Bu
çalışmada, tüketici etnosentrizmi kavramına göre oldukça yeni bir kavram olan
tüketici düşmanlığı kavramı incelenmektedir. Bu araştırmanın ana amacı, altı
farklı tüketici düşmanlık türünün ve tüketicilerin etnosentrik eğilimlerinin
yabancı ürün satın almama niyeti üzerindeki etkilerini belirlemektir. Daha önce
yapılan iki sınıflandırma temel alınarak belirlenen altı düşmanlık türü;
ekonomik düşmanlık, insanlara karşı düşmanlık, savaş düşmanlığı, politik
düşmanlık (sınıflandırma 1), durumsal ve sabit düşmanlık (sınıflandırma 2) olarak
sıralanmaktadır. Bu çalışma, Türkiye’deki bir üniversitede öğrenim görmekte
olan bireylerin ABD’ye ve Amerikan ürünlerine karşı oluşan görüşlerine
odaklanmaktadır. Keşifsel ve ampirik araştıma niteliği taşıyan bu araştırmada,
Dumlupınar Üniversitesi öğrencilerinden kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenen
528 bireyden yüz yüze anket tekniğiyle veri toplanmakta, veriler analiz
edilerek; araştırmanın hipotezlerini test etmek için regresyon analizi
yapılmaktadır. Beklendiği gibi, araştırmadan elde edilen bulgular,
katılımcıların ABD’ye karşı düşmanlık düzeylerinin yüksek olduğunu; etnosentrik
eğilim ve düşmanlık düzeylerinin ABD ürünü/hizmeti satın almama niyeti üzerinde
anlamlı düzeyde etkili olduğunu göstermektedir.
Düşmanlık tüketici düşmanlığı tüketici etnosentrizmi satın alma isteksizliği ABD
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 2 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 31 |