Belâgat terimleri ile ifade
ettiğimizde bir cümlenin müsned ve müsnedün ileyhten oluştuğunu söyleriz. Cümlenin öznesi müsnedün ileyh, yüklemi de müsned
olarak isimlendirilir. Yüklem bazen isim bazen de fiil olarak gelir. İsim veya fiil gelmesi
anlatmak istediğimiz duruma göre değişmektedir. Birisini tercih ettiğimizde
diğerinin anlamını tam olarak
karşılamaz. Çünkü yüklemin isim olması, bir durumun sabit ve
devamlı olmasını anlatır; ancak fiil olarak yüklemi
kullandığımızda bu fiil, sabit
bir durum yerine teceddüd eden ve tekrarlanan bir hususu ortaya koyar. Mesela “Allah âlimdir.” cümlesinde isim halinde gelen “âlim” kelimesi Allah’ın âlim olma vasfının onda her zaman bulunduğunu ifade eder. Allah’ın âlim olmasının tekrarlanan bir fiil
olmadığını ortaya koyar. Fiil
tekrarlanır; fakat ad ve isim tekrara değil sürekliliğe işaret eder. Kur’ân’da yüklemin isim ya da fiil olarak
gelmesiyle mâna farklılığı murad edilmektedir. Bu nedenle hem
meal yazarken hem de Kur’ân’ı tefsir ederken bu konu dikkate alınmalıdır.
Aksi halde kelimelerin ifade ettiği anlam kaybolacaktır.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |