Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Güven ve Örgütsel Adalet Algılarının İş Doyumları Aracılığıyla Motivasyonlarına Etkisi

Yıl 2022, Sayı: 55, 46 - 71, 28.04.2022
https://doi.org/10.9779/pauefd.980090

Öz

Araştırmanın amacı ortaokul öğretmenlerinin örgütsel güven ve örgütsel adalet algılarının iş doyumları aracılığıyla motivasyonları üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Araştırmanın evreni, Alanya İlçesinde 2020-2021 eğitim – öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet ortaokullarında görev yapan 1069 öğretmenden oluşmaktadır. Örneklem olarak 281 öğretmene ulaşılmıştır. Araştırma nedensel tarama modeline sahiptir. Basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle oluşturulan örneklemden çevrimiçi anketle elde edilen veriler SPSS.22 ve LİSREL istatistik programları aracılığıyla analiz edilmiştir. Toplam 12 maddeden ve 4 gizil yapıdan oluşan model LİSREL programı kullanılarak öncelikle ölçme modelinde uygunluğu test edilmiş ardından yapılandırılmış model incelenerek her iki model karşılaştırılmıştır. Örgütsel güven, örgütsel adalet, iş doyumu ve motivasyon boyutları arasındaki korelasyonlar dikkate alındığında örgütsel güven ve örgütsel adalet boyutlarının iş doyumunun boyutlarıyla pozitif ve anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu ve iş doyumu boyutlarının motivasyon boyutlarıyla pozitif ve anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu görülmüştür. Yapısal eşitlik modeli çerçevesinde öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel adalet algılarının iş doyumlarının % 63’ünü açıkladığı ve bu iş doyum durumunun öğretmen motivasyonunun %77’sini açıkladığı sonucuna varılmıştır. Bu durumda öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel algılarının motivasyonlarına etkisinde iş doyumunun aracılık ettiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Abos, A., Haerens, L., Sevil, J., Aelterman, N., & García-Gonzalez, L. (2018). Teachers’ motivation in relation to their psychological functioning and interpersonal style: A variable- and person-centered approach. Teaching and TeacherEducation, 74 (2018), 21-34. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.04.010.
  • Akbolat, M. ve Işık, O. (2012). Sağlık Çalışanlarının Duygusal Zeka Düzeylerinin Motivasyonlarına Etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (32), 109-124.
  • Akçamete, G., Kaner, S. ve Sucuoğlu, B. (2001). Öğretmenlerde tükenmişlik , iş doyumu ve kişilik. (1.Baskı) (s.7-9) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Akın, U. ve Orman, E. (2015). Öğretmenlerin Örgütsel Güven ile Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Arasındaki İlişki. SDU International Journal of Educational Studies, 2(2), 92-102. Alanoğlu, M. (2019). Algılanan Okul Müdürü Yönetim Tarzları ile Öğretmenlerin Karara Katılma, Örgütsel Adalet, İş Doyumu ve Tükenmişlik Algıları Arasındaki İlişkinin Analizi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) T.C. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Ali, A. Y., Dahie, A. M., & Ali, A. A. (2016). Teacher Motivation and School Performance, the Mediating Effect of Job Satisfaction: Survey from Secondary Schools in Mogadishu. International Journal of Education and Social Science, 3 (1), 24-38.
  • Altahayneh, Z. L., Khasawneh, A. & Abedalhafiz, A.(2014). Relationship between Organizational Justice and Job Satisfaction as Perceived by Jordanian Physical Education Teachers. Asian Social Science, 10(4), 131-138. doi:10.5539/ass.v10n4p131.
  • Altaş, S. S. ve Çekmecelioğlu, H. G. (2015). Örgütsel Adalet Algısının İş Tatmini, Örgütsel Bağlılık ve İş Performansı Üzerindeki Etkileri: Okul Öncesi Öğretmenleri Üzerinde Bir Araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29 (3), 421-439.
  • Anderson, M. B., & Iwanicki, E. F. (1984). Teacher Motivation and its Relationship to Burnout. Educational Administration Quarterly, 20 (2), 109-132. doi: 10.1177/0013161X84020002007.
  • Arslantaş, H. İ., Tösten, R. ve Beştaş Marakçı, D. (2018). Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (3), 880-895. doi: 10.17860/mersinefd.485161.
  • Atasoy, A. U. (2019). Eğitim Sektöründe Örgütsel Adaletin İş Tatmini Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi). T.C. İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Ateş, Ö. T. ve Buluç, B. (2018). İlköğretim Öğretmenlerinde Motivasyon ve Örgütsel Bağlılığın Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (48), 1-30.
