Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOCUKLARA ÖLÜM KONUSUNUN ANLATILMASI İHTİYACINA DAİR DKAB ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, , 1261 - 1289, 30.12.2021
https://doi.org/10.17859/pauifd.1024000

Öz

Ölüm konusu yetişkinlerin anlamakta, çocuklara anlatmakta zorlandıkları noktaların başında gelmektedir. Bu zorluğa ragmen çocuklar ölüm hakkında sorular sormakta ve ölüm hakkında bilgi sahip olmak istemekte ve onu anlamlandırmak istemektedir. Söz konusu durumdan hareketle, bu çalışmanın amacı, DKAB derslerinde ölüm konusunu anlatılmasının bir ihtiyaç / gereklilik olup olmadığını DKAB öğretmenlerinin görüşleriyle çerçevesinde ele almaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış, 21 DKAB öğretmeninin görüşlerini ortaya koymak için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formunda elde eldilen veriler analiz edilmiş, DKAB öğretmenlerinin hemen hepsi ölüm konusunun DKAB dersinde anlatılmasının bir ihtiyaç olduğunu belirtmiştir. Yapılan analizler sonucunda bu ihtiyaçları 3 temel tema altında toplamak mümkündür. DKAB öğretmenlerine ölüm konusunun anlatımı, psikolojik, sosyolojik ve dinî bir ihtiyaçtır. DKAB derslerinde doğru bir pedagojik zeminde yapılacak ölüm hakkında bilgilendirme (Ölüm Eğitimi) öğrencilerin psikilojik, sosyolojik ve dinî ihtiyaçlarını karşılamaya olumlu katkı sağlayacak, ölüm kaygısını ve korkusunu azaltmaya imkan sağlacaktır. Bu durum da Türk Milli Eğitiminin Temel Amaçlarında belirltiği “Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe sahip bireyler yetiştirmeye” hizmet edecektir

Kaynakça

  • Acar, Hatice, “Manevi İyi Oluş ile Dindarlık Arasındaki İlişki Üzerine Bir Değerlendirme”, C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 18/2 (2014): 391-412.
  • Akoğlu, Gözde, Karaaslan, Tuğba, “Covid-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri”, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi ,2020, 5 (2) , s. 99-103.
  • Aries, Philippe, Batılının Ölüm Karşısında Tavırları, (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay), Gece Yayınları. Ankara, 1991.
  • Arslan, Durmuş Ali, Eğitimin Sosyolojik Temelleri, Paradigma Akademi Yayınları, İstanbul, 2018.
  • Aslan, Kadir, Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Temel Kavramlar. Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir, 2003.
  • Bacanlı, Hasan, Eğitim Psikolojisi (Geliştirilmiş 23. Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2012.
  • Bilgin, Beyza, Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Gün Yayıncılık, Ankara, 1998.
  • Doğan, Recai, Tosun, Cemal, İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar için Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, 2. Baksı, PegemA Yayıncılık, Ankara 2003.
  • Göcen, Gülüşan, “Pozitif Psikoloji Düzleminde Psikolojik İyi Olma ve Dini Yönelim İlişkisi: Yetişkinler Üzerine Bir Araştırma”, Toplum Bilimleri Dergisi 7/13 (Ocak 2013): 97-130.;
  • Halıcı Kurtulan, M. ve Karaırmak, Ö. “Ölüm kaygısı, tinsellik, dindarlık eğilimi ve varoluş kaygısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi” Spiritual Psychology and Counseling, 2006, Sayı.1. s. 163‒187.
  • Hökelekli, Hayati, Ölüm, Ölüm Ötesi Psikolojisi ve Din, Dem Yayınları, İstanbul, 2017.
  • Karaca, Faruk, Ölüm Psikolojisi, Beyan Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Karateke, Tuncay, Din Eğitimi ve Öğretiminin Temelleri, Ed. Hasan Dam, Din Eğitimi, Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2019.
  • Karslı, Necmi, “Psikolojik İyi Oluş ve Dindarlık İlişkisi: Trabzon İlahiyat Örneği”, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 15 (2019): 173-205.
  • Koç, Mustafa, “Ölüm Korkusu Üzerine Kuramsal Açıdan Psikolojik Bir Değerlendirme”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002, Cilt. 4. Sayı. 6. s.8-17.
  • Koytak, Nazlı Sinem, 7-11 Yaş Grubundaki Çocuklarda Ölüm Kavramı ve Ölüm Kaygısının Araştırılması (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2008.
  • Köylü, Mustafa, “Ölüm Olayının Çocuklar Üzerine Etkisi ve “Ölüm Eğitimi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2004, s. 95-120.
  • Leviton, Dan, “The scope of death education”, Death Education, 1977, 1:1, s. 41-56.
  • Speece, M.W. ve Brent, S.B. “Children's Understanding of Death: A Review of Three Components of a Death Concept”, Child Development, 1984, Sayı. 55, s. 1671-1686.
  • Tanhan, Fuat, Arı, İnci Figen, Ölüm Eğitimi, Pegem Akademi Yay., Ankara, 2009.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemi, 6.baskı, Seçkin Yay., Ankara, 2006.
  • Yıldız, Murat “Dindarlık ve Ölüm Kaygısı: Tasavvufi Yaklaşım ve Günümüz Üniversite Öğrencileri”, Journal of Religious Culture, 2001, Sayı. 43, s. 1-7.
  • Yin, Robert K., Case Study Research: Desing and Methods (5th ed.). Sage Publications, Los Angelos: 2014.
  • Yin, Robert K.,, Qualitative Research From Start to Finish. The Quilford Press, New York, 2011.

