Üniversite Öğrencilerinin Dini İçerikli Sosyal Platform Kullanımları
Yıl 2022,
, 1030 - 1043, 31.12.2022
Ersin Savaş
Öz
Günümüzde sosyal içerikli internet siteleri ve farklı platformların özellikle genç yaşta olan bireylerce sıklıkla kullanıldığı bilinmektedir. Hatta bu kullanımların zaman zaman bağımlılık düzeyine ulaştığı da yetkili kişilerce dillendirilmektedir. Nitekim haddinden fazla internet ve sosyal mecra kullanımı neticesinde ortaya çıkan fizikî ve mental hastalıklar artık tanımlanmaya başlamıştır. İnternet ve sosyal platform kullanımları arasında dikkat çeken eğilimlerden birisi de dinî içerikli site ve platformlara olan rağbettir. İlgili durumun sebepleri arasında bu mecralara kolay ulaşım faktörü sayılabilir. Ayrıca farklı birçok kaynağa bakıp her birini analiz etme de önemli bir vakit istediğinden sosyal platformlardaki hazır bilgiler bu konularda merak içinde olan kitleye özellikle de genç olarak tanımlanabilecek yaştaki bireylere daha konforlu gelebilmektedir. Özellikle Youtube ve Facebook gibi sosyal etkileşimin hedeflendiği platformlar dinî içerikli mecralar arasında temayüz edenler olarak sayılabilir. Nitekim ilgili platformların aldıkları tıklanma oranları ve onlarla ilgili yapılan yorumlar da bu durumu destekler mahiyettedir. Bu nedenle bu çalışma da bu durumu tahlil etme hedefine yönelmiştir. Bu hedefi gerçekleştirme adına 50 üniversite öğrencisi örneklem grubu olarak alınıp bu konulardaki fikirleri alınacaktır. Onlardan ilgili konulardaki fikirleri nitel veri toplama tekniği olan derinlemesine görüşme ile elde edilecektir. Üniversite öğrencilerinin örneklem grubu seçilme sebebi olarak ilgili konuları merak etme, araştırma ve araştırma neticesinde ulaştığı fikirleri tartışma imkânına diğer yaşıtlarından daha fazla sahip olma durumunun bulunması gösterilebilir. Elde edilen veriler anlama/yorumlama yaklaşımları çerçevesinde analiz edilmeye çalışılacaktır.
Kaynakça
- Akpınar, M. Raşit. “İslam Hukuku Açısından Sosyal Medya”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sayı: 28, 2017, 493-509.
- Arıcan Sümeyra & Arıcı Yalvaç, Handan. “Sosyal Medyanın Gençlerin Din Algısına Etkileri” [The İmpacts of The Social Media on The Youth's Perceptions of Religion]. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi-Pamukkale University Journal of Divinity Faculty 8/2, Aralık 2021, 1062-1106.
- Ayhan, Bayram. “Kur’ân’ın Sosyal Medya Sorumluluğu Bağlamında Yorumlanabilecek Müdahaleleri = Qur’an’s Interventions Being Commented in the Context of Social Media Ethics”, Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi = Journal of Theology Faculty of Bülent Ecevit Universty, cilt: VIII, sayı: 2, 2021, 435-456.
- Bayhan, Vehbi. “Z Kuşağı Lise Gençlerinde Sosyal Medya Bağımlılığı ile Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Deneyimleri”, İlahiyat Akademi: Altı Aylık Uluslararası Akademik Araştırma Dergisi, sayı: 12, 2020, 117-144.
Castells, Manuel. Ağ Toplumunun Yükselişi, çev. Ebru Kılıç, (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2. Baskı, 2008.
- Çalık, Nilüfer Sena. “Beden, Mesken ve Bilgi Mahremiyeti Açısından Sosyal Medyadaki Tasarrufların Fıkhî Açıdan Değerlendirilmesi”, TARR: Turkish Academic Research Review Türk Akademik Araştırmalar Dergisi, cilt: III, sayı: 1, 2018, 25-44.
- Demir, Fatıma Nur-Selimoğlu, Sümeyye. “Bir Bilim İnsanı Olarak Prof. Dr. Hasan Onat’ın Sosyal Medya (Twitter) Paylaşımlarının Tematik Analizi = A Thematic Analysis of Prof. Dr. Hasan Onat’s Socail Media Posts (Twitter) as a Scientist”, e-Makâlât Mezhep Araştırmaları, cilt: XIV, sayı: 1, 2021, 557-596.
- Goffman, Erving. Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, çev. Barış Cezar, (İstanbul: Metis Yayınları, 3. Basım, 2014.
- Kayacı, Eyyüp. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının İncelenmesi = Investigation of Imam Hatip High School Students’ Attitudes Towards Social Media”, Trabzon İlahiyat Dergisi = Trabzon Theology Journal [Karadeniz Teknik Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi = Journal of the Faculty of Divinity], cilt: VIII, sayı: 1, 2021, 39-74.
- Koca, Hüseyin Kasım. “İmam Hatip Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımındaki Dini Eğilimleri = Religious Tendencies of Imam Hatip Students in the Use of Social Media”, Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi = Bingöl University Journal of Theology Faculty, sayı: 18, 2021, 105-115.
- Seren Merve, Çelik Tolga, Özgeldi Nedim, Dumankaya Elif M. Sosyal Medya El Kitabı, Ankara: Orion Kitabevi, 2018.
- Turan, Yahya “Dindarlık Benlik Saygısı ve Sosyal Medyada Benlik Odaklı Doyumlar = Religiosity, Self-Esteem and Self-Focused Gratifications in Social Media,” Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi = Journal of History Culture and Art Research, cilt: VII, sayı: 5, 2018, 624-650.
- Yavuz, Sefer “İlahiyat Fakültesi Öğrencileri Örnekleminde Problemli Sosyal Medya Kullanım Ölçeği Gelişitirme: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması = Developing A Scale on Problematic Social Media Use in the Sampling of the Theology Faculty Students: A Study on Validity and Reliability”, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: XXVI, sayı: 44, 2020, 109-124.
https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437 Erişim Tarihi: 24.08.2022.
https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/ Erişim Tarihi: 24.08.2022
.