  • Ayık, A., Yücel, E. ve Savaş, M. (2014). Öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının yordayıcısı olarak okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 14(2), 233-252.
  • Balcı, A. (2011). Örnekleme Kuramı. Sosyal Bilimlerde Araştırma. Yöntem, Teknik ve İlkeler (9.Baskı) içinde (s.106). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Başaran, İ. E. (2000). Etkili Okul. eğitim yönetimi nitelikli okul (4. Basım) içinde (s.11-29). Ankara: Feryal Matbaacılık.
  • Bil, E. (2018). Ortaöğetim Okullarının Öğrenen Örgüt, Örgütsel Güven ve İş Doyum Düzeyleri Arasındaki İlişki. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) T.C. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Browne, M. W. & Cudeck, R. (1993). Alternative Ways of Assessing Model Fit. K.A.Bollen, & J.S. Long (Ed.) Testing Structural Equation Models içinde (s.136–162.) Beverly Hills, CA: Sage Pub.
  • Burns, W. T., & DiPaola, M. F. (2013). A Study of Organizational Justice, Organizational Citizenship Behavior and Student Achievement in High Schools. American Secondary Education, 42(1), 4-23.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (25. Baskı) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum (27.Baskı) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural Equation Modeling With AMOS: Basic Concepts, Applications, And Programming (2nd ed). Routledge: New York.
  • Cemaloğlu, N. ve Şahin, F. (2017). Birey,Örgüt,Uyum. S. Özdemir ve N. Cemaloğlu (Ed.) Örgütsel Davranış ve Yönetimi (2.Baskı) içinde (s.8) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th ed.) London and New York: Taylor& Francis Group.
  • Çapraz, H. (2009). Ortaöğretim Kurumu Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet Algıları ile İş Doyum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Şişli İlçesi Örneği). (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelik, O. T. (2011). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin ve Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet Algıları ile İş Doyumları Arasındaki İlişki. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Çelik, T. ve Gürsel, M. (2017). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet Algıları ve İş Doyumları Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4 (7), 49-56.
  • Çiçek Sağlam, A. (2007). Eğitim Örgütlerinde Kuramdan Uygulamaya Güdüleme (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çokluk, Ö, Şekercioğlu, G, ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Yapısal Eşitlik Modeli. Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik. SPSS ve LISREL Uygulamaları. (1. Baskı) içinde (s. 251-407). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dağ, S. (2018). Özel Okullarda İş Doyumu ve Örgütsel Güvenin Yordayıcısı Olarak Yetenek Yönetimi. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Marmara Üniversitesi ve İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi. Eğitim Yönetimi ve Denetimi. Ortak Lisans Programı, İstanbul.
  • Demirkol, M. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Motivasyon Düzeyleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 37-54.
  • Demirtaş, Z. ve Nacar, D. (2018). Öğretmenlerin İş Doyumu ve Örgütsel Sessizlik Algıları Arasındaki İlişki. The Journal Of Educational Reflections, 2 (1), 13-23.
  • Diri, S. M. ve Kıral, E. (2016). Ortaokul Öğretmenlerinin İş Doyumlarının Mesleki Tükenmişlik Düzeylerine Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(39), 125-149.
  • Doğan, S. ve Koçak, O. (2017). Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Öğretmen Motivasyonuna İlişkin Algı ve Görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (1), 1-18.
  • Doll, M.J., Xia, W., & Torkzadeh, G. (1994). A confirmatory factor analysis of the end-user computing satisfaction instrument. MIS Quarterly, 18 (4), 453–461.
  • Dündar, T. (2011). Öğretmenlerin Örgütsel Adalet Algıları ile İş Doyumu Düzeyleri Arasındaki İlişki. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erçek, M. K., ve Birel, F. K. (2019). Öğretmenlerin Okul Güvenliğine İlişkin Algılarının Örgütsel Güven ve Mesleki Bağlılıkları Üzerindeki Etkisi . EKEV Akademi Dergisi, 23 (77), 279 - 296.
  • Eren, E. (2015). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi (15.Baskı) İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Fatimah, O., Amiraa, A. M., & Halim, F. W. (2011). The Relationships between Organizational Justice, Organizational Citizenship Behavior and Job Satisfaction. Pertanika Journal of Social Science and Humanities, 19 (S), 115 - 121.
  • Fokkens-Bruinsma, M., & Canrinus, E. T. (2014). Motivation for becoming a teacher and engagement with the profession: Evidence from different contexts. International Journal of Educational Research, 65 (2014), 65-74. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2013.09.012.
