Sinema, tarihinin ilk dönemlerinden itibaren eril egemen bir dil ile toplumsal cinsiyet rollerini yeniden üreten filmler üzerinden bireyi ve toplumu etkileyen güçlü bir medya aracıdır. Toplumsal cinsiyet kalıplarının dışında hareket eden kadınlar ise negatif bir dil ve cinsiyetçi bir bakış ile temsil edilmekte, nihayetinde ataerkil hegemonya bağlamında sınırlı özgürleşmesinin ancak toplumun kendisinden beklediği rollere uygun davranışlar sergilemesi yahut kurtarıcı niteliğindeki bir erkek figür yardımı ile sağlanabileceği mesajı filmin alt metinlerine işlenerek patriyarkal sistemin devamlılığı sağlanmaktadır. Çalışmada kadın yönetmenlerin bakış açısının ve dişil söylemin kadın temsili açısından farkını incelemek amacıyla yakın dönem Türk sinemasından örneklem olarak seçilen Gizem Kızıl’ın Bana Karanlığını Anlat (2022) filmi toplumsal cinsiyet olgusu bağlamında feminist kuram çerçevesinde söylem analizi ve betimsel analiz yöntemleri kullanılarak incelenmiştir. Yapılan inceleme neticesinde söz konusu filmde toplumsal cinsiyet kodlarına başvurulmadığı ve kadın temsilinin eril söylemin tahakkümünden kurtarılarak feminist bir dil ve perspektif ile ele alındığı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1 |