The Need to Teach Children About Death RCMK on Teacher's Opinions

Yıl 2021, , 1261 - 1289, 30.12.2021
https://doi.org/10.17859/pauifd.1024000

Öz

Abstract
The issue of death is one of the points that adults have difficulty understanding and explaining children. Despite this difficulty, children ask questions about death and want to know about death and want to make sense of it. Based on this situation, the aim of this study is to consider whether it is a necessity to explain the issue of death in Religious Culture and Moral Knowledge lessons within the framework of the opinions of RCMK teachers. In the study, qualitative research method was used, the semi-structured interview form was used to reveal the views of 21 RCMK teachers. The data obtained in the interview form were analyzed, and almost all RCMK teachers stated that it is a necessity / need to explain the death in the RCMK course. As a result of the analyses, it is possible to classify these needs under 3 basic themes. It is a psychological, sociological and religious need to explain the subject of death to RCMK teachers. Informing about death (Death Education), which will be carried out on the correct pedagogical basis in the RCMK courses, will make a positive contribution to meeting the psychilogical, sociological and religious needs of students, will allow reducing anxiety and fear of death.
Keywords: Religious Education, Death Education, Death Anxiety and Fear, Psychological and Sociological Need, Religious Need.

Kaynakça

  • Acar, Hatice, “Manevi İyi Oluş ile Dindarlık Arasındaki İlişki Üzerine Bir Değerlendirme”, C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 18/2 (2014): 391-412.
  • Akoğlu, Gözde, Karaaslan, Tuğba, “Covid-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri”, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi ,2020, 5 (2) , s. 99-103.
  • Aries, Philippe, Batılının Ölüm Karşısında Tavırları, (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay), Gece Yayınları. Ankara, 1991.
  • Arslan, Durmuş Ali, Eğitimin Sosyolojik Temelleri, Paradigma Akademi Yayınları, İstanbul, 2018.
  • Aslan, Kadir, Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Temel Kavramlar. Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir, 2003.
  • Bacanlı, Hasan, Eğitim Psikolojisi (Geliştirilmiş 23. Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2012.
  • Bilgin, Beyza, Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Gün Yayıncılık, Ankara, 1998.
  • Doğan, Recai, Tosun, Cemal, İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar için Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, 2. Baksı, PegemA Yayıncılık, Ankara 2003.
  • Göcen, Gülüşan, “Pozitif Psikoloji Düzleminde Psikolojik İyi Olma ve Dini Yönelim İlişkisi: Yetişkinler Üzerine Bir Araştırma”, Toplum Bilimleri Dergisi 7/13 (Ocak 2013): 97-130.;
  • Halıcı Kurtulan, M. ve Karaırmak, Ö. “Ölüm kaygısı, tinsellik, dindarlık eğilimi ve varoluş kaygısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi” Spiritual Psychology and Counseling, 2006, Sayı.1. s. 163‒187.
  • Hökelekli, Hayati, Ölüm, Ölüm Ötesi Psikolojisi ve Din, Dem Yayınları, İstanbul, 2017.
  • Karaca, Faruk, Ölüm Psikolojisi, Beyan Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Karateke, Tuncay, Din Eğitimi ve Öğretiminin Temelleri, Ed. Hasan Dam, Din Eğitimi, Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2019.