  • Güney, S. (2015). Örgütsel Davranış. (3.Baskı) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hooper, D., Coughlan,J., Mullen, M.R. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Hoy, W. K., & Tarter, C. J. (2004). Organizational Justice in Schools: No Justice without Trust. International Journal of Educational Management: Emerald, 18 (4), 250-259. doi: 10.1108/09513540410538831.
  • Hu, L.-T. & Bentler, P.M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives, Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6 (1), 1-55,doi: 10.1080/10705519909540118.
  • Inayatullah, A., & Jehangir, P. (2012). Teacher’s Job Performance: The Role of Motivation. Abasyn Journal of Social Sciences, 5 (2), 78-99.
  • Karaköse, T. (2014). The Empirical Study of Organizational Justice and Job Satisfaction For High School Teachers in Turkey . Pakistan Journal of Statistics, 30 (6), 1243-1250.
  • Karcıoğlu, F., Timuroğlu, K. ve Çınar, O. (2009). Örgütsel İletişim ve İş Tatmini İlişkisi -Bir Uygulama-. Yönetim, 20 (63), 59-68.
  • Kete, D. (2015). Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri, Öğretmenlerin İş Doyumu ve Örgütsel Adalet Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kılıç, Ö. S. (2011). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Okul Müdürü ve Öğretmenlerin İş Doyumu. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kılıç, Y. (2013). Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet ve İş Doyumu Algıları Arasındaki İlişki. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kline, R.B. (1998). Principles and Practice of Structural Equation Modelling. New York: Guilford Press.
  • Kurtulmuş, M., ve Karabıyık, H. (2016). Algılanan Örgütsel Adaletin Öğretmenlerin İşe Yabancılaşma Düzeylerine Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 459 - 477.
  • Külekçi Akyavuz, E. (2017). Öğretmenlerin Örgütsel Adalet ve Örgütsel Güven Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 30 (2), 805-831.
  • Lam, B.-H., & Yan, H.-F. (2011). Beginning teachers’ job satisfaction: the impact of school-based factors. Teacher Development. Routledge Taylor& Francis Group, 15 (3), 333-348. doi:10.1080/13664530.2011.608516.
  • MacCallum, R. C., Browne, M.W. & Sugawara, H.M. (1996). Power Analysis and Determination of Sample Size for Covariance Structure Modeling. Psychological Methods. 1(2), 130-149.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Zengin, M. (2011). İlköğretim Okullarında Örgütsel Güvene İlişkin Öğretmen Görüşleri . YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi., 8 (1), 211-217.
  • Mertler, C. A. (2002). Job Satisfaction and Perception of Motivation Among Middle and High School Teachers. American Secondary Education, 31 (1), 43-53.
  • Nojani, M. I., Arjmandnia, A., & Afrooz, G. (2012, February). The study on relationship between organizational justice and job satisfaction in teachers working in general, special and gifted education systems. Paper Presented at 4th World Conference on Educational Sciences, Barcelona, Spain.
  • Nordhall, O., & Knez, I. (2018). Motivation and Justice at Work: The Role of Emotion and Cognition Components of Personal and Collective Work Identity. Frontiers in Psychology, 8 (2018), 1-12. doi: 10.3389/fpsyg.2017.02307.
  • Nyakundi, T. K. (2012). Factors Affecting Teacher Motivation In Public Secondary Schools In Thika West District, Kıambu County. (Unpublished Master's Thesis) Kenyatta University, Nairobi.
  • Özsüer, V. S. (2016). Occupational Motivation and Job Satisfaction of Turkish Secondary School Teachers of English and Other Subjects. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) T.C. Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, Ç. ve Aydın, B. (2012). Ortaöğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Güven Algıları . Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 485 -504.
  • Polat, S. (2007). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet Algıları, Örgütsel Güven Düzeyleri ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Arasındaki İlişki. (YayımlanmamışDoktora Tezi) T.C. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Sağır, M., ve Parlak, F. (2018). Okul Yöneticilerinin İletişim Becerileri ile Örgütsel Güven Arasındaki İlişki . EKEV Akademi Dergisi , 22 (76), 165-185.
  • Scott, C., Cox, S., & Dinham (1999). The Occupational Motivation, Satisfaction and Health of English School Teachers. Educational Psychology. Routledge.Taylor & Francis Group, 19 (3), 287-308, doi: 10.1080/0144341990190304.
