Pazarlama
yazınına göre tüketim, doğası gereği, bir taraftan faydacı diğer taraftan da
hedonik boyutları olan ikili bir davranıştır. Araştırmanın amacı hedonik ve
faydacı tüketimin, dürtüsel ve kompulsif satın alma davranışları üzerindeki
etkisini incelemektir. Bu amaca ulaşmak için alanyazından elde edilen bilgiler
ışığında Yapısal Eşitlik Modeli (YEM)
oluşturulmuştur. Örnekleme yöntemi olarak, kümelere göre örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, meslek yüksekokulunda öğrenim gören
öğrencilerden, bırak-topla yöntemiyle, kullanılabilir durumda 668 adet anket
elde edilmiştir. Oluşturulan modelin sonuçlarına göre hedonik tüketim, dürtüsel
ve kompulsif satın alma üzerinde anlamlı ve pozitif direkt bir etkiye sahiptir.
Faydacı tüketim, dürtüsel ve kompulsif satın alma üzerinde anlamlı ve negatif
direkt bir etkiye sahiptir. Tüketici, hedonik temelli ürünler arayarak dürtüsel
ve kompulsif satın alma kararları vermektedir. Ayrıca faydacı ve hedonik
tüketimin, kompulsif satın alma üzerindeki etkisinde dürtüsel satın almanın
aracılık etkisi yoktur.
Hedonik Tüketim Faydacı Tüketim Dürtüsel Satın Alma Kompulsif Satın Alma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 35 |