  • Karslı, Necmi, “Psikolojik İyi Oluş ve Dindarlık İlişkisi: Trabzon İlahiyat Örneği”, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 15 (2019): 173-205.
  • Koç, Mustafa, “Ölüm Korkusu Üzerine Kuramsal Açıdan Psikolojik Bir Değerlendirme”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002, Cilt. 4. Sayı. 6. s.8-17.
  • Koytak, Nazlı Sinem, 7-11 Yaş Grubundaki Çocuklarda Ölüm Kavramı ve Ölüm Kaygısının Araştırılması (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2008.
  • Köylü, Mustafa, “Ölüm Olayının Çocuklar Üzerine Etkisi ve “Ölüm Eğitimi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2004, s. 95-120.
  • Leviton, Dan, “The scope of death education”, Death Education, 1977, 1:1, s. 41-56.
  • Speece, M.W. ve Brent, S.B. “Children's Understanding of Death: A Review of Three Components of a Death Concept”, Child Development, 1984, Sayı. 55, s. 1671-1686.
  • Tanhan, Fuat, Arı, İnci Figen, Ölüm Eğitimi, Pegem Akademi Yay., Ankara, 2009.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemi, 6.baskı, Seçkin Yay., Ankara, 2006.
  • Yıldız, Murat “Dindarlık ve Ölüm Kaygısı: Tasavvufi Yaklaşım ve Günümüz Üniversite Öğrencileri”, Journal of Religious Culture, 2001, Sayı. 43, s. 1-7.
  • Yin, Robert K., Case Study Research: Desing and Methods (5th ed.). Sage Publications, Los Angelos: 2014.
  • Yin, Robert K.,, Qualitative Research From Start to Finish. The Quilford Press, New York, 2011.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Vahdeddin Şimşek 0000-0002-3973-850X

Cemal Tosun 0000-0002-9941-4769

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Şimşek, V., & Tosun, C. (2021). ÇOCUKLARA ÖLÜM KONUSUNUN ANLATILMASI İHTİYACINA DAİR DKAB ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(2), 1261-1289. https://doi.org/10.17859/pauifd.1024000
AMA Şimşek V, Tosun C. ÇOCUKLARA ÖLÜM KONUSUNUN ANLATILMASI İHTİYACINA DAİR DKAB ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Aralık 2021;8(2):1261-1289. doi:10.17859/pauifd.1024000
Chicago Şimşek, Vahdeddin, ve Cemal Tosun. “ÇOCUKLARA ÖLÜM KONUSUNUN ANLATILMASI İHTİYACINA DAİR DKAB ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2021): 1261-89. https://doi.org/10.17859/pauifd.1024000.
EndNote Şimşek V, Tosun C (01 Aralık 2021) ÇOCUKLARA ÖLÜM KONUSUNUN ANLATILMASI İHTİYACINA DAİR DKAB ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8 2 1261–1289.
IEEE V. Şimşek ve C. Tosun, “ÇOCUKLARA ÖLÜM KONUSUNUN ANLATILMASI İHTİYACINA DAİR DKAB ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”, Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 2, ss. 1261–1289, 2021, doi: 10.17859/pauifd.1024000.
ISNAD Şimşek, Vahdeddin - Tosun, Cemal. “ÇOCUKLARA ÖLÜM KONUSUNUN ANLATILMASI İHTİYACINA DAİR DKAB ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/2 (Aralık 2021), 1261-1289. https://doi.org/10.17859/pauifd.1024000.
JAMA Şimşek V, Tosun C. ÇOCUKLARA ÖLÜM KONUSUNUN ANLATILMASI İHTİYACINA DAİR DKAB ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2021;8:1261–1289.
MLA Şimşek, Vahdeddin ve Cemal Tosun. “ÇOCUKLARA ÖLÜM KONUSUNUN ANLATILMASI İHTİYACINA DAİR DKAB ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 2, 2021, ss. 1261-89, doi:10.17859/pauifd.1024000.
Vancouver Şimşek V, Tosun C. ÇOCUKLARA ÖLÜM KONUSUNUN ANLATILMASI İHTİYACINA DAİR DKAB ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2021;8(2):1261-89.