  • Şahin, R. ve Kavas, E. (2016). Örgütsel Adalet ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesinde Öğretmenlere Yönelik Bir Araştırma. Vizyoner Dergisi, 7 (14), 119-140. Şişman, M. (2019). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. (1. Baskı) Ankara: Ekinoks Yayınevi.
  • Taşdemir, R. ve İpek, C. (2019). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Örgütsel Kültür ve Motivasyon Algıları (Nevşehir Örneği). Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 8 (16), 130-151.
  • Tekin, C. ve Yaşar, M. (2014). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Okula Güven Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi . Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13 (2), 573 - 588.
  • Titrek, O. (2009). Employees' Organizational Justice Perceptions In Turkish Schools. Social Behaviour and Personality, 37 (5), 605-620. doi: 10.2224/sbp.2009.37.5.605. Trace, N. E. (2016). The Relationship Among Teacher Job Satisfaction, Trust in the Principal, and Principal Trust (Unpublished Doctorate Thesis). The College of William and Mary: Virginia.
  • Troesch, L. M., & Bauer, C. E. (2017). Second career teachers: Job satisfaction, job stress, and the role of self-efficacy. Teaching and Teacher Education, 67 (2017), 389-398. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2017.07.006.
  • Tschannen Moran, M., & Hoy, W. K. (2000). A Multidisciplinary Analysis of the Nature, Meaning, and Measurement of Trust. Review of Educational Research 70 (4), 547-593. doi: 10.2307/1170781.
  • Ünal, A. ve Gülmez, D. (2017). Motivasyon Kuramları ve Uygulamalar. S. Özdemir ve N. Cemaloğlu (Ed.) Örgütsel Davranış ve Yönetimi (2. Baskı) içinde (s. 89-128). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Van Maele, D., & Van Houtte, M. (2012). The role of teacher and faculty trust in forming teachers’ job satisfaction: Do years of experience make a difference? Elsevier Teaching and Teacher Education, 28 (2012), 879-889. doi:10.1016/j.tate.2012.04.001.
  • Veldman, I., Tartwijk, J. v., Brekelmans, M., & Wubbels, T. (2013). Job satisfaction and teacher- student relationships across the teaching career: Four case studies. Teaching and Teacher Education, 32 (2013), 55-65. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2013.01.005.
  • Wagner, B. D., & French, L. (2010). Motivation, Work Satisfaction, and Teacher Change Among Early Childhood Teachers. Journal of Research in Childhood Education. Routledge Taylor & Francis Group, 24 (2), 152-171, doi: 10.1080/02568541003635268.
  • Webb, S. R. (2007). The Relationship Between Elementary School Principals' Leadership Approaches and Teacher Motivation and Job Satisfaction In Alabama's Black Belt Region. (Unpublished Doctorate Thesis) Montgomery, Alabama State University, Alabama.
  • Whisenant, W., & Smucker, M. (2009). Organizational Justice and Job Satisfaction in Coaching. Public Organization Review. Springer Science + Business Media, 2009 (9), 157–167. doi: 10.1007/s11115-009-0077-8.
  • Wolfe, C. R. (2010). Behaviors That Develop Mutual Trust and Its Association with Job Satisfaction (Unpublished Doctorate Thesis). The Virginia Polytechnic Institute and State University: Blacksburg, Virginia.
  • Yalçın, E. (2014). Özel Dershanelerde Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Güvenleri ile İş Doyumu Arasındaki İlişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) T.C. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Yılmaz, K. (2006). Güven Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (11), 69-80.
  • Yılmaz, M. (2014). Ortaokul Öğretmenlerinin Güdülenme ve İş Doyumu Düzeyleri Arasındaki İlişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) T.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yılmaz, Ş. (2019). İlk ve Ortaokul Öğretmenlerinin Örgütsel Güven Düzeylerinin İş Doyumuna Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ortak Lisans Programı, İstanbul.
  • Yirmibeşçik, S. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Yöneticilerin İletişim Becerilerinden Dolayı Kazandıkları Motivasyonun iş Doyumuna Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) T.C. İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yozgat, C. (2019). Öğretmenlerin Örgütsel Adalet Algılarının Örgütsel Bağlılığa ve İş Doyumuna İlişkin Etkisinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) T.C. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zainalipour, H., Fini, A. A., & Mirkamali, S. M. (2010, February). A study of relationship between organizational justice and job satisfaction among teachers in Bandar Abbas Middle School. Paper Presented at World Conference on Psychology, Counselling and Guidance, Antalya, Turkey.

The Effect of Organizational Trust and Organizational Justice Perceptions of Teachers Working in Secondary Schools on their Motivation through Job Satisfaction

Yıl 2022, Sayı: 55, 46 - 71, 28.04.2022
https://doi.org/10.9779/pauefd.980090

Öz

The research aims to reveal the effect of lower secondary teachers' perceptions of organizational Trust and justice upon their motivations through job satisfaction. The research universe comprises 1069 lower secondary school teachers who worked in state schools for the Ministry of Education in the district of Alanya in the education years of 2020 and 2021. Two hundred eighty-one teachers have been reached as a sample group. The research has a causal survey model. The data obtained from the sample with the help of a simple random sampling method via the online questionnaire form has been analyzed using SPSS 22 and LİSREL statistics programs. First, the relevance of the model, which is constituted by 12 dimensions and 4 latent variables, has been tested on the measurement model using the LISREL program. Then, the structural equation model (SEM) was examined, and both models were compared. When the correlations of the dimensions of organizational Trust, justice, job satisfaction, and motivation are taken into account, there is a positive and significant relationship between the dimensions of organizational Trust and justice and those of job satisfaction. There is also a positive and significant relationship between job satisfaction and motivation. It has been concluded that lower secondary school teachers' perceptions of organizational Trust and justice explain 63% of their job satisfaction and that job satisfaction explains 77% of their motivation within the framework of structural equation modeling (SEM). In this case, it can be said that job satisfaction mediates the effect of teachers' organizational Trust and organizational perceptions on their motivation.

Kaynakça

  • Abos, A., Haerens, L., Sevil, J., Aelterman, N., & García-Gonzalez, L. (2018). Teachers’ motivation in relation to their psychological functioning and interpersonal style: A variable- and person-centered approach. Teaching and TeacherEducation, 74 (2018), 21-34. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.04.010.
  • Akbolat, M. ve Işık, O. (2012). Sağlık Çalışanlarının Duygusal Zeka Düzeylerinin Motivasyonlarına Etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (32), 109-124.
  • Akçamete, G., Kaner, S. ve Sucuoğlu, B. (2001). Öğretmenlerde tükenmişlik , iş doyumu ve kişilik. (1.Baskı) (s.7-9) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Akın, U. ve Orman, E. (2015). Öğretmenlerin Örgütsel Güven ile Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Arasındaki İlişki. SDU International Journal of Educational Studies, 2(2), 92-102. Alanoğlu, M. (2019). Algılanan Okul Müdürü Yönetim Tarzları ile Öğretmenlerin Karara Katılma, Örgütsel Adalet, İş Doyumu ve Tükenmişlik Algıları Arasındaki İlişkinin Analizi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) T.C. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Ali, A. Y., Dahie, A. M., & Ali, A. A. (2016). Teacher Motivation and School Performance, the Mediating Effect of Job Satisfaction: Survey from Secondary Schools in Mogadishu. International Journal of Education and Social Science, 3 (1), 24-38.
  • Altahayneh, Z. L., Khasawneh, A. & Abedalhafiz, A.(2014). Relationship between Organizational Justice and Job Satisfaction as Perceived by Jordanian Physical Education Teachers. Asian Social Science, 10(4), 131-138. doi:10.5539/ass.v10n4p131.
  • Altaş, S. S. ve Çekmecelioğlu, H. G. (2015). Örgütsel Adalet Algısının İş Tatmini, Örgütsel Bağlılık ve İş Performansı Üzerindeki Etkileri: Okul Öncesi Öğretmenleri Üzerinde Bir Araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29 (3), 421-439.
  • Anderson, M. B., & Iwanicki, E. F. (1984). Teacher Motivation and its Relationship to Burnout. Educational Administration Quarterly, 20 (2), 109-132. doi: 10.1177/0013161X84020002007.
  • Arslantaş, H. İ., Tösten, R. ve Beştaş Marakçı, D. (2018). Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (3), 880-895. doi: 10.17860/mersinefd.485161.
  • Atasoy, A. U. (2019). Eğitim Sektöründe Örgütsel Adaletin İş Tatmini Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi). T.C. İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Ateş, Ö. T. ve Buluç, B. (2018). İlköğretim Öğretmenlerinde Motivasyon ve Örgütsel Bağlılığın Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (48), 1-30.
  • Ayık, A., Yücel, E. ve Savaş, M. (2014). Öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının yordayıcısı olarak okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 14(2), 233-252.
  • Balcı, A. (2011). Örnekleme Kuramı. Sosyal Bilimlerde Araştırma. Yöntem, Teknik ve İlkeler (9.Baskı) içinde (s.106). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Başaran, İ. E. (2000). Etkili Okul. eğitim yönetimi nitelikli okul (4. Basım) içinde (s.11-29). Ankara: Feryal Matbaacılık.
  • Bil, E. (2018). Ortaöğetim Okullarının Öğrenen Örgüt, Örgütsel Güven ve İş Doyum Düzeyleri Arasındaki İlişki. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) T.C. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Browne, M. W. & Cudeck, R. (1993). Alternative Ways of Assessing Model Fit. K.A.Bollen, & J.S. Long (Ed.) Testing Structural Equation Models içinde (s.136–162.) Beverly Hills, CA: Sage Pub.
  • Burns, W. T., & DiPaola, M. F. (2013). A Study of Organizational Justice, Organizational Citizenship Behavior and Student Achievement in High Schools. American Secondary Education, 42(1), 4-23.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (25. Baskı) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum (27.Baskı) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural Equation Modeling With AMOS: Basic Concepts, Applications, And Programming (2nd ed). Routledge: New York.
  • Cemaloğlu, N. ve Şahin, F. (2017). Birey,Örgüt,Uyum. S. Özdemir ve N. Cemaloğlu (Ed.) Örgütsel Davranış ve Yönetimi (2.Baskı) içinde (s.8) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th ed.) London and New York: Taylor& Francis Group.
  • Çapraz, H. (2009). Ortaöğretim Kurumu Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet Algıları ile İş Doyum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Şişli İlçesi Örneği). (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelik, O. T. (2011). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin ve Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet Algıları ile İş Doyumları Arasındaki İlişki. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Çelik, T. ve Gürsel, M. (2017). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet Algıları ve İş Doyumları Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4 (7), 49-56.
  • Çiçek Sağlam, A. (2007). Eğitim Örgütlerinde Kuramdan Uygulamaya Güdüleme (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çokluk, Ö, Şekercioğlu, G, ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Yapısal Eşitlik Modeli. Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik. SPSS ve LISREL Uygulamaları. (1. Baskı) içinde (s. 251-407). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dağ, S. (2018). Özel Okullarda İş Doyumu ve Örgütsel Güvenin Yordayıcısı Olarak Yetenek Yönetimi. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Marmara Üniversitesi ve İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi. Eğitim Yönetimi ve Denetimi. Ortak Lisans Programı, İstanbul.
  • Demirkol, M. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Motivasyon Düzeyleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 37-54.
  • Demirtaş, Z. ve Nacar, D. (2018). Öğretmenlerin İş Doyumu ve Örgütsel Sessizlik Algıları Arasındaki İlişki. The Journal Of Educational Reflections, 2 (1), 13-23.
  • Diri, S. M. ve Kıral, E. (2016). Ortaokul Öğretmenlerinin İş Doyumlarının Mesleki Tükenmişlik Düzeylerine Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(39), 125-149.
  • Doğan, S. ve Koçak, O. (2017). Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Öğretmen Motivasyonuna İlişkin Algı ve Görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (1), 1-18.
  • Doll, M.J., Xia, W., & Torkzadeh, G. (1994). A confirmatory factor analysis of the end-user computing satisfaction instrument. MIS Quarterly, 18 (4), 453–461.
  • Dündar, T. (2011). Öğretmenlerin Örgütsel Adalet Algıları ile İş Doyumu Düzeyleri Arasındaki İlişki. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erçek, M. K., ve Birel, F. K. (2019). Öğretmenlerin Okul Güvenliğine İlişkin Algılarının Örgütsel Güven ve Mesleki Bağlılıkları Üzerindeki Etkisi . EKEV Akademi Dergisi, 23 (77), 279 - 296.
  • Eren, E. (2015). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi (15.Baskı) İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Fatimah, O., Amiraa, A. M., & Halim, F. W. (2011). The Relationships between Organizational Justice, Organizational Citizenship Behavior and Job Satisfaction. Pertanika Journal of Social Science and Humanities, 19 (S), 115 - 121.
  • Fokkens-Bruinsma, M., & Canrinus, E. T. (2014). Motivation for becoming a teacher and engagement with the profession: Evidence from different contexts. International Journal of Educational Research, 65 (2014), 65-74. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2013.09.012.
  • Güney, S. (2015). Örgütsel Davranış. (3.Baskı) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hooper, D., Coughlan,J., Mullen, M.R. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Hoy, W. K., & Tarter, C. J. (2004). Organizational Justice in Schools: No Justice without Trust. International Journal of Educational Management: Emerald, 18 (4), 250-259. doi: 10.1108/09513540410538831.
