Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, , 1119 - 1156, 31.12.2022
https://doi.org/10.17859/pauifd.1204510

Öz

Kaynakça

  • Akdemi̇r, Ayşe Betül. “Öğrencilerde İnanç Problemine Neden Olan Faktörlerin Belirlenmesi”. Dergiabant 8/1 (31 Mayıs 2020), 318-342. https://doi.org/10.33931/abuifd.689790
  • Akşit, Bahattin vd. Türkiye’de Dindarlık: Sosyal Gerilimler Ekseninde İnanç ve Yaşam Biçimleri. İstanbul: İletişim Yayınları, 2012.
  • Arican, Sümeyra - Arici, Handan. “Sosyal Medyanın Gençlerin Din Algısına Etkileri”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/2 (30 Aralık 2021), 1062-1106. https://doi.org/10.17859/pauifd.1020477
  • Ayten, Ali̇. “Kendini Gerçekleştirme ve Dindarlık: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 29 (2014), 185-204.
  • Bozkuş, Metin. “İslâm Mezhepleri Tarihi Açısından Dini Düşüncenin Geçirdiği Evreler”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/1 (15 Haziran 2002), 195-208.
  • Dereli̇, Mustafa Derviş. “Dinî Kimliklerin Siber Uzamda Akışkanlaşması”. İnsan ve Toplum 9/1 (10 Mart 2019), 85-116.
  • Doğanay, Süleyman. Psikolojik açıdan hayatın zorlukları karşısında dini inanç ve sabır: Nitel bir çalışma. Adana: Çukurova Üniversitesi, Doktora Tezi, 2019. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Hökelekli, Hayati. Din Psikolojisine Giriş. İstanbul: Dem Yayınları, 2017.
  • İmamoğlu, Abdulvahit. “Üniversite Gençliğinde Dini İnanç Ve Umutsuzluk İlişkisi”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13/23 (15 Haziran 2011), 205-244. https://doi.org/10.17335/suifd.84025
  • İnce, Abdullah. “Gençliğin ‘İnanç Problemlerinin’ Gerçekliği: Eleştirel Bir Okuma”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/2 (30 Aralık 2021), 908-934. https://doi.org/10.17859/pauifd.994157
  • Kılıç, Ünal - Acar, Nihal. “Sanal Dini İletişim Motivasyonları Üzerine Bir Alan Araştırması: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Öğrencileri”. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 3/1 (29 Haziran 2020), 5-22.
  • Kimter, Nurten - Taş, Nurten. “Üniversiteli Öğrencilerin Batıl İnanç Düzeyleri İle Mutluluk Düzeyleri Ve Dini Yönelimleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme”. Kesit Akademi Dergisi 21 (01 Ağustos 2019), 178-220. Komisyon. Türkiye’de Dini Hayat Araştırması. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2014.
  • Kurt, Hasan. “Taklidi İmanın Tahkiki İmana Dönüşmesi”. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/2-1 (2012), 15.
  • Odabaşi, Fatma. “Dindarlık Göstergesi Olarak Dil/Dil Dindarlığı”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 14/1 (2014), 123-154.
  • Ok, Üzeyir. “İnanç Psikolojisi: Hayatı Anlamlandırma Biçiminin Yaşam Boyu Gelişimi”. Erişim 03 Kasım 2022. https://www.academia.edu/17300803/%C4%B0nan%C3%A7_Psikolojisi_Hayat%C4%B1_Anlamland%C4%B1rma_Bi%C3%A7iminin_Ya%C5%9Fam_Boyu_Geli%C5%9Fimi
  • Patton, Michael Quinn. Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. ed. Mesut Bütün - Selçuk Beşir Demir. Ankara: Pegem Akademi, 2014.
  • Taş, Kemaleddin. “Dindarlıga Yüklenen Anlamlar: Üniversite Ögrencileri Üzerine Uygulamalı Bir Araştırma”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 15/2 (30 Aralık 2010), 0-0.
  • Ünal, Mehmet Süheyl. Modern Toplumda Dinsel Bireycilik. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Doktora Tezi, 2007. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yapıcı, Asım. “Şüphe ve İnanç Kıskacında Gençlerin Din ve Dindarlık Algıları”. İlahiyat Akademi 12 (29 Aralık 2020), 1-44.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013. Mak Danışmanlık A.Ş. “Mak Danışmanlık Gençlik Araştırması”. 02 Eylül 2020. Erişim 01 Kasım 2022. https://www.makdanismanlik.org/mak-danismanlik-genclik-arastirmasi/

Üniversite Gençliğinin İnanç Eğilimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma

Yıl 2022, , 1119 - 1156, 31.12.2022
https://doi.org/10.17859/pauifd.1204510

Öz

Bu araştırma üniversite eğitim alan farklı puan türü ile alana farklı fakültelerden gençlerin inanç eğilimlerini, bu konudaki yaşam tecrübelerini ve deneyimlerini belirlemek amacıyla planlanmış ve yürütülmüştür. Araştırmada nitel yöntem ve fenomenolojik model benimsenmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından inanç unsurları düşünülerek oluşturulan yarı yapılandırılmış mülakat formu ile yüz yüze yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde nitel veri analizi yöntemlerinden betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma çeşitli fakültelerden 20-30 yaş aralığında 11’i kadın 9’u erkek 20 öğrenci üzerinden gerçekleştirilmiştir. Alınan cevaplar sonucunda oluşan temalar çerçevesinde başlıklandırmaya gidilmiştir. Buna göre muhafazakârlık ekseninde inanç olarak beliren temada bir sorgulama ve muhasebe dönemi yaşayan üniversite öğrencilerinde ve ilahiyat öğrencilerinde kendilerini toplumdaki yaygın inanca ait hissetmeme eğiliminin öne çıktığı diğer öğrencilerde toplumdaki inanca ait hissetme eğiliminin var olduğu görülmüştür. İnancın gençlerin hayatlarındaki kılavuzluğuna dair beliren temada gençlerin inançlarının gücü derecesinde dinin kılavuzluğuna başvurdukları yönünde bir sonuca ulaşılmıştır. İnanç akımları ve gençlik temasında gençlerin inanma biçimleri ve toplumsala bakışlarının akımlara yaklaşımlarına etki ettiği, inanç ve çatışma temasında ise bilgi düzeyi arttıkça çatışmanın arttığı bulgulanmıştır. Ontolojik sorular karşısında gençlerin dine sığınan veya düşünmeyi erteleyen bir tavır takındıkları görülmüştür. Sosyal medya paylaşımları ve videoların inanma biçimleri üzerindeki etkileri temasında gençlerin mevcut inanma biçimleriyle örtüşen videolar izleme yönünde davranışlar sergiledikleri bulgularına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akdemi̇r, Ayşe Betül. “Öğrencilerde İnanç Problemine Neden Olan Faktörlerin Belirlenmesi”. Dergiabant 8/1 (31 Mayıs 2020), 318-342. https://doi.org/10.33931/abuifd.689790
  • Akşit, Bahattin vd. Türkiye’de Dindarlık: Sosyal Gerilimler Ekseninde İnanç ve Yaşam Biçimleri. İstanbul: İletişim Yayınları, 2012.
  • Arican, Sümeyra - Arici, Handan. “Sosyal Medyanın Gençlerin Din Algısına Etkileri”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/2 (30 Aralık 2021), 1062-1106. https://doi.org/10.17859/pauifd.1020477
  • Ayten, Ali̇. “Kendini Gerçekleştirme ve Dindarlık: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 29 (2014), 185-204.
  • Bozkuş, Metin. “İslâm Mezhepleri Tarihi Açısından Dini Düşüncenin Geçirdiği Evreler”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/1 (15 Haziran 2002), 195-208.
  • Dereli̇, Mustafa Derviş. “Dinî Kimliklerin Siber Uzamda Akışkanlaşması”. İnsan ve Toplum 9/1 (10 Mart 2019), 85-116.
  • Doğanay, Süleyman. Psikolojik açıdan hayatın zorlukları karşısında dini inanç ve sabır: Nitel bir çalışma. Adana: Çukurova Üniversitesi, Doktora Tezi, 2019. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Hökelekli, Hayati. Din Psikolojisine Giriş. İstanbul: Dem Yayınları, 2017.
  • İmamoğlu, Abdulvahit. “Üniversite Gençliğinde Dini İnanç Ve Umutsuzluk İlişkisi”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13/23 (15 Haziran 2011), 205-244. https://doi.org/10.17335/suifd.84025
  • İnce, Abdullah. “Gençliğin ‘İnanç Problemlerinin’ Gerçekliği: Eleştirel Bir Okuma”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/2 (30 Aralık 2021), 908-934. https://doi.org/10.17859/pauifd.994157
  • Kılıç, Ünal - Acar, Nihal. “Sanal Dini İletişim Motivasyonları Üzerine Bir Alan Araştırması: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Öğrencileri”. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 3/1 (29 Haziran 2020), 5-22.
  • Kimter, Nurten - Taş, Nurten. “Üniversiteli Öğrencilerin Batıl İnanç Düzeyleri İle Mutluluk Düzeyleri Ve Dini Yönelimleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme”. Kesit Akademi Dergisi 21 (01 Ağustos 2019), 178-220. Komisyon. Türkiye’de Dini Hayat Araştırması. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2014.
  • Kurt, Hasan. “Taklidi İmanın Tahkiki İmana Dönüşmesi”. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/2-1 (2012), 15.
  • Odabaşi, Fatma. “Dindarlık Göstergesi Olarak Dil/Dil Dindarlığı”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 14/1 (2014), 123-154.
  • Ok, Üzeyir. “İnanç Psikolojisi: Hayatı Anlamlandırma Biçiminin Yaşam Boyu Gelişimi”. Erişim 03 Kasım 2022. https://www.academia.edu/17300803/%C4%B0nan%C3%A7_Psikolojisi_Hayat%C4%B1_Anlamland%C4%B1rma_Bi%C3%A7iminin_Ya%C5%9Fam_Boyu_Geli%C5%9Fimi
  • Patton, Michael Quinn. Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. ed. Mesut Bütün - Selçuk Beşir Demir. Ankara: Pegem Akademi, 2014.
  • Taş, Kemaleddin. “Dindarlıga Yüklenen Anlamlar: Üniversite Ögrencileri Üzerine Uygulamalı Bir Araştırma”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 15/2 (30 Aralık 2010), 0-0.
  • Ünal, Mehmet Süheyl. Modern Toplumda Dinsel Bireycilik. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Doktora Tezi, 2007. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yapıcı, Asım. “Şüphe ve İnanç Kıskacında Gençlerin Din ve Dindarlık Algıları”. İlahiyat Akademi 12 (29 Aralık 2020), 1-44.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013. Mak Danışmanlık A.Ş. “Mak Danışmanlık Gençlik Araştırması”. 02 Eylül 2020. Erişim 01 Kasım 2022. https://www.makdanismanlik.org/mak-danismanlik-genclik-arastirmasi/

