The primary purpose of this study is to examine young people's five-time daily prayer status in terms of various variables. The method of the study is correlational research from quantitative research designs. The study's data collection tool is a questionnaire form developed by the researchers and it consists of socio-demographic factors that are expected to affect the dependent variable. Of the examples, 366 (82.9%) are women, and 76 (17.2%) are men. In the study, the CHAID analysis was applied to determine the effect of independent variables (predictor) on the dependent variable (predicted). In the study, 257 (58.1%) of young people have " I always perform prayer", 161 (36.4%) said "I perform prayer sometimes” and 24 (5.4%) "I never perform prayer". The subsets that best describe the five-time daily prayer status of young people are the self-perception of religiousness, the state of making up missed prayers, and the status of whether their friends perform prayer or not.
Bu çalışmanın temel amacı gençlerin beş vakit namaz kılma durumlarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Çalışmanın yöntemi ise nicel araştırma desenlerinden ilişkisel araştırmadır. Çalışmanın veri toplama aracı araştırmacılar tarafından geliştirilen ve bağımlı değişkeni etkilemesi beklenen sosyo-demografik faktörlerden oluşan anket formudur. Örneklemin 366’sı (%82,9) kadın, 76’sı (%17,2) erkektir. Çalışmada bağımsız değişkenlerin (yordayan) bağımlı değişken (yordanan) üzerindeki etkisini belirlemek için CHAID analizi uygulanmıştır. Çalışmada gençlerin beş vakit namaz kılma durumları 257’si (%58,1) “her zaman kılarım”, 161’i (%36,4) “ara sıra kılarım” ve 24’ü (%5,4) “hiçbir zaman kılmam” şeklindedir. Gençlerin beş vakit namaz kılma durumlarını en iyi açıklayan alt kümeler ise sırasıyla öznel dindarlık algısı, kaza namazı kılma durumu ve arkadaş çevresinin namaz kılma durumudur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |