Futbol günümüzde milyonlarca insan tarafından oynanan, ilgiyle takip edilen, medya ve spor endüstrisinin en önde gelen branşlarındandır. Futbol, diğer spor dallarıyla karşılaştırıldığında dünya üzerinde tartışmasız en fazla taraftar kitlesine sahip spor dalıdır. Büyük çaptaki taraftar kitleleri sayesinde futbol, en popüler spor dallarının başında gelmektedir. Futbol taraftarlığının, bireye bir kimlik bahşetmesi sebebiyle dünya üzerinde herhangi bir takımı tutan milyonlarca insan bulunmaktadır.
Futbol taraftarlığının geniş bir toplumsal ağı teşkil etmesi sebebiyle futbol, sadece bir spor dalı olarak değil; aynı zamanda toplumsal kültürel ve ekonomik bir olgu olarak da karşımıza çıkmaktadır. Futbolun toplumsal kimliklerin inşasında ve ideolojinin yeniden üretiminde yadsınamaz bir katkısının olduğu görülmektedir. Bu sayede toplumda azınlıkta kalan görüşler, ideolojiler, kültürel ve etnik kimlikler kendilerini futbol aracılığıyla ifade edebilmektedirler. Kimliğin inşa edilmesi sürecinde futbol ve futbol kulüpleri aracı konumuna dönüşmektedirler. Bu çalışmada kimliğin inşa edilmesi sürecinde futbolun nasıl bir işleve sahip olduğu İran’daki Azerbaycan Türklerinin takımı Traxtor Tebriz Sazi futbol kulübü örneği üzerinden değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Türk medyasında Traxtor Tebriz Sazi kulübünün nasıl temsil edildiği, TRT Spor, NTV Spor ve Kırım Haber Ajansı’nın internet haberleri üzerinden, Van Dijk’in ‘‘Eleştirel Söylem Analizi’’ yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1 |