A Qualitative Research On The Belief Trends Of University Youth

Yıl 2022, , 1119 - 1156, 31.12.2022
https://doi.org/10.17859/pauifd.1204510

Öz

This research was planned and carried out in order to determine the belief dispositions, life experiences and experiences of young people from different faculties who received university education with different score types. Qualitative method and phenomenological model were adopted in the research. The data were obtained from face-to-face interviews with a semi-structured interview form created by the researchers considering the elements of belief. In the analysis of the obtained data, descriptive analysis and content analysis techniques, which are among the qualitative data analysis methods, were used. The research was carried out on 20 students, 11 female and 9 male, between the ages of 20-30 from various faculties. Headings were made within the framework of the themes that emerged as a result of the answers received. According to this, it has been observed that there is a tendency to feel belonging to the belief in the society in the university students and theology students who experience a period of inquiry and accounting in the theme that appears as belief in the axis of conservatism, while the tendency of not belonging to the common belief in the society stands out. In the emerging theme of the guidance of the faith in the lives of the youth, it was concluded that the youth resorted to the guidance of religion to the extent of the strength of their faith. It has been found that in the theme of belief movements and youth, the way of believing and their view of the society affect their approach to the movements, and in the theme of belief and conflict, the conflict increases as the level of knowledge increases. In the face of ontological questions, it has been observed that young people take refuge in religion or put off thinking. In the theme of social media sharing and the effects of videos on the way of believing, it has been found that young people exhibit behaviors towards watching videos that overlap with their current way of believing.

