaction. There is also a positive and significant relationship between job satisfaction and motivation. It has been concluded that lower secondary school teachers' perceptions of organizational Trust and justice explain 63% of their job satisfaction and that job satisfaction explains 77% of their motivation within the framework of structural equation modeling (SEM). In this case, it can be said that job satisfaction mediates the effect of teachers' organizational Trust and organizational perceptions on their motivation.
secondary school organizational trust organizational justice job satisfaction motivation.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2021 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 55 |