The purpose of this study is to examine the official Facebook pages with the largest numbers of followers of the first five biggest airline companies having the largest capacities of passengers in Turkey and to determine the MPR applications in the utilizations of Facebook by those companies. For that purpose, 207 Facebook shares of the five airline companies within the period of 1st June-31st August in 2019 are scanned by retrogressive method and they are assessed with the content analysis. The code forms developed within the context of the content analysis are adapted to the shares of the airline companies by taking into account the identified six categories of the MPR applications. The MPR applications are categorized under four titles which are publicity/announcement, corporate news, sales/support and other through the code forms and they are matched with the findings of the content analysis obtained from the Facebook shares. Thus, the Facebook shares of the five airline companies with purpose of MPR applications are fixed. As a result, it is seen that the contents included under the category of ‘other’ are in the first place within the shares of the airline companies aiming to create interaction among their followers.
Airline management Marketing public relations (MPR) Social media Communication
Bu
çalışmanın amacı, Türkiye’de en çok yolcu taşıma kapasitesine sahip tarifeli ilk beş hava yolu şirketinin, sosyal medyada en fazla
takipçi sayısının izlendiği resmî Facebook sayfalarını incelemek ve bu
şirketlerin Facebook kullanımında MPR uygulamalarını tespit etmektir. Bu
amaçla 1 Haziran-31 Ağustos 2019 tarihleri arasında beş hava yolu şirketinin
toplam 207 Facebook paylaşımı geriye doğru tarama yöntemiyle taranmış ve içerik
analizi ile değerlendirilmiştir. İçerik analizi kapsamında oluşturulan kod
formları; MPR uygulamalarının belirtilen altı kategorisi göz önünde
bulundurularak hava yolu şirketlerinin paylaşımlarına göre uyarlanmıştır. Bu
kod formları aracılığıyla MPR uygulamaları tanıtım/duyurum, kurumsal haber,
satış/destek ve diğer olmak üzere dört başlık altında kategorize
edilerek Facebook paylaşımlarından elde edilen içerik analizindeki bulgularla
eşleştirilmiştir. Böylelikle incelenen beş hava yolu şirketinin resmî Facebook sayfalarında
öne çıkan MPR amaçlı paylaşımları saptanmıştır. Buna göre hava yolu
şirketlerinin takipçileri arasında etkileşim yaratmak amacıyla paylaştığı ‘diğer’
kategorisine ait olan içeriklerin ilk sırada yer aldığı görülmüştür.
Hava Yolu İşletmeciliği Pazarlama Amaçlı Halkla İlişkiler (MPR) Sosyal Medya İletişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çalışma Ekonomisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 10 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 39 |