  • Hu, L.-T. & Bentler, P.M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives, Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6 (1), 1-55,doi: 10.1080/10705519909540118.
  • Inayatullah, A., & Jehangir, P. (2012). Teacher’s Job Performance: The Role of Motivation. Abasyn Journal of Social Sciences, 5 (2), 78-99.
  • Karaköse, T. (2014). The Empirical Study of Organizational Justice and Job Satisfaction For High School Teachers in Turkey . Pakistan Journal of Statistics, 30 (6), 1243-1250.
  • Karcıoğlu, F., Timuroğlu, K. ve Çınar, O. (2009). Örgütsel İletişim ve İş Tatmini İlişkisi -Bir Uygulama-. Yönetim, 20 (63), 59-68.
  • Kete, D. (2015). Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri, Öğretmenlerin İş Doyumu ve Örgütsel Adalet Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kılıç, Ö. S. (2011). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Okul Müdürü ve Öğretmenlerin İş Doyumu. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kılıç, Y. (2013). Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet ve İş Doyumu Algıları Arasındaki İlişki. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi) T.C. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kline, R.B. (1998). Principles and Practice of Structural Equation Modelling. New York: Guilford Press.
  • Kurtulmuş, M., ve Karabıyık, H. (2016). Algılanan Örgütsel Adaletin Öğretmenlerin İşe Yabancılaşma Düzeylerine Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 459 - 477.
  • Külekçi Akyavuz, E. (2017). Öğretmenlerin Örgütsel Adalet ve Örgütsel Güven Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 30 (2), 805-831.
  • Lam, B.-H., & Yan, H.-F. (2011). Beginning teachers’ job satisfaction: the impact of school-based factors. Teacher Development. Routledge Taylor& Francis Group, 15 (3), 333-348. doi:10.1080/13664530.2011.608516.
  • MacCallum, R. C., Browne, M.W. & Sugawara, H.M. (1996). Power Analysis and Determination of Sample Size for Covariance Structure Modeling. Psychological Methods. 1(2), 130-149.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Zengin, M. (2011). İlköğretim Okullarında Örgütsel Güvene İlişkin Öğretmen Görüşleri . YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi., 8 (1), 211-217.
  • Mertler, C. A. (2002). Job Satisfaction and Perception of Motivation Among Middle and High School Teachers. American Secondary Education, 31 (1), 43-53.
  • Nojani, M. I., Arjmandnia, A., & Afrooz, G. (2012, February). The study on relationship between organizational justice and job satisfaction in teachers working in general, special and gifted education systems. Paper Presented at 4th World Conference on Educational Sciences, Barcelona, Spain.
  • Nordhall, O., & Knez, I. (2018). Motivation and Justice at Work: The Role of Emotion and Cognition Components of Personal and Collective Work Identity. Frontiers in Psychology, 8 (2018), 1-12. doi: 10.3389/fpsyg.2017.02307.
  • Nyakundi, T. K. (2012). Factors Affecting Teacher Motivation In Public Secondary Schools In Thika West District, Kıambu County. (Unpublished Master's Thesis) Kenyatta University, Nairobi.
  • Özsüer, V. S. (2016). Occupational Motivation and Job Satisfaction of Turkish Secondary School Teachers of English and Other Subjects. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) T.C. Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, Ç. ve Aydın, B. (2012). Ortaöğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Güven Algıları . Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 485 -504.
  • Polat, S. (2007). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet Algıları, Örgütsel Güven Düzeyleri ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Arasındaki İlişki. (YayımlanmamışDoktora Tezi) T.C. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Sağır, M., ve Parlak, F. (2018). Okul Yöneticilerinin İletişim Becerileri ile Örgütsel Güven Arasındaki İlişki . EKEV Akademi Dergisi , 22 (76), 165-185.
  • Scott, C., Cox, S., & Dinham (1999). The Occupational Motivation, Satisfaction and Health of English School Teachers. Educational Psychology. Routledge.Taylor & Francis Group, 19 (3), 287-308, doi: 10.1080/0144341990190304.
  • Şahin, R. ve Kavas, E. (2016). Örgütsel Adalet ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesinde Öğretmenlere Yönelik Bir Araştırma. Vizyoner Dergisi, 7 (14), 119-140. Şişman, M. (2019). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. (1. Baskı) Ankara: Ekinoks Yayınevi.
  • Taşdemir, R. ve İpek, C. (2019). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Örgütsel Kültür ve Motivasyon Algıları (Nevşehir Örneği). Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 8 (16), 130-151.