Kaynakça

  • Akdemi̇r, Ayşe Betül. “Öğrencilerde İnanç Problemine Neden Olan Faktörlerin Belirlenmesi”. Dergiabant 8/1 (31 Mayıs 2020), 318-342. https://doi.org/10.33931/abuifd.689790
  • Akşit, Bahattin vd. Türkiye’de Dindarlık: Sosyal Gerilimler Ekseninde İnanç ve Yaşam Biçimleri. İstanbul: İletişim Yayınları, 2012.
  • Arican, Sümeyra - Arici, Handan. “Sosyal Medyanın Gençlerin Din Algısına Etkileri”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/2 (30 Aralık 2021), 1062-1106. https://doi.org/10.17859/pauifd.1020477
  • Ayten, Ali̇. “Kendini Gerçekleştirme ve Dindarlık: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 29 (2014), 185-204.
  • Bozkuş, Metin. “İslâm Mezhepleri Tarihi Açısından Dini Düşüncenin Geçirdiği Evreler”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/1 (15 Haziran 2002), 195-208.
  • Dereli̇, Mustafa Derviş. “Dinî Kimliklerin Siber Uzamda Akışkanlaşması”. İnsan ve Toplum 9/1 (10 Mart 2019), 85-116.
  • Doğanay, Süleyman. Psikolojik açıdan hayatın zorlukları karşısında dini inanç ve sabır: Nitel bir çalışma. Adana: Çukurova Üniversitesi, Doktora Tezi, 2019. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Hökelekli, Hayati. Din Psikolojisine Giriş. İstanbul: Dem Yayınları, 2017.
  • İmamoğlu, Abdulvahit. “Üniversite Gençliğinde Dini İnanç Ve Umutsuzluk İlişkisi”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13/23 (15 Haziran 2011), 205-244. https://doi.org/10.17335/suifd.84025
  • İnce, Abdullah. “Gençliğin ‘İnanç Problemlerinin’ Gerçekliği: Eleştirel Bir Okuma”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/2 (30 Aralık 2021), 908-934. https://doi.org/10.17859/pauifd.994157
  • Kılıç, Ünal - Acar, Nihal. “Sanal Dini İletişim Motivasyonları Üzerine Bir Alan Araştırması: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Öğrencileri”. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 3/1 (29 Haziran 2020), 5-22.
  • Kimter, Nurten - Taş, Nurten. “Üniversiteli Öğrencilerin Batıl İnanç Düzeyleri İle Mutluluk Düzeyleri Ve Dini Yönelimleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme”. Kesit Akademi Dergisi 21 (01 Ağustos 2019), 178-220. Komisyon. Türkiye’de Dini Hayat Araştırması. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2014.
  • Kurt, Hasan. “Taklidi İmanın Tahkiki İmana Dönüşmesi”. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/2-1 (2012), 15.
  • Odabaşi, Fatma. “Dindarlık Göstergesi Olarak Dil/Dil Dindarlığı”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 14/1 (2014), 123-154.
  • Ok, Üzeyir. “İnanç Psikolojisi: Hayatı Anlamlandırma Biçiminin Yaşam Boyu Gelişimi”. Erişim 03 Kasım 2022. https://www.academia.edu/17300803/%C4%B0nan%C3%A7_Psikolojisi_Hayat%C4%B1_Anlamland%C4%B1rma_Bi%C3%A7iminin_Ya%C5%9Fam_Boyu_Geli%C5%9Fimi
  • Patton, Michael Quinn. Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. ed. Mesut Bütün - Selçuk Beşir Demir. Ankara: Pegem Akademi, 2014.
  • Taş, Kemaleddin. “Dindarlıga Yüklenen Anlamlar: Üniversite Ögrencileri Üzerine Uygulamalı Bir Araştırma”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 15/2 (30 Aralık 2010), 0-0.
  • Ünal, Mehmet Süheyl. Modern Toplumda Dinsel Bireycilik. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Doktora Tezi, 2007. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yapıcı, Asım. “Şüphe ve İnanç Kıskacında Gençlerin Din ve Dindarlık Algıları”. İlahiyat Akademi 12 (29 Aralık 2020), 1-44.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013. Mak Danışmanlık A.Ş. “Mak Danışmanlık Gençlik Araştırması”. 02 Eylül 2020. Erişim 01 Kasım 2022. https://www.makdanismanlik.org/mak-danismanlik-genclik-arastirmasi/
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hasan Kafalı 0000-0002-2340-6834

Neriman Merve Eraslan 0000-0002-1172-1896

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kafalı, H., & Eraslan, N. M. (2022). Üniversite Gençliğinin İnanç Eğilimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(3), 1119-1156. https://doi.org/10.17859/pauifd.1204510
AMA Kafalı H, Eraslan NM. Üniversite Gençliğinin İnanç Eğilimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Aralık 2022;9(3):1119-1156. doi:10.17859/pauifd.1204510
Chicago Kafalı, Hasan, ve Neriman Merve Eraslan. “Üniversite Gençliğinin İnanç Eğilimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9, sy. 3 (Aralık 2022): 1119-56. https://doi.org/10.17859/pauifd.1204510.
EndNote Kafalı H, Eraslan NM (01 Aralık 2022) Üniversite Gençliğinin İnanç Eğilimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 3 1119–1156.
IEEE H. Kafalı ve N. M. Eraslan, “Üniversite Gençliğinin İnanç Eğilimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”, Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 3, ss. 1119–1156, 2022, doi: 10.17859/pauifd.1204510.
ISNAD Kafalı, Hasan - Eraslan, Neriman Merve. “Üniversite Gençliğinin İnanç Eğilimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/3 (Aralık 2022), 1119-1156. https://doi.org/10.17859/pauifd.1204510.
JAMA Kafalı H, Eraslan NM. Üniversite Gençliğinin İnanç Eğilimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2022;9:1119–1156.
MLA Kafalı, Hasan ve Neriman Merve Eraslan. “Üniversite Gençliğinin İnanç Eğilimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 3, 2022, ss. 1119-56, doi:10.17859/pauifd.1204510.
Vancouver Kafalı H, Eraslan NM. Üniversite Gençliğinin İnanç Eğilimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2022;9(3):1119-56.