  • Tekin, C. ve Yaşar, M. (2014). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Okula Güven Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi . Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13 (2), 573 - 588.
  • Titrek, O. (2009). Employees' Organizational Justice Perceptions In Turkish Schools. Social Behaviour and Personality, 37 (5), 605-620. doi: 10.2224/sbp.2009.37.5.605. Trace, N. E. (2016). The Relationship Among Teacher Job Satisfaction, Trust in the Principal, and Principal Trust (Unpublished Doctorate Thesis). The College of William and Mary: Virginia.
  • Troesch, L. M., & Bauer, C. E. (2017). Second career teachers: Job satisfaction, job stress, and the role of self-efficacy. Teaching and Teacher Education, 67 (2017), 389-398. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2017.07.006.
  • Tschannen Moran, M., & Hoy, W. K. (2000). A Multidisciplinary Analysis of the Nature, Meaning, and Measurement of Trust. Review of Educational Research 70 (4), 547-593. doi: 10.2307/1170781.
  • Ünal, A. ve Gülmez, D. (2017). Motivasyon Kuramları ve Uygulamalar. S. Özdemir ve N. Cemaloğlu (Ed.) Örgütsel Davranış ve Yönetimi (2. Baskı) içinde (s. 89-128). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Van Maele, D., & Van Houtte, M. (2012). The role of teacher and faculty trust in forming teachers’ job satisfaction: Do years of experience make a difference? Elsevier Teaching and Teacher Education, 28 (2012), 879-889. doi:10.1016/j.tate.2012.04.001.
  • Veldman, I., Tartwijk, J. v., Brekelmans, M., & Wubbels, T. (2013). Job satisfaction and teacher- student relationships across the teaching career: Four case studies. Teaching and Teacher Education, 32 (2013), 55-65. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2013.01.005.
  • Wagner, B. D., & French, L. (2010). Motivation, Work Satisfaction, and Teacher Change Among Early Childhood Teachers. Journal of Research in Childhood Education. Routledge Taylor & Francis Group, 24 (2), 152-171, doi: 10.1080/02568541003635268.
  • Webb, S. R. (2007). The Relationship Between Elementary School Principals' Leadership Approaches and Teacher Motivation and Job Satisfaction In Alabama's Black Belt Region. (Unpublished Doctorate Thesis) Montgomery, Alabama State University, Alabama.
  • Whisenant, W., & Smucker, M. (2009). Organizational Justice and Job Satisfaction in Coaching. Public Organization Review. Springer Science + Business Media, 2009 (9), 157–167. doi: 10.1007/s11115-009-0077-8.
  • Wolfe, C. R. (2010). Behaviors That Develop Mutual Trust and Its Association with Job Satisfaction (Unpublished Doctorate Thesis). The Virginia Polytechnic Institute and State University: Blacksburg, Virginia.
  • Yalçın, E. (2014). Özel Dershanelerde Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Güvenleri ile İş Doyumu Arasındaki İlişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) T.C. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Yılmaz, K. (2006). Güven Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (11), 69-80.
  • Yılmaz, M. (2014). Ortaokul Öğretmenlerinin Güdülenme ve İş Doyumu Düzeyleri Arasındaki İlişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) T.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yılmaz, Ş. (2019). İlk ve Ortaokul Öğretmenlerinin Örgütsel Güven Düzeylerinin İş Doyumuna Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ortak Lisans Programı, İstanbul.
  • Yirmibeşçik, S. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Yöneticilerin İletişim Becerilerinden Dolayı Kazandıkları Motivasyonun iş Doyumuna Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) T.C. İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yozgat, C. (2019). Öğretmenlerin Örgütsel Adalet Algılarının Örgütsel Bağlılığa ve İş Doyumuna İlişkin Etkisinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) T.C. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zainalipour, H., Fini, A. A., & Mirkamali, S. M. (2010, February). A study of relationship between organizational justice and job satisfaction among teachers in Bandar Abbas Middle School. Paper Presented at World Conference on Psychology, Counselling and Guidance, Antalya, Turkey.
Toplam 83 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burhan Saçlı 0000-0003-1335-4679

Kamile Demir 0000-0001-7404-029X

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 11 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 55

Kaynak Göster

APA Saçlı, B., & Demir, K. (2022). Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Güven ve Örgütsel Adalet Algılarının İş Doyumları Aracılığıyla Motivasyonlarına Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(55), 46-71. https://doi.org/10.9779/pauefd.980090